کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطر برخورد زباله‌های فضایی روسیه به ماهواره‌های استارلینک جدی است

24 مرداد 1401 ساعت 12:25

ایتنا - بقایای ماهواره «کاسموس ۱۴۰۸» تقریبا ۶۰۰۰ بار به فاصله ۱۰ کیلومتری استارلینک رسیدند.




دان اولتروگ، دانشمند ارشد شرکت عملیات فضایی کامسپاک (COMSPOC)، در سخنرانی‌اش در مراسم «بنیاد جهان ایمن» (Secure World Foundation) گفت آن‌ها احتمال بروز «طوفانی از برخوردها» را پیدا کرده‌اند که به‌ دلیل اقدام روسیه به نابودی «کاسموس ۱۴۰۸» در نوامبر سال گذشته به راه افتاده است.

پس از این رویداد، بیش از ۶۰۰۰ مواجهه نزدیک‌ــ زمانی که دو جسم در فاصله ۱۰ کیلومتری از یکدیگر قرار گیرند- شامل ۸۴۱ نزدیکی خطرناک با ماهواره استارلینک پیش آمده است‌. بیش از ۱۵۰۰ قطعه زباله از این سلاح تولید شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، با ارسال گروه جدیدی از ماهواره‌های استارلینک که در ماه ژوئیه پرتاب شده بودند، اوضاع بدتر شد چرا که آن‌ها همزمان با زباله‌های پادماهواره (ASAT) در مدار خورشیدی حرکت می‌کردند. اگرچه اسپیس‌ایکس می‌­تواند با این مشکلات مقابله کند، انجام این کار ممکن است برای سایر منظومه‌­های ماهواره‌­ای، دشوارتر باشد.

اولتروگ می­‌گوید: «اگر سامانه خودکاری در اختیار نداشته باشید که از بروز چنین جهش‌های ناگهانی در برخوردها جلوگیری کند، مدیریت اوضاع ممکن است واقعا چالش‌برانگیز باشد.» او هشدار داد که سایر فضاپیماها مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی ممکن است «در معرض خطر» باشند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی پیش‌تر مجبور شده بود در ماه ژوئن، یک مانور گریز برای پرهیز از برخورد انجام دهد تا از برخورد قطعات «کاسموس ۱۴۰۸» جلوگیری کند، زیرا این قطعات ممکن بود از فاصله حدود نیم مایلی (۸۰۰ متری) ایستگاه فضایی عبور کنند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، آزمایش تسلیحات ضدماهواره­‌ای را محکوم کرده و آن را اقدامی «بی‌پروا»، «خطرناک» و «بی‌ثبات‌کننده» خوانده بود.
 


نلسون گفت: «این تصورناپذیر است که روسیه با داشتن سابقه طولانی و تاریخی در پروازهای فضایی سرنشین‌دار، نه تنها فضانوردان آمریکایی و فضانوردان شرکای بین‌المللی‌اش در ایستگاه فضایی بین‌المللی، بلکه جان فضانوردان خود را نیز به خطر بیندازد.»

در حال حاضر، حدود ۲۵ هزار جرم فضایی بزرگ‌تر از ۱۰ سانتی­متر در مدار سیاره زمین در حال چرخش‌اند و بین ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار قطعه زباله غیرقابل ردیابی که ممکن است برای فضاپیماها و ماهواره‌­ها خطرآفرین باشند.

پنتاگون گفته است زباله‌های فضایی در اطراف سیاره ما به‌قدری بد و خطرناک‌اند که حتی اگر دستورالعمل‌های بین‌المللی در این­باره تنظیم شوند و از لحاظ قانونی الزام‌آور شوند، همچنان «مشکلی بزرگ» وجود خواهد داشت.

سازمان اطلاعات دفاعی ایالات متحده (DIA) اعلام کرد که «احتمال برخورد بین اجرام رها‌شده عظیم در مدار پایینی زمین در حال افزایش است و در نتیجه حوادث ناشی از خرد شدن قطعات مانند برخوردها یا انفجارهای باتری و آزمایش سلاح‌های ضد‌ماهواره و همچنین به دلیل رشد سریع تعداد پرتاب‌های فضایی در سراسر جهان، تقریبا به‌طور قطع تا سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت.»

اگرچه دستورالعمل‌های مربوط به زباله‌های فضایی در سال ۱۹۹۳ تنظیم شد و به تصویب سازمان ملل متحد رسید، کشورها عموما مسئولیتی را که برای پاکسازی فضا از زباله‌ها داریم، نادیده گرفته‌اند.

دونالد کسلر، دانشمند ناسا، در پژوهش مشهور و رسوایی‌آورش در سال ۱۹۷۸، هشدار داده بود که اگر دو جسم بزرگ با هم برخورد کنند، اثر دومینویی ناشی از خرد شدن مواد، برخورد با مواد دیگر و خرد شدن دوباره آن‌ها ممکن است لایه‌‌ای نفوذناپذیر از زباله در اطراف زمین ایجاد کند که انجام پرتاب‌­های فضایی از روی زمین را ناممکن سازد.


کد مطلب: 69439

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69439/خطر-برخورد-زباله-های-فضایی-روسیه-ماهواره-های-استارلینک-جدی

ايتنا
  https://www.itna.ir