کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تایید اجرای محدودیت در سقف ثبت سفارش اقلام فناوری

1 مرداد 1401 ساعت 14:38

ایتنا - رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از محدودیت در بازار فناوری خبر داد و گفت: وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش اقلام حوزه فناوری محدودیت جدیدی را اعمال کرده و واردکنندگان از این پس باید نصف سال‌های گذشته اقلامی مانند لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر وارد کنند.



بررسی‌ها نشان می‌دهد اخیرا در بازار آی‌تی اتفاق جدیدی رخ داده است و از این پس واردکنندگان تا سقفی که تعیین شده، اجازه واردات اقلام آی‌تی را دارند. البته سال‌های گذشته هم در مواردی محدودیت برای ثبت سفارش اقلام فناوری اعمال می‌شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در این زمینه، محمدرضا فرجی تهرانی - رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران - با اشاره به آخرین وضعیت بازار اجناس مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات گفت: در شرایط تحریم و کرونا، تجار به فکر تامین اقلام مورد نیاز شرکت‌ها و ادارات هستند، این در حالی است که هنوز سقف سابقه تجار آی‌تی افزایش داده نشده است. وزارت صمت اعلام کرده که از این پس واردکنندگان باید نصف سال‌های گذشته اقلامی مانند لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر وارد کنند. این تصمیم علاوه بر نوسان قیمت‌ها سبب ضرر و زیان تجار هم شده است که با شرکت‌های خارجی صاحب‌نام قرارداد بسته‌اند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران همچنین اظهار کرد: در دوران کرونا از طرفی شاهد دورکاری ادارات بودیم و از طرف دیگر آموزش و پرورش سبک آنلاین را در پیش گرفت. این شیوه فعالیت‌ شرایط تهدید کرونا را برای تجار آی‌تی به فرصت تبدیل کرد، به‌طوری که تقاضا برای خرید اقلام آی‌تی بالا گرفت. اکنون وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم و وزارت صمت ثبت سفارش اقلام فناوری را محدود کرده است. چنانچه این محدودیت ادامه‌دار باشد واردات کالاهای غیر رسمی به کشور رونق می‌گیرد.

عدم توجه دولت قاچاق کالا را زیاد می‌کند
فرجی تهرانی با اشاره به شرایط بازار گفت: در شرایط فعلی با انبوهی از کالاهای قاچاق روبه‌رو هستیم. علت این مساله عدم توجه به درخواست فعالان بخش خصوصی است. در شرایطی که تقاضا برای خرید اقلام فناوری وجود دارد، واردات کالاهای غیررسمی افزایش پیدا می‌کند که نخستین آسیب آن قاچاق ارز است. از طرفی با گسترش قاچاق واردات کالاهای دست‌دوم و تقلبی بیشتر می‌شود که مصرف‌کننده نهایی متضرر اصلی آن است.

این فعال صنفی با بیان اینکه کشور هنوز در حوزه لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر به خودکفایی نرسیده است توصیه کرد چنانچه می‌خواهیم شعار سال عملیاتی شود، دولت باید همکاری لازم را با تجار آی‌تی داشته باشد تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود.


کد مطلب: 69215

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69215/تایید-اجرای-محدودیت-سقف-ثبت-سفارش-اقلام-فناوری

ايتنا
  https://www.itna.ir