۱
plusresetminus
دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۱

هشدار: هکرها در کمین کاربران وای‌فای رایگان هستند

ایتنا - کاربران وای‌فای رایگان در معرض خطر هکرها هستند و تعداد کمی از آنها از خطرات این امکان رایگان اطلاع دارند، اما خوشبختانه تدابیری در برابر این حملات وجود دارد.
هشدار: هکرها در کمین کاربران وای‌فای رایگان هستند


جدای از اینترنت دیتای گوشی‌ها، اینترنت وای‌فای عمومی که مثل هوا جریان داشته و خصوصا اگر رایگان باشد، بسیار وسوسه‌برانگیز و مورد استفاده کاربران است. این در حالی است که هکرها هم دقیقا در همان مکان‌های رایگان و در دسترس کمین کرده‌اند و به‌دنبال راهی برای نفوذ به اطلاعات شما هستند. 

به گزارش ایتنا از ایسنا، اگرچه امروزه بسته‌های اینترنتی اپراتورها برای اکثر گوشی‌های هوشمند فعال است، اما همچنان نیاز به وای‌فای در برخی اماکن و در شرایطی که به هر دلیل اینترنت گوشی فعال نیست، حس می‌شود. بنابراین وای‌فای‌ شهری با قابلیت ارایه سرعت و کیفیت بالا و گاهی رایگان برای کاربرانی که در لحظه به اینترنت موبایل خود دسترسی ندارند و همچنین با توجه به نیاز ابزارهای فاقد سیم‌کارت مانند لپ‌تاپ و تبلت‌ به وای‌فای، مورد توجه بسیاری از کاربران است.

پیش از این هم از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان شده بود که خدمات وای‌فای با حجم مشخص باید برای رفاه مردم قرار گیرد، همان‌طور که در دنیا مرسوم است باید این اتفاق بیفتد که در اماکن عمومی مانند پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و اماکن مذهبی، خدمات اینترنتی را تا حجم معینی از طریق توسعه شبکه‌های وای‌فای به‌صورت مجانی در اختیار مردم قرار دهند. کما اینکه در برخی از نقاط شهری هم برخی از اپراتورهای اینترنتی اقدام به این کار کرده‌اند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از وای‌فای در فضاهای شهری و عمومی مانند میدان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به امری عادی تبدیل شده است و بعضا شهرداری‌ها سعی می‌کنند با ارایه وای‌فای، رضایت خاطر شهروندان را کسب کنند. با وجود این، در کشور ما وای‌فای شهری هنوز به صورت گسترده به اجرا درنیامده است.

کلاهبرداری‌های وای‌فای رایگان
وای‌فای عمومی هرچند بسیار سودمند بوده و فواید زیادی از جمله اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان در آن نامحدود است، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف را در پی خواهد داشت و زمینه ارتکاب جرم و سوءاستفاده برخی از سودجویان فضای سایبری را فراهم آورده است.

یکی از کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری در این باره عنوان کرده است: به طور کلی، استفاده از اینترنت وای‌فای که در اماکن عمومی نظیر رستوران، خیابان‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلف ارائه داده می‌شود، ضریب امنیت بسیار پایینی دارد و شهروندان و کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه باید از تمامی تهدیدات، خطرها و ریسک‌هایی که این سرویس‌های وای‌فای عمومی برایشان ایجاد می‌کند، مطلع و آگاه باشند.

وی به منظور جلوگیری از نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات شخصی و مالی کاربران به تمامی شهروندان توصیه کرده است که به هیچ عنوان از سرویس‌های وای‌فای عمومی استفاده نکنند که در غیر این صورت، باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی همچون سرقت اطلاعات کارت بانکی، پول، اطلاعات مدارک شناسایی و تصاویر شخصی‌شان نیز باشند.

نکاتی امنیتی در استفاده از وای‌فای
اگر قصد استفاده از وای‌فای عمومی را دارد، برای جلوگیری از حمله هکرها به اطلاعاتتان، تا جای ممکن سعی کنید از شبکه‌هایی که دارای کلمه عبور اختصاصی هستند، استفاده کنید و قبلا در مورد آن شبکه از مسوولین مربوطه راهنمای‌هایی لازم را بگیرید. همچنین سعی کنید نام شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید را بشناسید. بهتر است قبل از اتصال به اینترنت از یک مسئول در مکانی که هستید در مورد ویژگی‌های وای‌فای مورد نظر سوال کنید.

در صورت ضرورت وصل شدن شبکه‌های عمومی مطمئن باشید که از وی‌پی‌ان مطمئن استفاده می‌کنید. تنها به شبکه‌هایی که با پسورد محافظت می‌شوند وصل شوید. استفاده از کانکشن‌های WPA و WPA2 که مخفف WI-FI Protected Access هستند، هرچند امنیت کمی را ایجاد می‌کنند اما به هر حال کارساز هستند. همچنین هنگامی که به شبکه‌های عمومی وای‌فای متصل هستید، به حساب‌های بانکی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی وارد نشوید و اطلاعات حساس و مهم‌تان را از طریق وای‌فای عمومی ارسال نکنید.

همچنین نام‌های کاربری و رمز عبور و پسورد دوم خود را بلافاصله بعد از اتمام کار تغییر دهید. تمام پسوردهای خود را مشابه پسوردهای قبلی‌ انتخاب نکنید. زیرا این کار به نوعی گذاشتن لقمه در دهان افراد سودجوست. اگر هم گاهی پسورد خود را عوض کنید، امنیت بیشتری دارد. اگر از اینترنت استفاده نمی‌کنید حتما وای‌فای خود را غیرفعال کنید تا سایرین نتوانند سوء‌استفاده کنند.

اگر در حال کار با یک کامپیوتر عمومی هستید مراقب اطراف خود باشید، آنها به راحتی می‌توانند اطلاعات شما را موقع وارد کردن به کی‌بورد حفظ کنند. قابلیت به اشتراک‌گذاری‌ فایل‌ها، چاپگرها و غیره و یا امکان ارتباط از راه دور به دیگر سیستم‌های کامپیوتری مستقر در آن مکان را خاموش کنید. همچنین دقت داشته باشید تمامی سایت‌های مهم در فرم‌های ورود اطلاعات خود از ارتباط امن Https استفاده می‌کنند نه Http و این پروتکل می‌تواند تا حدودی ایمن باشد.
کد مطلب: 69228
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام