۰
plusresetminus
چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۰

علائم جدید کووید طولانی‌مدت چیست؟

ایتنا - پژوهش‌های اخیر نشان داده است که ریزش مو و اختلال در عملکرد جنسی از نشانه‌های کووید طولانی‌مدت شناخته می‌شود.
علائم جدید کووید طولانی‌مدت چیست؟

طبق یک مطالعه جدید، ریزش مو و اختلال عملکرد جنسی در فهرست علائم افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت قرار می‌گیرد.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، دفتر آمار ملی بریتانیا در ماه ژوئن گزارش داد که تخمین زده می‌شود دو میلیون نفر در این کشور از کووید طولانی‌مدت رنج می‌برند. 

از این دو میلیون، ۱.۴ میلیون نفر گفتند که برای اولین بار دست‌کم ۱۲ هفته قبل به ویروس کرونا مبتلا شده یا مشکوک به این بیماری بوده‌اند، در حالی که ۸۲۶ هزار نفر گفتند برای اولین بار حداقل یک سال قبل به این بیماری مبتلا شدند. ۳۷۶ هزار نفر دیگر نیز اعلام کردند که برای اولین بار حداقل دو سال قبل به کووید – ۱۹ مبتلا شده‌اند.

اکنون پژوهش‌های جدید که بر اساس سوابق بهداشتی ۲.۴ میلیون نفر مبتلا به کرونا در بریتانیا انجام شد، از چندین علامت جدید ابتلا به کووید طولانی‌مدت خبر می‌دهد. این پژوهش در دانشگاه بیرمنگام انجام شده و نتایج آن در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که زنان، افراد ۳۵ تا ۶۹ سال، افرادی که در مناطق محروم‌تر زندگی می‌کنند، افرادی که در بخش مراقبت‌های اجتماعی یا بهداشتی کار می‌کنند، افرادی که در مراکز آموزشی فعال‌اند و همچنین کسانی که ناتوانی‌های جسمی دارند، بالاترین میزان ابتلا به کووید طولانی‌مدت را ثبت کرده‌اند. 

پیش از این، اعلام شده بود که خستگی یکی از شایع‌ترین علامت‌های کووید طولانی‌مدت است. ۵۵ درصد از افراد مبتلا به کرونا گفته بودند که همچنان احساس خستگی را تجربه می‌کنند و پس از آن تنگی نفس با ۳۲ درصد، سرفه با ۲۳ درصد و درد عضلانی با ۲۳ درصد قرار داشتند.

حالا مطالعه جدید نشان می‌دهد علائم دیگر کووید طولانی‌مدت عبارتند از فراموشی، توهم، اختلال در نعوظ، تورم اندام، بی‌اختیاری مدفوع و آپراکسی (مشکل حرکتی ناشی از اختلال سیستم عصبی)؛ به این طیف وسیع‌، ریزش مو و اختلال عملکرد جنسی نیز اضافه شده است.

داده‌های این مطالعه بین ژانویه ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ جمع‌آوری شد و شامل مقایسه بین ۴۸۶ هزار و ۱۴۹ نفر مبتلا به کووید و ۱.۹ میلیون نفر بدون هیچ نشانه‌ای از کرونا بود. در این مطالعه فقط بیماران غیربستری مورد بررسی قرار گرفتند و محققان علائم آن‌ها را در سه گروه علائم تنفسی، سلامت روان و مشکلات شناختی دسته‌بندی کردند.

دکتر شمیل هارون، دانشیار دانشگاه بیرمنگام و نویسنده ارشد این مقاله علمی، گفت که امیدوار است یافته‌های جدید به پزشکان و بیماران کمک کند.

به گفته او، این تحقیق گفته‌های پیشین را تایید می‌کند که علائم کووید طولانی‌مدت بسیار گسترده است و نمی‌توان آن را به‌طور کامل و به‌سادگی توضیح داد. پژوهشگران این مطالعه امیدوارند که بررسی جدید آن‌ها به درک بهتر پیچیدگی‌های کووید طولانی‌مدت و آسیب‌شناسی آن کمک کند.

دکتر هارون درباره نتایج پژوهش‌های گروه خود افزود: «علائمی که ما شناسایی کردیم می‌تواند به پزشکان و سیاستگذاران کمک کند که ارزیابی بیماران با اثرات طولانی‌مدت کووید-۱۹ را بهبود بخشند و در نظر بگیرند که چگونه می‌توان این نشانه‌ها را به بهترین نحو مدیریت کرد.»
کد مطلب: 69260
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام