کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سئو تضمینی: کلاهبرداری که باید از آن دوری کرد

29 تير 1401 ساعت 13:15

در این مقاله بیان می کنیم که خدمات سئو تضمینی چیست و چرا باید از شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند دوری کرد و به جای آن برای انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مطمئن دنبال چه موارد و خصوصیاتی باشید.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



کار با آژانس یا مجموعه ای که خدمات سئو تضمینی را ارائه می دهد ممکن است در ابتدا بیشتر از آنکه برای مجموعه شما مفید باشد، ضرر داشته باشد. این شرکت ها  به شما قول می دهند که وبسایت مجموعه در تعداد معینی کلمه کلیدی در صفحه اول یا رتبه 1 تا 3 گوگل قرار بگیرد در غیر اینصورت پول را به شما عودت می دهند.
در ابتدا سئو تضمینی ممکن است دلیل خوبی برای انتخاب یک شرکت سئو به نظر برسد. اما واقعیت این است که ضمانت نشانه خوبی برای بستن قرارداد با این مجموعه ها نیست. در ادامه این مقاله بیان می کنیم که خدمات سئو تضمینی چیست و چرا باید از شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند دوری کرد و به جای آن برای انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مطمئن دنبال چه موارد و خصوصیاتی باشید.
 

خدمات سئو تضمینی چیست؟


خدمات سئو تضمینی قسمتی از خدمات سئو هستند که به شما وعده گرفتن رتبه صفحه اول در بعضی از کلمات کلیدی نسبتا آسان را می دهند. علاوه بر این که به شما قول صفحه اول را می دهند برای آمدن به این صفحه بازه خاصی را در نظر می گیرند به عنوان مثال یک الی دو ماه. علاوه بر این به شما قول می دهند که اگر در مدت زمان تعیین شده نتوانند به صفحه اول گوگل بیایند مبلغ قرارداد را به شما پس بدهند.
این در صورتی است که شرکت هایی که سئو را به صورت اصولی انجام می دهند ضمانت را بر کیفیت خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهند، گذاشته اند مانند اطلاع رسانی درباره میزان پیشرفت کار و پاسخگویی به موقع مشتری. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو تضمینی می توانید مقاله سئو تضمینی: کلید قفل رتبه 1 گوگل دست کیست؟ را مطالعه کنید.
 

چرا باید از شرکت هایی که سئو تضمینی ارائه می دهند دوری کرد؟


سئو تضمینی در نگاه اول ممکن است خیلی خوب به نظر برسد ولی با این حال همکاری با این شرکت ها همواره با خطرات قابل توجهی همراه است که در بیشتر موارد منجر به کسب نتایج ضعیف یا پنالتی شدن وبسایت کسب و کار شما می شود. در این بخش به بررسی مواردی می پردازیم که چرا باید با شرکتی که خدمات سئو تضمینی ارائه می دهند همکاری نکرد.
 

موتورهای جستجو درباره سئو تضمینی هشدار می دهند


یکی از مهمترین دلایلی که معمولا برای کار نکردن با شرکت هایی که خدمات سئو تضمینی را ارائه می دهند این است که نتایج موتورهای جستجو متعلق به شخص یا شرکت خاصی نمی باشد و ارائه این سرویس به مشتریان مانند فروش مال غیر است. به همین علت تمامی موتورهای جستجو خصوصا گوگل به تمامی کسب و کارها هشدار می دهند که با شرکت هایی که این نوع خدمات را ارائه می دهند همکاری نکنند.
در مستندات خود گوگل در مورد سئو تضمینی آمده است:
"هیچ کس نمی تواند رتبه یک را تضمین کند. مراقب شرکت ها و متخصصین سئو که ادعای تضمین رتبه را می دهند باشید. اگر آنها به شما این قول را می دهند به دنبال مجموعه یا متخصصین دیگری که این کار را انجام نمی دهند، باشید."
 

خدمات سئو تضمینی شامل تکنیک های سئو کلاه سیاه است


شرکت هایی که کار سئو تضمینی را انجام می دهند از تاکتیک های سئو کلاه سئو برای رتبه گرفتن استفاده می کنند و هدف آنها فریب دادن گوگل برای کسب رتبه در صفحه اول است. از نمونه تکنیک های سئو کلاه سیاه به مخفی کردن قسمتی از متن و عدم نمایش آن به کاربر در حالی که موتورهای جستجو آن قسمت را می توانند مشاهده کنند و همچنین PBN می توان اشاره کرد.
شرکت های سئو که این خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهند از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند به همین علت به مشتریانی که می خواهند از این خدمات استفاده بکنند می گویند که در مدت زمان کوتاهی شما را به صفحه اول خواهیم آورد این در حالی است که سئو یک استراتژی بلند مدت است و نمی توانید فورا به تغییرات عمده در رتبه بندی کلمات کلیدی خود دست پیدا کنید.
اگر با شرکتی قرارداد سئو تضمینی بستید و آنها شما را زود به صفحه اول آوردند وقتی گوگل متوجه شود که سایت شما با استفاده از روش های سئو کلاه سیاه رتبه گرفته اید به همان سرعت تمامی رتبه های خود را از دست می دهید و احتمال دارد سایت شما را پنالتی کند.
 

استراتژی های سئو یکسان کار نمی کند

 
سئو با گارانتی

سئو دارای استراتژی یکسان برای همه سایت ها نیست. دشواری رتبه بندی به رقابت پذیری صنعت شما، موقعیت مکانی و محبوبیت کلمات کلیدی بستگی دارد.
اگر شرکتی استراتژی سئو تضمینی یکسان به همه مشتریان خود ارائه دهد، نیازهای مخصوص هر کسب و کار را در نظر نمی گیرد. برای گرفتن بهترین نتایج به استراتژی مخصوص نیاز دارید که با اهداف کسب و کار شما یکی باشد.
 

در مورد چیزی که بر روی آن کنترل ندارید، نمی توانید تضمینی بدهید


شرکت های سئو نمی توانند رتبه بندی موتورهای جستجو را کنترل کنند. تضمین در مورد چیزی که نمی توانید آن را کنترل کنید اغلب منجر به کسب نتایج ضعیف می شود.
عوامل مختلفی بر رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو تاثیرگذار است. یکی از علل تاثیرگذار در نتایج، الگوریتم های گوگل است. این الگوریتم ها دائما در حال به روزرسانی خود هستند و به غیر از مستنداتی که خود گوگل در مورد آپدیت های مهم الگوریتم های خود بیان می کند و تجربه ای که متخصصین سئو در مواجه با این الگوریتم ها بدست آوردند اطلاعات دیگری در مورد چگونگی رتبه بندی سایت ها در نتایج گوگل در دسترس نیست.
عوامل دیگری هم بر رتبه بندی تاثیر می گذارند که خارج از کنترل شرکت ها می باشد، مانند رقبای مجموعه شما که کار سئو را بر روی سایت های خود انجام می دهند و همینطور شهرت کسب و کار شما. به عنوان مثال اگر در یکی محصولات مجموعه شما نقصی به وجود بیاید این نقص بر شهرت شرکت تاثیر گذاشته و بالطبع بر رتبه بندی کلمات کلیدی  نیز تاثیرگذار است.
 

تاکتیک های اشتباه سئو می تواند به کسب و کار شما صدمه بزند


همانطور که در بالا به آن هم اشاره کردیم به دلیل اینکه بعضی از شرکت ها خدمات سئو تضمینی را ارائه می دهند و از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند؛ گوگل متوجه استفاده از روش کلاه سیاه شده، سایت شما را جریمه و حتی پنالتی می کند. درآمدن از پنالتی یا مجازات های دیگر گوگل می تواند پر هزینه و زمان‌بر باشد و مدتی طول می کشد تا دوباره اعتماد گوگل را بدست آورده و به نتایج برگردید. در مدت زمانی که شما رتبه خود را از دست می دهید تا زمانی که دوباره در نتایج قرار گیرید، مجموعه شما مشتریان جدید و بالقوه خود را از دست داده است.
 

چگونه باید یک آژانس سئو انتخاب کرد؟


شاید برای شما سوال پیش آمده که اگر نخواهید با شرکت هایی که خدمات سئو تضمینی ارائه می دهند کار کنید، باید به سراغ چه شرکت هایی بروید؟
بهترین شرکت های سئو هیچ وقت با مشتریان خود قرارداد سئو تضمینی امضا نمی کنند. در ادامه چند ویژگی یک شرکت سئو مناسب را بیان می کنیم و قبل از بستن قرارداد حتما این موارد را مدنظر قرار دهید.
 

1.داشتن استراتژی مخصوص کسب و کار شما


همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم استراتژی هر مجموعه ای با مجموعه دیگری تفاوت دارد. یک شرکت حرفه ای ابتدا با مجموعه شما آشنا می شود، با توجه به نیازهایی که آن کسب و کار دارد استراتژی مخصوص آن مجموعه را با توجه اهداف شرکت آماده می کند.
اگر آنها نتوانند شما را برای استفاده از استراتژی اختصاصی توجیه کنند این بدان معناست که آنها در مورد مزایایی که آن استراتژی می تواند برای شما به ارمغان بیاورد اطلاعات کمی دارند.
 

2.ارائه گزارش نتایج


شرکت های حرفه ای سئو بسته به نوع استراتژی (روزانه، هفتگی یا ماهانه) نتایج را برای شما ارسال می کند تا شما در جریان تمامی اقداماتی که بر روی سایت مجموعه شما انجام می شود قرار گیرید. اگر شرکتی ارائه گزارش منظم به شما را رد کرد بهتر است با آن مجموعه همکاری نکنید.
 

3.تجربه و نمونه کار


شرکتی را انتخاب کنید که دارای تجربه و نمونه کارهای معتبر باشد. با مراجعه به وبسایت هر شرکت سئو می توانید مجموعه هایی که با آن شرکت ها کار کرده اند را مشاهده کنید. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که تعداد خیلی کمی از شرکت های فعال در حوزه سئو نمونه کارهای شرکت های دیگر را در سایت خود قرار می دهند.
علاوه بر نمونه کار، تجربه هر شرکت را باید بررسی کنید. شرکت های قدیمی و حرفه ای در زمینه سئو تجربه بیشتری در کار با مشتریان مختلف نسبت به شرکت های نوپا دارند.
 

4.مدت زمان قرارداد


همانطور که قبلا هم اشاره کردیم یکی از مواردی که شرکت های سئو به آن اهمیت می دهند مدت زمان قرارداد است. معمولا شرکت هایی که کار سئو تضمینی را انجام می دهند قرارداد کوتاه مدت با مشتریان خود می بندند این در حالی است که شرکت های حرفه ای و قدیمی معمولا قراردادهای بلند مدت با تمامی مشتریان خود امضا می کنند.
 

مصاحبه با کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ درباره سئو تضمینی

 
ایران وب لایف

همانطور که در قسمت معیارهای انتخاب یک شرکت سئو بیان شد هیچ وقت به شرکت هایی که کار سئو تضمینی را ارائه می دهند اعتماد نکنید زیرا فقط به کسب و کار شما آسیب وارد می کنند و هیچ کار مفیدی بر روی سایت شما انجام نخواهد شد.
به همین علت تصمیم گرفتیم که با یکی از شرکت های قدیمی و حرفه ای در مورد سئو تضمینی مصاحبه ای انجام بدهیم که به این خاطر سراغ شرکت ایران وب لایف رفتیم که حدودا 7 سالی است در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند و با آقایان مهدی نیکونام (سرپرست تیم سئو ایران وب لایف) و امین رزاق خواه (مدیریت مجموعه ایران وب لایف) مصاحبه ای در این زمینه انجام دادیم.

   1- آیا سئو تضمینی وجود دارد؟
خیلی ساده اگر داخل خود گوگل به فارسی "سئو تضمینی وجود دارد؟" یا به انگلیسی "guaranteed SEO" را جستجو کنید، همگی سایت های معتبر به طور قاطع این موضوع را بررسی کردند.
دلیل آن هم کاملا واضحه: گوگل موتور جستجوییه که تضمین رتبه ای را به هیچ وبسایتی نمی دهد مگر با استفاده از خدمات گوگل ادز و پرداخت هزینه که اونجا هم عبارت AD کنار اسمتون میاد.
فاکتور های زیادی در سئو وبسایت دخیل هستند که باعث می شوند فضای سئو، دارای عدم اطمینان بالایی باشد. یعنی ما اطلاعی از فعالیت های کنونی و آینده رقیب خود و همچنین آگاهی بالایی از نحوه تغییر روند الگوریتم های گوگل نداریم پس نمی شود رتبه خاصی را برای وبسایتی بصورت دقیق پیش بینی کرد و بهتره از شرکت های سئویی که می خواهند به هر قیمتی پروژه شما را بگیرند دوری کنید.

   2- آیا می توان رتبه صفحه اول را تضمین کرد؟
خب با توجه به صحبت های بالا میشه گفت تضمین رتبه 1 گوگل بخصوص روی کلمات کلیدی دشوار، اشتباه است. به عنوان مثال پروژه ای داشتیم که بعد از 3 ماه متاسفانه به دلیل ارائه سئو تضمینی توسط شرکت دیگه ای کنسل شد. شرکت مذکور تضمین صفحه اول تا 6 ماه را داده بود که بعد از 8 ماه به این مقصود رسید (احتمالا برای ما با هزینه کمتر هم همین می شد.)
این وبسایت روی کلمه کلیدی سختی رشد کرد اما به محض اتمام پروژه از روی کلمات کلیدی هدف کاملا حذف شد!
خب شما در این حالت هم از لحاظ شرعی و هم عرفی نمی توانید شکایت کنید چراکه فروش جایگاه گوگل مال غیر بوده و هم فروشنده و هم خریدار به مشکل خواهند خورد. علاوه بر این جایگاه گوگل هر روز ممکن است تغییر کند و شما نمی توانید منکر وجود سایت در صفحه اول گوگل در گذشته باشید.
توجه کنید ارائه تضمین توسط سئوکار بعضی مواقع حتی می تواند نتیجه عکس بدهد و نزدیک اتمام پروژه از روش های کلاه سیاه استفاده و نتایج یکساله خود و شما را هم خراب کند.

   3- اگر سئو تضمینی وجود ندارد کارفرما به ازای هزینه هایی که می کند چه تضمینی باید داشته باشد؟
خب در ایران وب لایف ما پروتکل تعریف کردیم و بر اساس بررسی دقیق سایت و رقبای اصلی مسیر راه لینک سازی، تولید محتوا و سایر فعالیت ها را مشخص می کنیم.
همچنین طی بیلان های منظم ماهانه تمامی فعالیت های صورت گرفته روی سایت بر اساس پروپوزال به مشتریان ارسال می شود تا از ریز اتفاقات اطلاع کسب کنند.
اما از نظر من قسمتی که اطمینان ایجاد می کند، نمونه کارها و میزان فعالیت ها با برند های مطرح است که در قسمت نمونه کار های سئو سایت می توانید برخی از نمونه کار های بهینه سازی ما را مشاهده کنید.

   4- شرکت هایی که کار سئو تضمینی انجام می دهند آیا به حوزه سئو صدمه می زنند؟
ببینید در اکثر مواقع شرکت های سئو در قالب آژانس دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند و اینگونه تضمین ها می تواند به کل بدنه دیجیتال مارکتینگ ایران آسیب بزند.
اغلب اینگونه شرکت ها به دنبال جذب مشتریان به هر قیمتی هستند و این نوع فعالیت به سبک کاری شرکت هایی که قصد دارند سئو را اصولی و طبق استراتژی پیش ببرند آسیب میزند؛ چراکه ذهن مشتریان سئو بیشتر تمایل به ایجاد اطمینان دارد. (هر چند ظاهری و غیر قابل پیگیری)
و این باعث میشود هنگام مذاکره با چند شرکت سئو، تمایل به شرکتی باشد که تضمین بدهد. در انتها هم زمانی که به نتیجه نرسید کل حوزه سئو را کلاهبردار تلقی کرده و دیگر حاضر به ادامه فعالیت حتی با شرکت های اصولی نیست.
 
 


کد مطلب: 69190

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69190/سئو-تضمینی-کلاهبرداری-باید-دوری

ايتنا
  https://www.itna.ir