۰
plusresetminus
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰

لکهٔ خورشیدی غول‌پیکر

ایتنا - یک لکهٔ خورشیدی غول‌پیکر به اندازه ۳ برابر زمین در حال حاضر در مقابل ما قرار دارد.
لکهٔ خورشیدی غول‌پیکر
یک لکهٔ خورشیدی با اندازه‌ای تقریباً سه برابر زمین، نزدیکی سیاره ما قرار دارد و ممکن است در آینده نزدیک شعله‌هایی با کلاس یا شدت متوسط ​​منتشر کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، تونی فیلیپس (دانشمند اقلیم‌شناس فضایی) می‌گوید: «ماه گذشته، لکه خورشیدی AR3038 بزرگ بود ولی اکنون بسیار بزرگ است».
 
فیلیپس با اشاره به اینکه میدان مغناطیسی اطراف این لکه پتانسیل انفجار شعله‌های خورشیدی کلاس M را به سمت سیاره ما دارد، افزود: «اندازه لکه خورشیدی که به سرعت در حال رشد است تنها در ۲۴ ساعت دو برابر شده است».
 
اگر لکهٔ خورشیدی یک پرتاب جرم تاجی یا CME از ذرات باردار را که رو به سیاره ما است منفجر کند، ممکن است این ذرات با میدان مغناطیسی ما تعامل داشته باشند و نورهای رنگارنگی در جوّ ما ایجاد کنند که به آن شفق قطبی می‌گویند.
 
با این حال، مرکز پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جوّی (NOAA) که شعله‌های خورشیدی و سایر فوران‌ها را رصد می‌کند، هیچ هشداری مبنی بر بروز شفق قطبی برای زمین صادر نکرده است.
 

گفتنی است خورشید به ویژه در بهار امسال بسیار فعال بود و با افزایش فعالیت در چرخه منظم ۱۱ ساله لکه‌های خورشیدی، بسیاری از شعله‌های کلاس M و X (قوی‌ترین کلاس) را ارسال می‌کند.
 
به طور معمول، جرم‌های تاجی بی‌ضرر هستند و این امکان وجود دارد که شفق‌هایی رنگارنگ ایجاد کنند؛ اما در موارد نادر می‌توانند زیرساخت‌های ضروری مانند ماهواره‌ها یا خطوط برق را مختل کنند.
 
به همین دلیل است که ناسا و NOAA همیشه خورشید را زیر نظر دارند. علاوه بر این، مأموریت کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا نیز به‌طور دوره‌ای و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به خورشید پرواز می‌کند تا درباره منشأ لکه‌های خورشیدی و درک بهتر آب‌وهوای فضایی که خورشید ایجاد می‌کند، اطلاعات بیشتری کسب کند.
کد مطلب: 69491
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام