۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱

رباتی که می‌تواند نحوه جراحی‌ها را برای همیشه متحول کند

ایتنا - ربات اسلایم می‌تواند تغییرشکل دهد، اشیاء را بقاپد و انتقال دهد، درست مثل موجوداتی که در فیلم‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده شده‌اند. انتظار می‌رود که این ابزار ارزش چشمگیری در کاربردهای پزشکی داشته باشد، مثلا در خارج کردن اشیائی که به طور تصادفی بلعیده شده‌اند.
رباتی که می‌تواند نحوه جراحی‌ها را برای همیشه متحول کند
«ربات اسلایم مغناطیسی قابل پیکربندی مجدد»، که هنوز در حال طی نمودن آزمایش‌ها در دپارتمان مهندسی مکانیک و اتوماسیون در دانشگاه هنک‌کنگ چین است، قادر است با لغزیدن راه خود را از میان درزها و شکاف‌های بدن انسان که به سختی قابل دسترسی یافتن هستند باز کند و در امتداد این مسیر چیزهای موردنظرش را ببلعد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این ربات می‌تواند جایگزین برخی انواع جراحی‌ها شود، به ویژه انواع مختلف جراحی که می‌توان برای زدودن اشیاء از بدن یک بیمار استفاده نمود. مثلا می‌تواند جایگزین نیاز به برخی لاپاراسکوپی‌ها شود، هرچند که به نظر می‌رسد فوری‌ترین کاربرد آن به تسریع پاکسازی مجاری تنفس بیماران باشد.
 
ربات Slime، که از سیال غیرنیوتونی متشکل از بوره و برخی مواد اولیه دیگر ساخته شده است، می‌تواند وقتی که به سرعت لمس شد سخت شود و وقتی به آرامی لمس شد نرم شود. علاوه بر آن، این نوآوری به طرز چشمگیری بادوام است.
همچنین چندمنظورگی آن باعث می‌شود تا امکان «خودبهبودی» داشته باشد، و حتی می‌توان آن را چند تکه کرده و یا مجددا سرهمبندی کرد.
 
جالب اینکه این ربات غیرمعمول می‌تواند برق را نیز هدایت کند، که بدان معناست که، از جنبه تئوری، می‌تواند به عنوان یک تعمیر سریع برای مدار از کار افتاده عمل کند. در مقام قیاس، دیگر ربات‌های مبتنی بر سیال مغناطیسی نمی‌توانند چنین کارهای مهمی انجام دهند.

 
رباتی که می‌تواند نحوه جراحی‌ها را برای همیشه متحول کند

این ربات اسلایم یک و نیم میلیمتری نه تنها می‌تواند به محض از هم پاشدن دوباره خود را نوسازی کند، بلکه همچنین قادر است تا مانند یک جامد نیز عمل کند، برخلاف سیال‌های مغناطیسی دیگر که معمولاٌ از نانوذرات اکسید آهن یا یک فلز مغناطیسی مشابه ساخته می‌شوند.
بنا بر آنچه در مقاله تحقیقاتی این تیم مهندسی، در تاریخ 25 مارس، ذکر شده است، این ربات از مواد غیرنیوتونی ساخته شده است که باعث می‌شود بتواند «اشیاء جامد را بگیرد، اشیاء مضر را ببلعد و انتقال دهد، و پایش حرکت انسانی، و سوئیچینگ مدار و تعمیر را انجام دهد».

در اکانت توئیتر این تیم اینچنین توضیح داده شده است:
 
ربات اسلایم که توسط CUHKengineering@ ساخته شده است می‌تواند تغییرشکل دهد، اشیاء را بقاپد و انتقال دهد، درست مثل موجوداتی که در فیلم‌های علمی-تخیلی به تصویر کشیده شده‌اند. انتظار می‌رود که این ابزار ارزش چشمگیری در کاربردهای پزشکی داشته باشد، مثلا در خارج کردن اشیائی که به طور تصادفی بلعیده شده‌اند.
 
کد مطلب: 68259
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام