۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۸
با ادامه قرنطینه‌ها؛

زنگ خطر کاهش تولید تراشه در چین

ایتنا - ​​​​​​​تولید سه ماهه نیمه رساناها در چین برای نخستین بار از اوایل سال ۲۰۱۹ درپی ضعیف شدن تقاضای مصرفی برای محصولات الکترونیکی و قرنطینه‌های کرونایی در مناطق مختلف این کشور، کاهش پیدا کرد.
زنگ خطر کاهش تولید تراشه در چین


اداره ملی آمار چین اعلام کرد تولید مدارهای یکپارچه در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ۴.۲ درصد کاهش پیدا کرد و تراشه سازان کاهش شدیدتر تولید در مارس را گزارش کردند. این بدترین عملکرد سه ماهه از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بود که تولید تراشه در این کشور ۸.۷ درصد سقوط کرده بود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با تلاش دولت چین برای متوقف کردن موج جدید شیوع ویروس کرونا، شانگهای که قطب تراشه سازی مهمی به شمار می رود، تحت قرنطینه یک ماهه قرار گرفته است. به دلیل محدودیتهای رفت و آمد که از سوی مقامات محلی به اجرا درآمده است، بزرگترین تولیدکنندگان تراشه چین شامل SMIC برای تامین بعضی قطعات دچار مشکل شده‌اند. تولید تراشه چین در مارس ۵.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

شماری از مدیران شرکتهای خودروسازی و سخت افزاری هفته گذشته نسبت به اختلالات زنجیره تامین ابراز نگرانی کردند زیرا مناطق بیشتری پس از گزارش موارد ابتلا به کووید،  تدابیر بازدارنده سخت‌گیرانه‌ای را به اجرا گذاشتند. این مناطق شامل کانشان و ژنگژو که محل بزرگترین کارخانه تولید آیفون است، بودند.

ریچارد یو، مدیر اجرایی شرکت هواوی تکنولوژیز هفته گذشته هشدار داده بود: اگر فعالیت تامین کنندگان تراشه شانگهای متوقف بماند، کارخانه‌های فناوری در سراسر چین بعد از ماه مه مجبورند دست از کار بکشند و متعاقبا ضرر اقتصادی عظیمی وارد خواهد شد.

با طولانی شدن موج اخیر ابتلا به کووید در شانگهای، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین مقامات را برای کمک به ازسرگیری تولید شرکتهای تراشه سازی به این شهر فرستاده است.

سالهاست پکن صنعت تراشه بومی را یک صنعت استراتژیک و جزء مهمی از رقابتش برای برتری فناوری می بیند. تولید تراشه در چین در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا، سالهاست رشد دو رقمی داشته است. با این حال طبق آمار انجمن صنعت نیمه رسانای چین، این کشور در سال ۲۰۲۱ چیپ‌ست به ارزش بیش از ۴۳۲ دلار میلیارد دلار از آمریکا وارد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کندی تقاضای مصرفی برای محصولات الکترونیکی هم شرکتهای تراشه سازی چین را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته مارک لیو، رئیس شرکت TSMC  تایوان، تقاضا برای تلفنهای هوشمند، رایانه‌های شخصی و تلویزیون‌ها با اجرای تدابیر قرنطینه در چین، کاهش پیدا کرده است.
کد مطلب: 68260
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام