کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نکات مهم برای انتخاب رمزعبورها

17 ارديبهشت 1401 ساعت 13:04

ایتنا - وقتی صحبت از هکر‌ها و حملات رمز عبور به میان می‌آید باید توجه کرد قدرت شما بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.



گذرواژه‌ها قرار نیست به اشتراک گذاشته شوند، چه در میان دوستانتان باشد چه در میان اقوام نزذیکتان، هر فردی باید رمز‌های عبور خود را برای محافظت از زندگی شخصی خود خصوصی نگه دارد و این موارد شامل اطلاعات مالی ما نیز می‌شود.

به گزارش ایتنا از باشگاه خبرنگاران جوان، یک رمز عبور خوب تمام چیزی است که ممکن است بین شما و یک مجرم سایبری قرار گیرد. وقتی صحبت از هکر‌ها و حملات رمز عبور آن‌ها به میان می‌آید، قدرت شما بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. طبق گفته NortonLifeLock، پنج نوع اشتباه رمز عبور وجود دارد که معمولا استفاده می‌شود.

اشتباهات رایج در انتخاب رمز عبور
تاریخ تولد: انتخاب تاریخ تولد، سال تولد یا عددی که ممکن است سال تولد افراد دیگر باشد، حدس زدن رمز عبور شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. اگر رمز عبور شما تاریخ تولد شما، یک سال در دهه ۱۹۰۰ یا یک دنباله عددی واضح باشد، احتمال اینکه هکر‌ها رمز عبور شما را بشکنند بسیار بیشتر است.

نام همسر: تحقیقات نشان می‌دهد افراد تمایل دارند از نام همسر یا شریک فعلی یا سابق خود به عنوان رمز عبور استفاده کنند. با توجه به اینکه نام همسرتان معمولاً در به‌روزرسانی‌ها/پست‌های رسانه‌های اجتماعی شما موجود است، این عمل شما را در معرض خطر هک قرار می‌دهد.

کلمات متوالی: در بیشتر موارد، معلوم می‌شود که هکرها فقط با تایپ الفبای متوالی روی صفحه کلید، شانس خوبی برای ورود به حساب‌های افراد و رایانه‌ها  دارند.

عدد: هر رمز عبور بدون الفبا یا علامت، به طور پیش فرض یک رمز عبور بد است. برخی از رمز‌های عبور رایج در جهان ۱۲۳۴۵ یا ۱۱۱۱۱۱ هستند.

عبارات رایج: بسیاری از افراد از عبارات رایج کتاب‌ها یا فیلم‌های محبوب استفاده می‌کنند که به راحتی قابل حدس زدن هستند. «Password۱۲۳» یا «idonthaveapassword» برخی از عبارات پرکاربرد هستند.

نکاتی برای ایجاد رمز‌های عبور قوی
هرگز از شماره تلفن، آدرس، تاریخ تولد، نام خود یا نام اعضای خانواده  در رمز عبور خود استفاده نکنید.

هرگز از رمز‌های عبور رایج مانند «۱۲۳۴۵۶»، «password» یا «qwerty» استفاده نکنید.

مطمئن شوید که رمز‌های عبور شما حداقل هشت کاراکتر باشد. حدس زدن رمز‌های عبور با کاراکتر‌ها و نماد‌های بیشتر دشوارتر است.

از کلمات یا عبارات رایج در رمز‌های عبور خود استفاده نکنید. اگر می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، کلمه را تغییر دهید یا عبارت را مخفف کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از کلمه "eleven" استفاده کنید، می‌توانید آن را به "e۱۳v۳N" تبدیل کنید. یا اگر می‌خواهید از عبارت "I love to shop" استفاده کنید، می‌توانید آن را به "1luv2sh0p" تغییر دهید. با اضافه کردن نماد‌ها و علائم نگارشی، آن را قوی‌تر کنید: "#1Luv2sh0p! "

هر زمان که پیشنهاد شد برای افزودن یک لایه حفاظتی اضافی به حساب‌های خود، احراز هویت دو مرحله‌ای (۲FA) یا احراز هویت چند مرحله‌ای را انتخاب کنید. به عنوان مثال، علاوه بر ورود با نام کاربری و رمز عبور، از یک کد اضافی دریافت شده از طریق متن برای تکمیل ورود به حساب کاربری خود استفاده خواهید کرد.

از سیستم‌های مدیریت رمز عبور برای کمک به ایجاد و به خاطر سپردن رمز‌های عبور پیچیده استفاده کنید.

استفاده از رمز‌های عبور قوی در تمام حساب‌های آنلاین شما، زندگی دیجیتالی امن‌تر و مطمئن‌تری را تضمین می‌کند. هنگامی که یک رمز عبور قوی ایجاد می‌کنید، نه تنها به محافظت از دستگاه شما در برابر ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها، بدافزار‌ها و حملات باج‌افزار کمک می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا در صورت افشای حریم خصوصی آنلاین، لایه کم تری از شما افشا شود. بنابر این انتخاب رمز عبور مناسب را دست کم نگیرید.


کد مطلب: 68433

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/68433/نکات-مهم-انتخاب-رمزعبورها

ايتنا
  https://www.itna.ir