کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشتری، غول سیاره‌خوار

6 مرداد 1401 ساعت 22:11

ایتنا - دانشمندان بقایای سیارات بلعیده شده را در ناحیهٔ پوشیده از ابرِ مشتری پیدا کردند.


دانشمندان دریافته‌اند که باطن مشتری مملو از بقایای سیارات کوچک است که این غول گازی با انبساط آن‌ها را بلعیده و تبدیل به این غول بزرگی شده است که امروز می‌بینیم. این یافته‌ها از نخستین نمای واضح از ترکیبات شیمیایی زیر جوّ ابری بیرونی این سیاره به دست آمده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، علیرغم اینکه مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است، اما اطلاعات اندکی در مورد عملکرد درونی خود بروز داده است. تلسکوپ‌ها توانسته‌اند هزاران تصویر از ابرهای گردابی در حال چرخش در جوّ فوقانی این غول گازی بگیرند، ولی این طوفان‌ها جلوی دید ما را از آنچه در زیر وجود دارد می‌گیرد.
 
یامیلا میگل (اخترفیزیکدان دانشگاه لیدن در هلند) می‌گوید: «مشتری یکی از اولین سیاراتی بود که در منظومه شمسی شکل گرفت، در عرض چند میلیون سال پس از شکل‌گیری منظومه شمسی و نزدیک به ۴٫۵ میلیارد سال پیش. با این حال، ما تقریباً هیچ چیز قطعی در مورد چگونگی شکل‌گیری آن نمی‌دانیم».
 


در مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام گرفته، محققان در نهایت توانستند با استفاده از داده‌های گرانشی جمع‌آوری‌شده توسط کاوشگر فضایی جونو از ناسا، پوشش ابری مبهم مشتری را ببینند. این گروه پژوهشی به کمک این داده‌ها توانستند مواد سنگی موجود در هسته این سیاره غول‌پیکر را ترسیم کنند، که فراوانی شگفت‌انگیزی از عناصر سنگین را نشان می‌دهد. ترکیبات شیمیایی نشان می‌دهند مشتری برای رشد گسترده‌اش، سیارات کوچک را بلعیده است.
 
شاید امروز مشتری عمدتاً یک توپ گازی و چرخان باشد، اما زندگی خود را با تجمیع مواد سنگی آغاز کرد – درست مانند تمام سیاره‌های منظومه شمسی. همانطور که گرانش این سیاره، باعث تجمع هرچه بیشتر سنگ‌ها می‌شد، هسته سنگی‌اش آنقدر متراکم شد که شروع به کشیدن مقادیر زیادی گاز از فواصل دور – عمدتاً هیدروژن و هلیوم باقیمانده از تولد خورشید – کرد تا بدین‌ترتیب جوّ عظیم پر از گاز آن تشکیل شد.


کد مطلب: 69220

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69220/مشتری-غول-سیاره-خوار

ايتنا
  https://www.itna.ir