۰
plusresetminus
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۹

برنامه فضایی امارات؛ آمادگی برای کاوش در ماه و ناهید

ایتنا - امارات متحده عربی برای ساخت ماهواره، فرود بر روی سیارک‌ها و کاوش در ناهید آماده می‌شود.
برنامه فضایی امارات؛ آمادگی برای کاوش در ماه و ناهید

امارات متحده عربی قرار است اولین ماموریت پرتاب به ماه را در نوامبر ۲۰۲۲ با موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از فلوریدا انجام دهد. ماموریت مرکز فضایی محمد بن راشد قصد دارد ماه‌‌نوردی به نام راشد را با کاوشگر Hakuto-R  به ماه بفرستد. این ماه‌نورد در نزدیکی استوای ماه فرود خواهد آمد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، شرکت آی-اسپیس مستقر در ژاپن که ماه‌نورد را پرتاب می‌کند و وظیفه فرود آن را بر عهده دارد، گفت که در ماموریت ماه نوامبر دو ماه‌نورد روی سطح ماه قرار خواهند گرفت.

ماه‌نورد امارات، مجهز به جدیدترین فناوری‌ها و دستگاه‌های نوآورانه خواهد بود و با توانایی‌اش برای فعالیت مداوم در دمای سطح ماه که تا منفی ۱۷۳ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد، نسبت به نمونه‌های دیگر متمایز است.

امارات متحده عربی بلندپروازانه‌ترین برنامه فضایی خاورمیانه را طرح‌ریزی کرده است و علاوه بر پرتاب کاوشگر به مدار مریخ، برای اکتشاف ناهید در عرض هفت سال و فرود روی یک سیارک، برنامه‌ریزی می‌کند.

امارات متحده عربی برای توسعه ماهواره‌ها و همچنین پیشبرد یک برنامه فضایی بلندپروازانه از جمله کاوش مریخ، صندوقی به ارزش سه میلیارد درهم، معادل ۸۲۰ میلیون دلار، ایجاد کرده است.

خبرگزاری رسمی امارات گزارش داد که بر اساس برنامه توسعه شش ساله این کشور برای ارسال اولین ماهواره‌ به فضا، این‌طور برنامه‌ریزی شده است که این ماهواره طی سه سال آینده پرتاب شود.

دولت امارات برای پیشرفت در این زمینه قصد دارد از دیگر کشورهای جهان برای مشارکت دعوت کند و برای شرکت‌های فعال در این زمینه سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته است تا در این کشور مستقر شوند. این مشوق‌ها به عنوان بخشی از برنامه آژانس فضایی امارات متحده عربی به این شرکت‌ها ارائه می‌شوند.
 

دفتر رسانه‌ای دولت امارات اعلام کرد: «این پروژه به تلاش‌های امارات متحده عربی در توسعه راه‌حل‌هایی برای تغییرات آب‌وهوایی، پایداری محیط زیست و بهبود مدیریت بلایای طبیعی کمک خواهد کرد.» این دولت همچنین برنامه‌های کاربردی شامل تشخیص نشت نفت، نظارت بر کشتی‌ها و همچنین جست‌وجو و نجات را هم در دستور کار دارد.

این کشور حوزه خلیج فارس اعلام کرد که امارات اولین کشور عربی خواهد بود که مجموعه‌ای از ماهواره‌های با تکنولوژی «رادار روزنه مصنوعی» SAR برای تصویربرداری دو بعدی را توسعه می‌دهد. خبرگزاری رسمی امارات در این مورد نوشت که این ماهواره‌ها از طریق مشارکت بین بخش‌های دولتی، خصوصی و شرکت‌های بین‌المللی ساخته خواهند شد.

به دلیل رشد چشمگیر برنامه فضایی امارات طی پنج سال اخیر، وزیر اقتصاد این کشور فضا را در دسته «حوزه‌های اقتصادی نویدبخش» قرار داد. این کشور در سال ۲۰۱۴، یک آژانس فضایی تاسیس کرد و پنج سال بعد، یک فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و قصد دارد در سال ۲۰۲۴ یک فضاپیمای بدون‌سرنشین به ماه بفرستد.

برنامه فضانوردی امارات از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و هزاع المنصوری، یکی از دو فضانورد این پروژه، در سال ۲۰۲۳ و به عنوان بخشی از یک ماموریت بلند‌مدت، در همکاری با «آکسیوم اسپیس»، به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهد رفت. المنصوری اولین فضانورد اماراتی بود که سال ۲۰۱۹ به یک ماموریت فضایی در ایستکاه فضایی بین‌المللی اعزام شد.
کد مطلب: 69206
برچسب ها: ماهواره فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام