۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۸
عکس روز ناسا

مسیه ۱۰۴

ایتنا - این نمای واضح از کهکشان این، حاصل ترکیب بیش از ۱۰ ساعت داده‌های تصویری تلسکوپ فضایی هابل است. این داده‌ها پردازش شده‌اند تا جزئیات ضعیفی را – که اغلب در تابش خیره‌کننده برآمدگی مرکزی و درخشان M104 گم می‌شود – به تصویر بکشند.
مسیه ۱۰۴
کهکشان مارپیچی و باشکوه مسیه ۱۰۴ به دلیل شکل تقریباً باریک خود که دارای حلقه‌ای از خطوط غبار مبهم است، شهرت زیادی دارد. باریکه غبار کیهانی که به صورت شبحی در مقابل یک برآمدگی مرکزی گسترده از ستارگان دیده می‌شود، ظاهری کلاه‌مانند با لبه پهن به این کهکشان می‌دهد تا حدی که به آن نام محبوب‌تر کهکشان «کلاه مکزیکی» نیز به آن داده شده است.
 
این نمای واضح از کهکشان این، حاصل ترکیب بیش از ۱۰ ساعت داده‌های تصویری تلسکوپ فضایی هابل است. این داده‌ها پردازش شده‌اند تا جزئیات ضعیفی را – که اغلب در تابش خیره‌کننده برآمدگی مرکزی و درخشان M104 گم می‌شود – به تصویر بکشند.
 
کهکشان کلاه مکزیکی که با نام NGC 4594 نیز شناخته می‌شود، در سراسر طیف دیده می‌شود و میزبان یک سیاهچاله مرکزی پرجرم نیز هست. این کهکشان با داشتن پهنه‌ای نزدیک به ۵۰ هزار سال نوری و فاصله ۲۸ میلیون سال نوری از ما، یکی از بزرگترین کهکشان‌ها در لبه جنوبی خوشه کهکشانی ویرگو است. با این حال، ستاره‌های درخشان پیش‌زمینه که در این میدان دید وجود دارند، بخشی از ساکنین کهکشان راه شیری ما هستند.
کد مطلب: 68415
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام