۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۳

میل شدید آمریکایی‌ها به خودروهای شاسی‌بلند باعث افزایش تلفات شده است

ایتنا - هرچه یک خودرو بزرگتر باشد، مرکز ثقل آن بالاتر می‌رود و، در نتیجه، ریسک چپ کردن آن در سرعت‌های پایینتر، در طی تصادف‌ها، و در پیچ‌های تند، افزایش می‌یابد.
میل شدید آمریکایی‌ها به خودروهای شاسی‌بلند باعث افزایش تلفات شده است
آمریکایی‌ها عاشق وانت‌های بزرگ و شاسی‌بلندهای حجیم هستند، که هر دوی آنها همیشه بخشی از فرهنگ گرایش به خودروهای بزرگ در این کشور بوده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، گزارش سه‌ماهه چهارم 2021 که توسط Kelley Blue Book منتشر شده است نشان می‌دهد که در سال 2021، سهم بازار شاسی‌بلند به 52 و نیم درصد افزایش یافت در حالی سهم سدان‌ها به 24.1% کاهش یافت. یک روند بزرگ دیگر در سال 2021 خودروهای تمام‌برقی، هیبریدی، و پلاگين هیبریدی بود. آمریکایی‌ها در حال فاصله گرفتن از خودروهای لوکس و کامپکت و رو آوردن فزاینده به شاسی‌بلندهای لوکس و کامپکت کوچک هستند.
 
یکی از دلایل میل آمریکایی‌ها به شاسی‌بلندها این درک است که هرچه یک خودرو بزرگتر باشد ایمنتر است. به نوشته وبسایت Hot Cars، بسیاری از خریداران بر این باورند که یک سدان به اندازه شاسی‌بلندهای بزرگتر توان دوام اوردن در تصادف‌های شدید را ندارد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که رانندگان تنها فاکتوری نیستند که باید درباره ایمنی شاسی‌بلندها در نظر گرفت و اینکه با اینکه افزایش چنین قابلیت‌هایی باعث افزایش حفاظت از سرنشینان خودرو می‌شود، ولی ریسک صدمات مرگبار به عابران پیاده در چنین مدل‌هایی افزایش می‌یابد.
 

از سویی دیگر بزرگ بودن ابعاد شاسی‌بلند می‌تواند یکی از بزرگترین خطرات آن باشد. هرچه یک خودرو بزرگتر باشد، مرکز ثقل آن بالاتر می‌رود و، در نتیجه، ریسک چپ کردن آن در سرعت‌های پایینتر، در طی تصادف‌ها، و در پیچ‌های تند، افزایش می‌یابد. با اینکه تولیدکنندگان شاسی‌بلند این مشکل را در مدل‌های جدید تا حدودی رفع کرده‌اند، ولی بسیاری از مدل‌های شاسی‌بلند 2020 در رده‌بندی امنیت 5 ستاره سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه های ملی آمریکا (NHTSA) برای تست‌های چپ کردن نمره 4 ستاره گرفته‌اند.
 
موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه‌ها (IIHS) از خودروسازان خواسته است تا طراحی شاسی‌بلندها را به شکلی تغییر دهند که نقطه کور نداشته باشند یا فناوری نوینی ارائه کنند که بتواند افراد را در خیابان‌ها تشخیص داده وب ه رانندگان هشدار دهد. قابلیت‌های رانندگی خودکار مانند ترمز اضطراری خودکار و اجتناب از تصادف که برای امنیت عابران و دوچرخه‌سواران تطبیق داده شده‌اند نیز می‌توانند نقشی معنادار در کاهش تصادفات و تلفات ایفا کنند. بنا بر اعلام IIHS، حدود 54 هزار عابر در تصادفات در سال 2020 مصدوم شدند.
کد مطلب: 68349
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام