۱
۰
plusresetminus
جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

وزیر ارتباطات به توییتر آمد!

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در ۹ ماه زمان وزارتش در توییتر حضور نداشت و علتش را خط قرمز بودن پلتفرم‌هایی که طبق قانون جمهوری اسلامی فیلتر شده‌اند عنوان کرده بود، در نهایت برای تعاملات بین‌المللی به این شبکه اجتماعی فیلترشده پیوست.
وزیر ارتباطات به توییتر آمد!


موضوع حضور عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در شبکه‌های اجتماعی، پیش از وزیر شدن هم محل بحث بود و حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان گرفتن رای اعتماد، در مخالفت با زارع‌پور عنوان کردند که او اعتقادی به پلتفرم‌های موجود نداشته و در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد، هرچند زارع‌پور پس از نشستن بر مسند وزارت اظهار کرد اینکه گفته می‌شود وزیر ارتباطات با شبکه‌های اجتماعی بیگانه است، درست نیست. پیش از این نیز عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی بوده‌ام اما اعلام عمومی در مورد اکانت‌هایم به تازگی اتفاق افتاده است.

البته پیش از آن؛ در روزهای آغازین نشستن بر مسند وزارت، او در ابتدا تلفن همراه و پیامک را وسیله ارتباطی خود با مردم اعلام کرده و گفته بود فرصت زیادی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی ندارد و نباید توقع داشت که در همه ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد و پاسخ دهد. با وجود این، گفته بود که نگاه منفی به شبکه‌های اجتماعی ندارد و روزانه پیام‌های بسیاری از اکانت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد دریافت می‌کند. اما همچنان نسبت به حضور در شبکه‌های اجتماعی خارجی مقاومت کرده بود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، پس از گذشت چند ماه در آذرماه ۱۴۰۰، او تصمیم گرفت علاوه بر شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیامک و تماس، در اینستاگرام هم حضور داشته باشد و حتی اسفندماه گذشته که اکانت او برای مدتی از دسترس خارج شده بود، انتقاد روابط عمومی این وزارتخانه را هم به دنبال داشت، هر چند حساب او پس از یک روز بازگردانده شد. با وجود این، همچنان درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده مانند توییتر معتقد بود که باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند که در دسترس همه مردم است.

تا همین اواخر هم از میان شبکه‌های اجتماعی خارجی تنها اینستاگرام را که فیلتر نیست انتخاب کرده و حتی درباره حضورش در توییتر که سال‌هاست فیلتر شده اما میزبان بسیاری از مسوولان است، گفته بود درباره پلتفرم‌هایی که طبق قانون جمهوری اسلامی فیلتر شده‌اند، مانند تلگرام و توییتر، خط قرمز دارد و در جایگاه وزیر ارتباطات باید مقید به قانون باشد و از پلتفرم‌های خارجی فیلترنشده استفاده می‌کند. زیرا نمی‌شود از طرفی برای پلتفرمی محدودیت اعمال کرد و از طرف دیگر در آن بازارگرمی داشت.

با وجود این به نظر می‌رسد اکنون آقای وزیر مواضعش را درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی تغییر داده و همزمان با حضورش در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو، بالاخره فعالیت در توییتر را آغاز کرده است، البته به نظر می‌رسد زارع‌پور در صفحه توییتر خود، تنها مخاطبان انگلیسی‌زبان را مخاطب قرار داده است. مهدی سالم -سخنگوی وزارت ارتباطات- در پاسخ به یکی از کاربران توییتر درباره حضور زارع‌پور در این شبکه اجتماعی نوشت: هر وزارتخانه‌ای در مجامع بین‌المللی هم فعالیت دارد، آقای زارع‌پور برای مخاطبان داخلی از تمام پیام‌رسان‌های داخلی و همینطور اینستاگرام استفاده می‌کنند و برای مخاطبان مجامع بین‌المللی مرتبط مثل ITU از توییتر.

درنهایت سالم بار دیگر در توجیه حضور وزیر مخالف توییتر در این شبکه اجتماعی، در یک توییت جداگانه نوشت: وزیر ارتباطات جهت تعاملات بین‌المللی این وزارتخانه، از محل اجلاس WSIS 2022 اقدام به انتشار مطالب خود به زبان انگلیسی برای مخاطبان کرد. ایشان از ابتدای دوره وزارت در تمامی پیام رسان های داخلی با کاربران داخلی در ارتباط بوده‌اند و صفحه شخصی ایشان در اینستاگرام نیز همچنان فعال است.

آغاز به‌کار رسمی در توییتر فیلترشده؛ وزیر ارتباطات بالاخره کوتاه آمد

راه‌اندازی اکانت زارع‌پور به سال ۲۰۱۲ بر می‌گردد؛ کماینکه سالم هم اشاره کرده، «آقای وزیر سال‌ها پیش و قبل از وزیر شدن توییتر داشتند و الان مجددا برای ارتباطات بین‌المللی آن را فعال کردند». اینکه وزیر ارتباطات بالاخره در توییتر که مخاطبان زیادی هم دارد حضور یافته را می‌توان به فال نیک گرفت، اگر چه این پرسش هم مطرح می‌شود که چطور آقای وزیر پیش از این و به تابعیت از همتای پیشین خود، حضور در شبکه‌ اجتماعی توییتر را لازم ندیده بود.

حال باید دید آیا همان‌طور که در توجیه حضور زارع‌پور در توییتر گفته شده و او با گذشت ۹ ماه از حضور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تنها برای ارتباطات بین‌المللی در توییتر حضور یافته، این بار بر سر مواضعش خواهد ماند، یا بار دیگر با کوتاه آمدن از مواضعش، که نه تنها از طریق پیامک و تلفن، بلکه در شبکه‌های اجتماعی داخلی و حتی شبکه اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام حضور فعالی دارد، در توییتر هم تعامل با مخاطب فارسی‌زبان را دنبال خواهد کرد.

در عین حال زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و یوتیوب، گفته بود که «این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات در کمیته فیلترینگ از میان ۱۳ عضو، تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم. اعتقاد من این است که هر پلتفرم خارجی که قواعد ما را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور را دارد و این شاه‌بیت نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران است.» و اکنون که او در توییتر حضور یافته باید دید مواضعش درباره فیلتر این شبکه اجتماعی در آینده چطور خواهد بود.
کد مطلب: 68729
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
زرشک
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام