۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۸

مدیرعامل ایرانسل: تحول دیجیتال نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است

مدیرعامل ایرانسل در اختتامیۀ سی‌امین کنفرانس مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح دلایل لزوم گذار اپراتورهای تلفن همراه به اپراتور دیجیتال، تأکید کرد: تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است تا بتوانند نقشی اساسی در اقتصاد دیجیتال بازی کنند.
مدیرعامل ایرانسل: تحول دیجیتال نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، بیژن عباسی‌آرند با بیان اینکه پس از انقلاب دیجیتال، اپراتورهای تلفن همراه، همواره در خط مقدم اختراعات، نوآوری و گسترش عرصۀ نفوذ مناسبات و روابط دیجیتال بوده‌اند، اما هم‌اکنون با توسعۀ محیط‌های پویا و دیجیتال، خود را در عرصۀ رقابت، با چالش نوآوری و خلق چشم‌اندازهای نو مواجه می‌بینند، گفت: امروزه مدل تجاریِ فروش «خدمات پایه» در اکثر اپراتورهای جهان، همچنان سودآور است، اما باید توجه داشته باشیم که این سودآوری، به هیچ عنوان پایدار نخواهد بود و اپراتورها در صورتی که نتوانند در حوزه تکنولوژی‌های جدید و ارتباط پویا با مشتریان موفق باشند، به ایفاگر نقش فروشنده خدمات پایه ارتباطی تنزل خواهند یافت و نقش خود را در مقام یکی از بازیگران اصلی عصر ارتباطات دیجیتال از دست خواهند داد.
وی افزود: بر اساس این اقتضائات و ضرورت‌هاست که اپراتورها به منظور باقی ماندن در فضای رقابتِ دیجیتال، به دنبال تبدیل شدن از اپراتور همراه یا «تلکو (Telco)» به اپراتور دیجیتال یا «تککو (Techco)» هستند. در سال‌های گذشته، حوزۀ محصولات تلکو صرفاً شامل خدمات ارتباطیِ پایه، نظیر تماس، اینترنت همراه و برخی خدمات محدود دیجیتال و ارزش افزوده بوده است اما در سال‌های اخیر، گذار از «تلکو» به «تککو»، هدف اصلی بسیاری از اپراتورها در جهان از جمله ایرانسل است که تحقق این امر، جز با تحول دیجیتال میسر نخواهد بود. تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است تا بتوانند نقشی اساسی در اقتصاد دیجیتال بازی کنند.

لایه‌های مختلف اقتصاد دیجیتال
مدیرعامل ایرانسل، اقتصاد دیجیتال را دارای سه لایۀ هستۀ اقتصاد دیجیتال یا ICT، اقتصاد پلتفرم و خدمات دیجیتالی دانست و تصریح کرد: ایرانسل برای ایفای نقش در هر سه لایۀ اقتصاد دیجیتال، ملزم به توسعه و مدیریت زیست‌بوم دیجیتال شده است. زیست‌بوم دیجیتال، شامل مجموعه‌ای از زیرساخت‌های ارتباطی، پلتفرم‌های دیجیتال و خدمات دیجیتالِ سمت کاربر است که طراحی آن به گونه‌ای صورت می‌گیرد که اجزای این زیست‌بوم، در کنار یکدیگر، با استفاده از هم‌افزایی، ارزشی مضاعف ایجاد کنند. به عبارت دیگر «زیست‌بوم دیجیتال» در تککو، گرافی از محصولات و خدمات دیجیتالِ مرتبط با هم است که زنجیره‌ای از نیازهای مشتریان و سازمان‌ها را برآورده می‌کند.
وی افزود: در لایۀ زیرساخت‌های ارتباطی، 5G فرصت‌هایی را برای مردم و مشاغل ایجاد می‌کند که قبلاً وجود نداشته است. سرعت اتصال سریع‌تر، تأخیر بسیار کم و پهنای باند بیشتر، صنایع را متحول می‌کند و تجربیات دیجیتال روزمره را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. خدماتی مانند سلامت الکترونیک، خودروی متصل و سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک، که قبلاً  آنها را آیندۀ دور می‌دیدیم، به زودی به حقیقت خواهند پیوست، به نحوی که جریان‌های نوظهوری همچون اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند بر پایه کلان داده‌ها، فناوری رایانش ابری و هوش مصنوعی، دیگر بخشی انتزاعی از بلندپروازی‌های فضای آکادمیک به شمار نمی‌آیند.
عباسی‌آرند تأکید کرد: یکپارچگی تمام این فناوری‌ها، نیازمند زیرساخت دادۀ بسیار پرسرعت یا همان شبکۀ 5G  است. شبکۀ 5G زیرساخت لازم برای تبادل آنی اطلاعات را فراهم کرده و باعث می‌شود در کسری از ثانیه، تبادل اطلاعات صورت گیرد و بستر برای تحول دیجیتال فراهم گردد.
وی گفت: در لایۀ پلتفرم، جایگاه فضای ابری به عنوان یکی از ارکان اصلی فناوری در مدل‌های تحول دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. مطالعات شرکت تحقیقاتی «تی ام فوروم» در سال ۲۰۲۲ حاکی از آن است که در راستای بهبود کارایی فرایندهای سازمانی، شرکت‌ها بیش از پیش به رایانش ابری روی خواهند آورد. رایانش ابری با همراهی کلان داده‌ها و هوش مصنوعی، باعث می‌شود که منابع سازمان به صورت بهینه تخصیص داده شوند و نتیجۀ آن صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها خواهد بود.
مدیرعامل ایرانسل، ابرداده‌ها را دارای نقشی اساسی در خلق تصمیم‌های بهینه در سازمان‌ها در لایۀ پلتفرم دانست و تصریح کرد: در دنیای دیجیتال امروز، داده‌های سازمانی می‌توانند به عنوان یک دارایی راهبردی، به مزیت رقابتی تبدیل شوند. بر اساس مدل‌های تحول دیجیتال برای خلق ارزش از داده‌ها، باید آن‌ها را به بهترین شکل مدیریت، مهندسی و استفاده کرد و در نهایت، این جمع‌آوری و توزیع بهینه و امن داده‌ها باید به خلق ارزش و تصمیم‌گیری‌های بهتر در سازمان بیانجامد تا چرخۀ تحول دیجیتال داده‌های سازمان کامل شود.
وی افزود: فناوری‌های هوش مصنوعی در لایۀ پلتفرم، کلان داده‌ها را به تصمیم‌های آگاهانه و هوشمندانه تبدیل می‌کنند که علاوه بر خودکارسازی بسیاری از فرایندها و در نتیجه، کاهش هزینه‌ها، به درآمدزایی سازمان می‌انجامد. با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان می‌تواند پیشنهادهای ویژه‌ای مبتنی بر رفتار مشتریان ارائه کند. نتیجۀ این پیشنهادهای ویژه، کسب سود و مزیت رقابتی در بازار خواهد بود.

ظرفیت‌های لایۀ خدمات در اقتصاد دیجیتال برای اپراتورها
عباسی‌آرند در ادامه، لایۀ خدمات را نیز دارای ظرفیت بسیار زیادی برای اپراتورها در زمینۀ دولت الکترونیک و کسب‌وکارهای الکترونیکی دانست و تأکید کرد: اپراتورها در مسیر تحول دیجیتال و تبدیل شدن به تککو، با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. یکی از مهمترین چالش‌ها، مغفول ماندن سرمایه‌گذاری در بخش‌های تحقیق و توسعه در سال‌های گذشته بوده است. جالب است بدانید بنا بر تحقیقات صورت گرفته توسط موسسۀ «تی ام فوروم»، شرکت‌های بزرگ یا به عبارتی «هایپر اسکیل»هایی مانند آمازون و گوگل، به طور متوسط، ۱۶ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های تحقیق و توسعه می‌کنند، در حالی که این رقم در میان بهترین اپراتورهای جهان کمتر از یک درصد است. چالش بعدی اکثر اپراتورها در دنیا، وابستگی شدید به شرکت‌های فناوری است. در واقع اپراتورها به مرور زمان در حال از دست دادن کنترل زنجیرۀ ارزش در حوزۀ فناوری هستند و فقط نقش خریدار این فناوری‌ها را بازی می‌کنند. اکنون زمان آن است که این رویه تغییر کند و اپراتورها با مشارکت‌های استراتژیک یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری، نقش پررنگ‌تری در این حوزه ایفا کنند.
وی افزود: به طور خلاصه، حوزه‌های تمرکز در سرمایه‌گذاری‌های امروز، مسیر فردا را مشخص می‌کند. ایرانسل تاکنون نقشی اساسی در ارتباطات کشور به عنوان هستۀ مرکزی اقتصاد دیجیتال داشته است. امروز هدف ایرانسل، بسط دادن این نقش و حضور در لایه‌های پلتفرم و خدمات اقتصاد دیجیتال است. ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست‌بوم دیجیتالِ خود و سرمایه‌گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری در تلاش است با کمک به سازمان‌ها و شرکت‌ها در صنایع مختلف و خلقِ ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری تاثیرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد.
مدیرعامل ایرانسل در پایان سخنان خود، از همۀ شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و حوزه‌های فناوری دعوت کرد تا در مسیر روندی که برای تحقق و توسعۀ بحث تحول دیجیتال تعریف شده است، ایرانسل را یاری دهند و از این فرصت، برای توسعۀ بیشتر این جنس فناوری در داخل کشور و خلق ارزش افزودۀ بیشتر، استفاده کنند.

حضور ایرانسل در کنفرانس مهندسی برق
سی‌امین کنفرانس مهندسی برق ایران، امسال نیز همچون دورۀ گذشته، با مشارکت و حضور ایرانسل به عنوان حامی اصلی، برگزار شد و ایرانسل در این کنفرانس، از ۲۷ تا ۲۹ اردبیهشت ۱۴۰۱، به انتقال تجربه‌های خود دربارۀ پیشتازی در زمینه‌هایی همچون راه‌اندازی 5G پرداخت.
این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد و ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و نخستین ارائه‌دهندۀ 5G در ایران، با هدف شناسایی و تشویق ایده‌های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینۀ ارائۀ خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین تلفن‌همراه مانند خدمات 5G ، ارائۀ خدمات زندگی هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، تجربه‌های راه‌اندازی مرکز نوآوری ایرانسل و فعالیت در زمینۀ نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش و نیز ارائۀ مزیت‌ها و توانمندی‌های خود برای جذب فارغ‌التحصیلان نخبۀ دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت.
ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست‌بوم دیجیتال خود و سرمایه‌گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری، در تلاش است با کمک به سازمان‌ها و شرکت‌ها در صنایع مختلف و خلق ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری تأثیرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد.
در این کنفرانس که با هدف گسترش دانش فنی در گرایش‌های مختلف مهندسی برق، از طریق ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، ارائه آخرین یافته‌های تحقیقاتی و همچنین تشویق پژوهشگران برنامه‌ریزی شده بود، برگزاری برنامه‌های جنبی شامل میزگرد تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شد.
اطلاعات بیشتر دربارۀ سی‌امین کنفرانس مهندسی برق ایران، در وب‌سایت این کنفرانس به نشانی iceeconf.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
 
کد مطلب: 68581
برچسب ها: ایرانسل
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام