۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸

خدمت‌رسانی شبانه‌روزی با راه‌اندازی پنجره ملی خدمات

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه دستگاه‌های دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت کنیم که با راه‌اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی‌منت مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانیم.
خدمت‌رسانی شبانه‌روزی با راه‌اندازی پنجره ملی خدمات

سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد، جلسه هم‌اندیشی تحقق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (بند «و» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱) با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی و مدیران و معاونان، فناوری اطلاعات دستگاه‌های دولتی برگزار شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، وزیر ارتباطات، با بیان اینکه راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک آرزوی دیرینه در جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: همه دستگاه‌های دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت کنیم که با راه‌اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی‌منت مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانیم. مردم باید ببینید که دولت هم ضرورت حرکت در مسیر فناوری را درک کرده است؛ حرکتی که از سال‌های پیش با خدمات فناورانه بخش خصوصی آغازشده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این پنجره ملی، به مردم نشان خواهیم داد که دولت، دولت فناوری‌پایه است و ابزارهای روز را برای ارائه بهتر خدمات به کار می‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این مسیر همگرایی، در لایه ارائه سرویس سیاست‌گذاری و مدیریت بسیار حائز اهمیت است، گفت: در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تحقق دولت الکترونیکی این مسئله بود که در کشور متولی دولت الکترونیکی کیست. اکنون با آسیب‌شناسی که از گذشته داشتیم، در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترکی که نسبت به اهمیت تحقق دولت الکترونیکی وجود داشت با آقای لطیفی ریاست سازمان اداری و استخدامی به این توافق رسیدیم که با همکاری و همراهی تنگاتنگ دو سازمان این کار بزرگ را در کشور انجام دهیم.

زارع‌پور تصریح کرد: بنابراین دو دستگاه اصلی تحقق دولت الکترونیکی، باب همگرایی را باز کردند و انتظار می‌رود سایر دستگاه‌های دولتی هم این تعامل و همگرایی را داشته باشند و داده و سرویس را برای خودشان نبینند تا زمینه شکل‌گیری دولت هوشمند و تبادل داده و سرویس بین دستگاهی ایجاد شود.

وی تأکید کرد: تا زمانی که حکمرانی و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خرد و کلان مبتنی‌بر داده‌های واقعی نباشد، شاهد انحراف در تصمیم‌گیری‌ها خواهیم بود و حتی ممکن است که در زمینه‌هایی شاهد بروز فساد باشیم لذا نظام حکمرانی مبتنی بر داده باید در کشور شکل بگیرد که پنجره واحد خدمات دولت هوشمند اولین قدم در این راستا است.

وزیر ارتباطات با اعلام این خبر که در جلسه هیئت دولت مقرر شده تا هر هفته دستگاه‌هایی که به پنجره ملی خدمات پیوسته‌اند یا دستگاه‌هایی که هنوز در این الحاق تأخیر دارند معرفی شوند، گفت: تحقق این پنجره واحد خدمات دولت هوشمند برای دولت یک دغدغه جدی است و امیدوارم در همه دستگاه‌ها یک‌همت و همگرایی همه‌جانبه ایجاد شود تا از شهریورماه و با الحاق همه دستگاه‌ها به این پنجره ملی، فصل جدیدی از ارائه خدمات مبتنی بر فناوری را برای مردم ایجاد کنیم.

پنجره واحد خدمات یکی از اولویت‌های اصلی دولت است
میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی نیز با تقدیر از وزارت ارتباطات برای پیگیری دولت الکترونیکی و دولت هوشمند گفت: در حال حاضر پنجره واحد خدمات به یکی از اولویت اصلی دولت تبدیل‌شده است تا بتوانیم نظام خدمت‌رسانی به مردم را به یک نظام آسان و در دسترس تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه برخلاف آنچه ما پشت این میز خودمان را نماینده یک دستگاه می‌دانیم اما مردم دولت را یکپارچه می‌بینند، گفت: اگر می‌خواهیم در این حوزه پیشرفت داشته باشیم بایستی ما هم این نگاه صحیح دولت یکپارچه را در تمام تصمیماتمان لحاظ کنیم. نهایت کار پنجره واحد، یکپارچگی در دولت است و باید دولت به یک آیکون در گوشی‌های مردم تبدیل شود.

در ابتدای این جلسه، جواد موحد معاون دولت الکترونیکی و رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات رئیس‌جمهوری، گزارشاتی از فرایند راه‌اندازی پنجره ملی واحد خدمات دولت هوشمند و اتصال دستگاه‌های دولتی و تبادل داده‌های بین دستگاهی ارائه کردند. همچنین تعدادی از مدیران فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی مختلف به بیان دیدگاه‌ها و موانع و مشکلات خود در راه‌اندازی پنجره خدمات دستگاه‌ها پرداختند.

به گزارش ایسنا، باقری اصل پیش از این درباره نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی و در خصوص نحوه ایجاد و اتصال دستگاه‌های دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریورماه انجام شود، گفته بود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۹ درصد دستگاه‌ها هنوز تکالیف خود را که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می‌شود، انجام نداده‌اند. همچنین ۲۵ درصد دستگاه‌ها تنها ۳۰ درصد فهرست خدمات خود را به پنجره واحد اضافه کرده‌اند و تنها ۱۶ درصد دستگاه‌های اجرایی تکالیف خود را انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.

وی همچنین با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت به‌عنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، به عنوان پنجره واحد غیراستاندارد معرفی می‌شود، گفته بود: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان‌ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دستگاه‌های پرمراجعه‌ای هستند که در رتبه‌های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.
کد مطلب: 68993
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام