۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۶

ساترا از بستۀ حمایتی خود از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر رونمایی کرد

ایتنا - آئین افتتاحیۀ چهارمین دورۀ آموزشی مدیریت رسانه و مهارت ارزیابی محتوا با حضور سعید مقیسه رئیس ساترا، معاونان وی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.
ساترا از بستۀ حمایتی خود از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر رونمایی کرد

آیین افتتاحیۀ چهارمین دورۀ آموزشی مدیریت رسانه و مهارت ارزیابی محتوا صبح امروز چهارشنبه دوازدهم مردادماه با حضور سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، تعدادی از مدیران این سازمان و فعالان بخش خصوصی در ساختمان مرکزی ساترا برگزار شد.

به گزارش ایتنا از برنا، سعید مقیسه در ابتدای این مراسم عنوان کرد: حمایت از بخش خصوصی و رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را وظیفۀ خود می‌دانیم، ساترا برای حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که رتبۀ ارزشیابی خوبی کسب می‌کنند، بستۀ انگیزشی مناسبی با چهل مؤلفه پیش بینی کرده است که بنا داریم هرماه یکی از این بندها را رونمایی کنیم.

وی افزود: سعی داشتیم تا این بستۀ حمایتی بر اساس نیازهای صنعت تنظیم شود از جمله بندهای آن می‌توانم به ارائه محتوای رایگان انحصاری صدا و سیما به پلتفرم‌ها و صدور مجوز عرضۀ آن‌ها بر مبنای فروش تعرفۀ مصوب، امکان پخش محتوای انحصای صدا و سیما با ایجاد افزونۀ اختصاصی (پیشتر پلتفرم‌ها فقط اجازۀ قرار دادن لینک برنامه‌های تلویزیونی در سامانۀ خود را داشتند که مشخص نبود، کاربر بعد از کلیک روی لینک بار دیگر به سامانۀ مبداء مراجعه کند)، ارائۀ خدمات ممیزی رایگان و ... اشاره کنم.

رئیس ساترا تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تلاش دارد تا زنجیرۀ ارزش آثار فرهنگی فعالین این بخش را هرمقدار که می‌تواند، گسترده کند. برخی از پلتفرم‌ها و تهیه‌کنندگان خود زمانی که اثری را تولید می‌نمایند، دورنمای آن را نیز مشخص می‌کنند، برای مثال پخش در سینما، شرکت در جشنواره‌های خارجی و... را برای آیندۀ اثر خود هدف‌گذاری می‌نمایند، ما نیز تلاش می‌کنیم با ارائه فرصت‌هایی مانند پخش آثار در آنتن رسانۀ ملی بعد از پخش در شبکۀ نمایش خانگی و ... این زنجیرۀ ارزش را گسترده‌تر کنیم. اصول بازار پردازی صحیح به ما می‌گوید که باید از محصولی که تولید شده باید تا حدامکان استفاده کرد و این فرصت را مغتنم می‌شمارم تا همۀ فعالین صنعت را برای کمک به سازمان جهت انجام این مهم دعوت کنم.

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: شروع دورۀ چهارم آموزشی مدیریت رسانه و مهارت ارزیابی محتوا بهانه‌ای است برای توسعۀ ارتباط و تعامل میان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و ساترا، بنده اعتقاد راسخ دارم که تعامل کلید حل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات موجود در این عرصه است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تولید رسانه‌ای در ایران برخی اوقات مشکلی دارد که صدا و سیما نیز از این مسئله مستثنی نیست، آن هم تولید اغلب آثار بر اساس استانداردهای محتوای برودکست (یکسویه) است، در حالی که امروز دنیای رسانه بر مبنای محتوای تعاملی می‌چرخد اما ما در ایران در پاره‌ای از موارد نهایت تعاملی که بین مخاطب و اثر برقرار می‌کنیم، عدم پخش سریالی است که آمار پایین بیننده دارد به زعم بنده سامانه‌های ویدئوی درخواستی در این حوزه وضعیت بهتری دارند و باید از این مزیت رقابتی در توسعۀ فعالیت خود استفادۀ بهینه‌ای کنند، البته که منظور بنده از تعامل فقط پاسخگویی به نظرات ذیل پست‌های شبکه‌های اجتماعی نیست.

مقیسه در ادامه عنوان کرد: امکان دیگری که ما می‌توانیم در ساترا برای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم کنیم، ارائۀ خدمات مشاوره‌ای بر اساس تحلیل‌های بر لحظه‌ای است که سازمان از وضعیت جامعه دارد تا کمکی به توسعۀ کسب و کارها باشد، برای مثال حدود شش سال قبل داده‌کاوی‌های ما حاکی از این موضوع بود که مخاطب از محتوای شبکه شده به خصوص در حوزۀ کودک استقبال بیشتری می‌کند، بعد از آن مسئله بود که پلتفرم‌های زیادی محتوای خود را به صورت شبکه‌ای عرضه کردند و امروز سیستم بسیاری از آن‌ها به این شکل است که بعد از اتمام یک ویدئو در صورت عدم فعالیت از سوی کاربر، سامانه به طور خودکار قسمت بعدی را پخش می‌کند و همزمان با پخش یک محتوا، قسمت‌های دیگرش نیز در ذیل ویدئوی در حال نمایش پخش می‌شود.

وی در خاتمه گفت: اکنون فرآیند اخذ مجوز و نظارت در ساترا به این شکل است که امتیاز هررسانه‌ای که مجوز فعالیتش از سوی این سازمان ساترا می‌شود، در شروع فرآیند نظارت امتیازش برابر با پنجاه است (حدنرمال)، بعد از شروع فعالیت بر اساس اقدامات مثبت یا منفی که انجام می‌دهد، امتیازش به سمت پنجاه یا صد کاهش یا افزایش پیدا می‌کند و این امتیاز مبنای ارائه خدمات حمایتی از سوی ساترا به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است.

بعد از پایان سخنان مقیسه حاضرین در جلسه به معرفی خود و بیان دغدغه‌هایی که داشتند پرداختند، مدیر رسانه تابان تی وی یکی از کسانی بود که دغدغه‌هایش را مطرح کرد، وی در ابتدای سخنانش گفت: بنده از مدیران ساترا به عنوان تنظیم‌گران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خواهش می‌کنم که پلتفرم‌ها و فعالین بخش خصوصی را کنار خود ببینند، تقابلی بین ما وجود ندارد، همه معتقد به انقلاب اسلامی هستیم و دغدغۀ فرهنگ این مملکت را داریم.

وی در ادامه عنوان کرد: کسی که در شرایط جنگ اقتصادی تحمیلی به کشور پای به این عرصه می‌گذارد، یقیناً دغدغۀ فرهنگ را دارد و در تلاشش حرکت در چارچوب ارزش‌ها است بنابراین از شما استدعا داریم که دید ارشادی نسبت به فعالین صنعت داشته باشید تا مسائل حل شود.

این فعال صنعت تصریح کرد: شاید گاهی اشتباهی نیز به طور ناخواسته در هنگام تولید محتوا توسط یکی از عوامل رخ بدهد؛ چرا که همۀ آن‌ها انسان هستند و امکان دارد که ناخواسته خطایی انجام دهند و مانند ماشین روند خطی ندارند همانطور که یک برنامه‌نویس خروجی اولش می‌تواند چندین اشکال داشته باشد و ضمن کار با ارائۀ نسخه‌های بروزرسانی شده آن‌ها را رفع کند، ما نیز در تولید محتوای صوتی و تصویری امکان دارد که مشکل مشابهی پیدا کنیم به همین جهت از نهاد تنظیم‌گر درخواست داریم که دیدگاه ارشادی خود نسبت به پلتفرم‌ها را پیش از بیش تقویت کند.

مدیر تابان تی‌وی در خاتمۀ سخنانش عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است که نهاد رگلاتور از نظرات و پیشنهادات فعالین صنعت نیز در تنظیم دستورالعمل‌ها و امور نظارتی استفاده کند؛ چرا که آن‌ها درگیر کار هستند و مسائل صنعت را در میدان تجربه می‌کنند به همین جهت قطعاً می‌توانند به مجموعه یاری برسانند.

دامون آذری مدیر پلتفرم کتاب صوتی آوا در ادامۀ این مراسم عنوان کرد: برگزاری دوره‌های اینچنین مورد استقبال ما است اما یک مسئله در این میان وجود دارد، رفت و آمد برای فعالان مستقر در شهرستان دشوار است، برای این مسئله چه تدبیری دارید.

مدیران ساترا در پاسخ به وی اظهار داشتند؛ دوره‌های آموزشی ساترا در حال حاضر نیاز به حضور فیزیکی ندارد، حضور در آن‌ها به صورت مجازی نیز امکان‌پذیر است.

محمد حسام‌پور معاون پایش و نظارت ساترا آخرین سخنران این مراسم بود که طی اظهاراتی، عنوان کرد: دربارۀ حوزۀ تولید محتوا باید تأکید کنم که ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر حامی تولید محتوای مناسب، در راستای نیازهای خانوادۀ ایرانی اسلامی است.

وی در پایان سخنانش گفت: مدیران بخش خصوصی طی دورۀ آموزشی که امروز آیین افتتاحیۀ آن برگزار شد، بنا است که ضمن آشنایی با مدیران مجموعه و تعامل با آن‌ها با نحوۀ آماده‌سازی محتوای مناسبی تولیدی و تأمینی خارجی نیز آشنا شوند، سیاست‌های کلی دربارۀ محتوای تولیدی مشخص است، این فرصت نیز وجود دارد که طی تعاملات اداری که برقرار می‌شود، طرفین به همکاری‌های مشترک برسند و آثاری بر این اساس تولید کنند.
کد مطلب: 69352
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام