کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اتصال دو سامانه جدید به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

24 مرداد 1401 ساعت 12:54

ایتنا - در جدیدترین گام‌های تکمیل پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، دو سامانه اصلی وزارت راه و شهرسازی شامل سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور به این پنجره متصل شدند.



پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بر اساس بند "واو" تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل به‌منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه‌های اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همچنین راه‌اندازی مرحله اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۱ از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون محسوب می‌شود.

از این رو نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، با بررسی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت انجام شد و به واسطه آن، اعلام شد ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده‌اند؛‌ از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده‌اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه‌الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می‌شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به‌دلیل عدم اقدام به الکترونیکی شدن از سوی دستگاه‌های دولتی هنوز الکترونیکی نشده‌اند.

وزارت راه و شهرسازی به  پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد
در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید فولادیان -مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک- با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای عمومی مکلف‌اند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل کنند، از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت راه و شهرسازی خبر داد. 

وی در تشریح جزییات چگونگی اتصال سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور، دو سامانه اصلی و پرکاربرد این وزارت‌خانه هستند که متقاضیان می‌توانند با یک بار احراز هویت از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت وارد شده و از خدمات آنها استفاده کنند. سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir ارایه‌دهنده خدماتی اعم از ثبت‌نام نهضت ملی مسکن، ثبت‌نام کمک ودیعه، تسهیلات ساخت- بافت فرسوده و تسهیلات ساخت- خارج از بافت فرسوده است که طیف قابل توجهی از مردم از این خدمات استفاده می‌کنند. سامانه ملی املاک و اسکان کشور نیز که به نشانی amlak.mrud.ir در دسترس عموم قرار دارد با هدف دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت شهروندان به فعالیت می‌پردازد. 

فولادیان در خصوص آخرین وضعیت حضور و اتصال دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: در حال حاضر ۲۱ دستگاه اجرایی و ۲۶ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند که به زودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. در همین راستا ۶۹ خدمت الکترونیکی نیز به‌صورت مستقیم در این پنجره مورد پیاده‌سازی قرار گرفته‌اند.

اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند 

پیش از این نیز فولادیان، با اشاره به تکلیف دستگاه‌های اجرایی مبنی بر ارایه حداقل  یک‌سوم از خدمات پرکاربرد خود از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند، اعلام کرد بود که دو سامانه اصلی و پرتراکنش وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارت‌خانه که دربرگیرنده ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی مرتبط با وزارت کشور است به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.

به گفته وی، سامانه امید که به نشانی omid.gov.ir به ارایه خدمت می‌پردازد، وظیفه بررسی مداوم و پایش واکسیناسیون کرونا و مدیریت هوشمند بیماری را به عهده دارد. همچنین این سامانه  امکان استعلام‌هایی مانند وضعیت سلامت رانندگان، حساب شهروندی، وضعیت کووید، وضعیت سلامت شهروندان و وضعیت واحد صنفی و دریافت گواهی واکسیناسیون ملی و بین‌المللی کرونا را فراهم می‌کند. 

مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی با یک بررسی آماری در خصوص چگونگی تراکنش‌های وزارت کشور در دو گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) و گذرگاه خدمات دولت(GSB) بیان کرد: وزارت کشور از ابتدای سال جاری تا کنون رتبه نخست برترین دستگاه‌ سرویس‌دهنده با اختصاص بیش از ۴۵۰ میلیون و ۵۰۰هزار تراکنش از میان ۳۸ دستگاه در گذرگاه عمومی خدمات دولت را بابت ارایه خدمات سامانه امید به خود اختصاص داده است. این وزارت‌خانه در گذرگاه خدمات دولت نیز رتبه سوم برترین دستگاه‌ سرویس‌دهنده از میان ۶۸ دستگاه سرویس‌دهنده را با حدود ۸۰ میلیون تراکنش به خود اختصاص داده است.


کد مطلب: 69440

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69440/اتصال-دو-سامانه-جدید-پنجره-واحد-خدمات-دولت-هوشمند

ايتنا
  https://www.itna.ir