کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا

قمرهای اروپا و مشتری از دید وویجر ۱

2 مرداد 1401 ساعت 6:00

ایتنا - آن نقاط روی مشتری چه چیزی می‌توانند باشند؟ نقطهٔ بزرگتر و دورتر، درست در سمت راست مرکز تصویر، لکهٔ قرمز بزرگ است؛ یک سامانهٔ طوفانی عظیم که احتمالاً از ۳۵۷ سال پیش که جووانی کاسینی آن را پیدا کرد، همچنان در مشتری وجود دارد.


آن نقاط روی مشتری چه چیزی می‌توانند باشند؟ نقطهٔ بزرگتر و دورتر، درست در سمت راست مرکز تصویر، لکهٔ قرمز بزرگ است؛ یک سامانهٔ طوفانی عظیم که احتمالاً از ۳۵۷ سال پیش که جووانی کاسینی آن را پیدا کرد، همچنان در مشتری وجود دارد. هنوز مشخص نیست که چرا این لکهٔ بزرگ، به رنگ قرمز است.
 
به گزارش ایتنا، نقطهٔ سمت چپ و پایین تصویر، یکی از بزرگترین قمرهای مشتری است که اروپا نام دارد. تصاویر وویجر در سال ۱۹۷۹ این فرضیه مدرن را تقویت می‌کنند که اروپا دارای اقیانوسی زیرزمینی است و بنابراین مکان خوبی برای جستجوی حیات فرازمینی می‌تواند باشد.
 
اما نقطهٔ تیرهٔ سمت راست و بالای تصویر چیست؟ این سایهٔ یکی دیگر از قمرهای بزرگ مشتری است که آیو (Io) نامیده می‌شود. وویجر ۱ کشف کرد که آیو آنقدر آتشفشانی است که هیچ دهانهٔ برخوردی بر روی آن پیدا نکرد.
 
شانزده فریم از پرواز وویجر ۱ در کنار مشتری در سال ۱۹۷۹ اخیراً دوباره پردازش شده و تصویر برگزیدهٔ امروز را پدید آوردند. چهل و پنج سال پیش در ماه اوت، وویجر ۱ از زمین پرتاب شد و یکی از بزرگترین اکتشافات منظومه شمسی را آغاز کرد.
 


کد مطلب: 69162

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69162/قمرهای-اروپا-مشتری-دید-وویجر-۱

ايتنا
  https://www.itna.ir