۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۶

چین با تلسکوپ فضایی پیشنهادی خود، در جست‌وجوی «زمین ۲٫۰»

ایتنا - اگر تابستان امسال با پیشنهاد رصدخانه نجومی شانگهای موافقت شود، چین به زودی خواهد توانست نخستین شکار فضایی خود را برای یافتن سیارات سکونت‌پذیر فراخورشیدی آغاز کند.
چین با تلسکوپ فضایی پیشنهادی خود، در جست‌وجوی «زمین ۲٫۰»
پروژه‌ای چینی موسوم به تلسکوپ زمین ۲٫۰ (Earth 2.0) به‌مدت چهار سال به دور نقطه لاگرانژ ۲، در حدود ۱٫۵ میلیون کیلومتر از زمین خواهد چرخید. این مأموریت، سپس هفت تلسکوپ خود را بر روی بخشی از آسمان و به سمت مرکز کهکشان ثابت خواهد کرد و در حین عبور سیارات یا عبور از مقابل ستاره‌ای که به دور آن می‌چرخند، به دنبال نشانه‌هایی سیارات زمین‌مانند خواهد بود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، هدف اصلی این مأموریت، یافتن سیارات فراخورشیدی تقریباً هم‌اندازه زمین با مدارهای مشابه به دور ستاره‌های خورشیدمانند است. این کار به حساسیت بالایی برای شناسایی سیگنال‌های گذر سیاره‌های کوچک و همچنین نظارت طولانی‌مدت برای نگاه اجمالی به سیاراتی نیاز دارد که یک سال زمینی طول می‌کشد تا دور ستاره خود بچرخند.
 
گفتنی است تلسکوپ زمین ۲٫۰ به تنهایی قادر به تأیید سیارهٔ دوقلوی زمین نیست. جی جیان، استاد رصدخانهٔ نجومی شانگهای می‌گوید این تلسکوپ اندازه و دوره‌های مداری سیارات را اندازه‌گیری می‌کند تا به شناسایی دوقلوهای بالقوهٔ زمین برای سکونت بپردازد.
 
گفته می‌شود این مأموریت مشاهدات منطقه‌ای از فضا را که تلسکوپ فضایی کپلر ناسا به مدت ۹ سال مورد مطالعه قرار داد، دنبال می‌کند؛ اما گفته می‌شود که تلسکوپ زمین ۲٫۰ میدان دید بسیار گسترده‌تری دارد، به این معنی که می‌تواند منطقه بزرگتر و ستاره‌های بیشتری را رصد کند.
 
چین با تلسکوپ فضایی پیشنهادی خود، در جست‌وجوی «زمین ۲٫۰»

شایان ذکر است که میدان دید کپلر ۱۱۵ درجه مربع بود، توانست نیم میلیون ستاره را رصد و ۲۳۹۲ سیاره فراخورشیدی را کشف کند که البته تعداد مشابهی از سیارات بالقوه نیز در انتظار تأیید هستند.
 
در مقام مقایسه، می‌توان گفت که تلسکوپ زمین ۲٫۰ میزان ۵۰۰ درجه مربع را پوشش می‌دهد و ۱٫۲ میلیون ستاره کوتوله را با شش تلسکوپ از هفت تلسکوپ ۳۰ سانتیمتری خود به مدت چهار سال رصد خواهد کرد. لازم به توضیح است که مساحت ظاهری ماه در آسمان حدود ۰٫۵ درجه مربع است، در حالی که کل آسمان حدود ۴۱ هزار درجه مربع است. این تلسکوپ همچنین می‌تواند ستارگان کم نورتر و دورتر را هم مشاهده کند که به قابلیت‌های آن می‌افزاید.
کد مطلب: 68789
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام