کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توافق اتحادیه اروپا بر سر قانون مهار نفرت‌پراکنی در اینترنت

3 ارديبهشت 1401 ساعت 20:06

ایتنا - با توافق در اتحادیه اروپا بر سر قانون جدید "خدمات دیجیتالی" انتظار می‌رود که تبلیغات جنگ، دروغ و نفرت‌پراکنی در اینترنت کم‌تر شود. این قانون به زودی بعد از تصویب در پارلمان اروپا و دولت‌های عضو اتحادیه اجرایی می‌شود.



مذاکره‌کنندگان منتخب پارلمان اروپا و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا  صبح  شنبه (۲۳ آوریل) در بروکسل بر سر قانون خدمات دیجیتالی (DSA) به توافق رسیدند. این قانون ضمن نظارت دقیق‌تر بر پلتفرم‌های آنلاین از کاربران نیز حمایت می‌کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، مباحثات بر سر قانون خدمات دیجیتالی ۱۶ ساعت به طول انجامید. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بعد از گفت‌وگوهای طولانی از یک "توافق تاریخی" سخن گفت. 

او تاکید کرد: «قوانین جدید ما از کاربران آنلاین محافظت و آزادی بیان را نیز تضمین می‌کند و فرصت‌های جدیدی را برای مشاغل فراهم می‌سازد. این یک پیامی قوی برای مردم، شرکت‌ها و کشورها در سراسر جهان است.»

"آفلاین غیرقانونی باشد آنلاین هم غیرقانونی است"
مارگرت ورستاگر، رئیس اداره "آنتی‌تراست" اتحادیه اروپا در توییتی نوشت قانون خدمات دیجیتالی تضمین می‌کند که آنچه آفلاین غیرقانونی است، آنلاین نیز باید غیرقانونی تلقی شود.

 با اجرایی شدن قانون خدمات دیجیتالی محتواهای غیرقانونی مانند سخنان نفرت‌پراکنانه سریعا باید از اینترنت حذف ‌شود، اطلاعات نادرست، مضر و تبلیغات جنگی  کم‌تر به اشتراک گذاشته خواهد شد و محصولات تقلبی کم‌تری هم به بازارهای آنلاین عرضه می‌شود.

طبق قانون جدید دیجیتالی پلتفرم‌های بزرگ با حداقل ۴۵ میلیون کاربر نسبت به پلتفرم‌های کوچک‌تر باید مقررات و قوانین بیشتری را رعایت کنند.

قانون خدمات دیجیتالی برای اجرایی شدن باید از سوی پارلمان اروپا و کشورهای اتحادیه اروپا تایید شود اما این روند جنبه تشریفاتی دارد.

واکنش‌های متفاوت درباره قانون جدید خدمات دیجیتالی 
پاتریک بریر نماینده حزب "دزدان دریایی" (Piraten) با ابراز سرخوردگی از نتیجه مباحثات بر سر قاین قانون می‌گوید: «مجموعه قوانین جدید که "قانون اساسی دیجیتال" هم نام گرفته شایسته این نام نیست، چون این قانون ناامیدکننده است و اغلب از حقوق اساسی ما در اینترنت محافظت نمی‌کند.»

مارتین شیردوان از حزب چپ‌ها از قانون جدید دفاع کرده و با تاکید بر "تعهدات بر سر شفاف‌سازی" گفته است قانون خدمات دیجیتالی جعبه سیاه الگوریتم‌های پلتفرم‌های آنلاین را باز می‌‌کند.

الکساندرا گییز از حزب سبزها هم در دفاع از قانون جدید دیجیتالی گفته است که اروپا علیه برتری شرکت‌های بزرگ فناوری حمله خود را آغاز کرده است.

قانون جدید خدمات دیجیتالی بخشی از یک بسته قانون دیجیتالی کلی‌تر است که کمیسیون اتحادیه اروپا دسامبر ۲۰۲۰  پیشنهاد کرده بود.

قسمت دیگری از این بسته، قانون بازارهای دیجیتال (DMA) است که در پایان ماه مارس سال جاری بر سر آن توافق حاصل شده است.

اتحادیه اروپا با تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر قصد دارد قدرت غول‌های فناوری مانند گوگل و فیسبوک را در بازار محدود کند. 

در آلمان، قانون اجرایی شبکه (NetzDG) برای مبارزه با نفرت‌پراکنی در فضای مجازی در حال حاضر اجرا می‌شود. اما این قانون هم باید تا حد زیادی با قانون خدمات دیجیتالی اتحادیه اروپا جایگزین شود.


کد مطلب: 68310

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/68310/توافق-اتحادیه-اروپا-سر-قانون-مهار-نفرت-پراکنی-اینترنت

ايتنا
  https://www.itna.ir