۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۶

راهنمای خرید بهترین مینی کامپیوتر برای امور اداری و شرکتی

ویژگی‌هایی مانند قدرت پردازش بالا، ابعاد بسیار کوچک نسبت به کیس‌ها، مصرف برق کم، و پشتیبانی مناسب باعث شده است که مینی کامپیوترها از بسیاری جهات از کامپیوترهای رومیزی و سنتی برتر میباشند.
راهنمای خرید بهترین مینی کامپیوتر برای امور اداری و شرکتی
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



در طول سال‌های اخیر نیازها و انتظارات ما از کامپیوترها رو به افزایش بوده است. این افزایش نیاز به طبع باعث افزایش عرضه نیز گردیده است. به این صورت که باعث معرفی انواع مختلف کامپیوترها از جمله لپ‌تاپ‌ها، کامیپوترهای همه‌کاره و تبلت‌ها شده است، اما هیچ کدام نتوانسته‌اند جایگزینی مناسب و درخور برای کامپیوترهای رومیزی و پی سی‌ها، به‌خصوص در اداره‌ها و سازمان‌ها باشند زیرا در این مکان‌ها تعداد زیادی از کامپیوتر در فضای کوچک و متراکم قرار دارند؛ به‌ویژه اینکه در بازار کامپیوتر ایران که هزینه‌هایی همچون خرید و همینطور نگه‌داری کامپیوترها بالاست بنابراین بسیار پراهمیت است.
کامپیوترهای کوچک یا مینی‌ کامپیوترها، پاسخ بودند در برابر این نیاز که روانه بازار شدند. کامپیوترهای کوچک در مقایسه‌ با کامپیوترهای سنتی و معمولی دارای تفاوت‌هایی هستند. مانند پیشرفت فناوری در کامپیوترهای کوچک و تقویت ویژگی‌های آن‌ها که باعث شده امروز به جایگزینی عالی برای کامپیوترهای ستی و رومیزی تبدیل شوند.
ویژگی‌هایی مانند قدرت پردازش بالا، ابعاد بسیار کوچک نسبت به کیس‌ها، مصرف برق کم، و پشتیبانی مناسب باعث شده است که مینی کامپیوترها از بسیاری جهات از کامپیوترهای رومیزی و سنتی برتر میباشند.
در این مقاله، ضمن معرفی مینی کامپیوتر و مقایسه و بررسی ویژگی‌های کامپیوترهای کوچک با کیس های سنتی، مرکز مینی کامپیوتر به عنوان مرجع تخصصی و سراسری انواع برندهای کامپیوتر کوچک اچ پی و دل، در بازار ایران را معرفی می‌کنیم.
 

مینی کامپیوتر چیست؟


تکنولوژی مینی کامپیوتر در اواسط دهه 1960 ظاهر شد و برای اولین بار توسط شرکت IBM توسعه یافت که عمدتا برای برنامه‌های کاربردی و خدمات تجاری طراحی شده بودند تا بتوانند عملکرد و کارایی رایانه‌های اصلی را داشته باشند.
مینی کامپیوترها، کامپیوترهایی هستند که نسبت به دسکتاپ‌ها بسیار کوچک‌تر هستند. به طور مثال، ابعاد کوچکترین مینی کامپیوتر ۱۳سانتی‌متر است؛ در‌حالی‌که کیس‌های سنتی و معمولی ۵۱*۲۰* ۴۵ سانتی‌متر هستند. همانطور که می‌بینید کامپیوترهای کوچک فضایی بسیار کم، حدود یک کتاب از میز کار شما را اشغال می‌کنند.
کامپیوترهای کوچک یا مینی کامپیوترها بسیار سبک‌تر نیز  هستند. وزن و ابعاد کم و کوچک مینی کامپیوترها باعث می‌شود که به‌ وسیله براکت‌ها به پشت مانیتور یا زیر میز و یا روی دیوار وصل کرد، به این صورت که در فضای کاری شما صرفه جویی خواهد شد. به همین علیت جابه‌جایی آن‌ها بسیار راحت‌تر است. که این مسئله قابلیت‌ ویژه و مهمی برای اداره‌ها و سازمان‌ها است.
مینی کامپیوترها بسیار کوچکتر از رایانه‌های شخصی و کیس های سنتی هستند و در عین حال بسیار قدرتمندتر از آن‌ها می باشند.

انواع دسته بندی مینی کامپیوترها
مینی کامپیوترها به لحاظ ساختاری و نحوه کارکرد به دو دسته ی تین کلاینت و زیروکلاینت دسته بندی می شوند. در ادامه به تعریف هر کدام می‌پردازیم:
 

زیروکلاینت (ZeroClient) چیست؟


زیروکلاینت‌ها، یک مدل از مینی کامپیوترها هستند که فاقد رم و هارد می باشند و قابلیت اتصال به سرور مرکزی را دارند، به طوری که کلیه منابع خود را از سرور تامین می کنند. زیروکلاینت در واقع یک کامپیوتر کوچک است که به یک سرور از راه دور، نیاز دارد. سرور، که سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی نرم افزار را میزبانی می‌کند، می‌تواند به صورت بی‌سیم یا با کابل این دسترسی را ایجاد کند. اغلب در محیط‌هایی که زیربنای دسکتاپ مجازی (VDI)  دارند، استفاده می‌شوند.
 

تین کلاینت  (ThinClient)چیست؟


تین کلاینت، یک کامپیوتر کوچک است که علاوه بر اتصال به سرور مرکزی می تواند به صورت یک سیستم مستقل نیز کار کند. همچنین دارای رم و هارد است و در برخی مدل ها قابلیت ارتقا نیز وجود دارد. برای سازمان‌هایی که می‌خواهند تیم‌های فناوری اطلاعاتشان زیرساخت دسکتاپ مجازی راه‌اندازی کنند، بسیار مناسب هستند. راه اندازی و پیکربندی تین کلاینت به شما این امکان را می‌دهد که با کمترین هزینه در مقایسه با دسکتاپ‌های اختصاصی، یک ایستگاه کاری جدید برای افراد دورکار راه اندازی کنید.

مزیت های مینی کامپیوتر در مقایسه با پی سی
 
 1- هزینه خرید پایین مینی کامپیوترها
   2- قابل استقرار بر رو یا زیر میز به دلیل اندازه کوچک آن‌ها
   3- بسیار سبک و قابل حمل
   4- انعطاف پذیری بالا در انجام امور اداری
   5- پشتیبانی راحت‌تر نرم افزارها با نصب کم‌تر برنامه‌ها
   6- بوت سریع ویندوز در هفت ثانیه با به کارگیری حافظه های پرسرعت
   7- افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها با به کارگیری سرور
   8- هماهنگی بیشتر سخت افزار و نرم افزار از طریق ویندوز اورجینال نصب شده بر روی سرور
   9- پایین بودن هزینه برق مصرفی
   10- پایین بودن هزینه ارتقا
   11- عدم نیاز به خرید آنتی ویروس به دلیل وجود قفل سخت افزاری
   12- امنیت بالا به دلیل وجود امکان انسداد فیزیکی پورت‌ها
   13- امکان انجام رمزنگاری پیشرفته بر روی پروتکل ارتباطی جهت جلوگیر از هک اطلاعات در ادارات و شرکت‌ها
   14- وجود پورت  USBمخفی در جهت برقراری امنیت بیشتر در سازمان‌ها
   15- عدم ایجاد صدا به کمک سیستم بدون فن
   16- قابلیت اتصال به پشت مانیتور و ساخت آل این وان
   17- هزینه پایین نگهداری به دلیل خرابی بسیار پایین
   18- اطمینان از کارکرد بدون عیب و عمر مفید متوسط بیشتر از 10 سال
 
مینی کامپیوتر

نکات مهم هنگام خرید کامپیوتر کوچک اداری
شما هم ممکن است از آن دسته افرادی باشید که در محل کار خود به دلیل کمبود جا قادر به خرید کامپیوتر یا کیس نیستند و مجبورید به ناچار به سراغ مدل های دیگر بروید. اما نگران نباشید و تصمیم خود را بگیرید! ساختن یک سیستم کامپیوتری قابل اعتماد برای خود با یک کامپیوتر کوچک یا همان minicomputer بسیار آسان است، تنها چیزی که نیاز دارید یک مانیتور و یک پریز برق است، اما در هنگام خرید این کامپیوتر کوچک چند نکته را در نظر بگیرید. از جمله این موارد عبارتند از:
   1- انتخاب نوع مینی کامپیوتر
به طور کلی توصیه می‌کنیم برای مجموعه‌هایی با 10 کاربر یا بیشتر از زیروکلاینت استفاده کنید. مجموعه‌هایی که معمولاً از مینی کامپیوترها برای مقاصد اداری استفاده می‌کنند، مانند: مراکز دولتی، شرکت‌های خصوصی، آژانس مسافرتی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها و...
همچنین برای کسانی که به پردازش‌های خیلی سنگین نیاز ندارند، Zero Client بهترین گزینه است.
از طرفی دیگر یک تین کلاینت را می‎توان به عنوان یک کامپیوتر با امکانات کامل مورد استفاده قرار داد و برخلاف زیروکلاینت، نیازی به استفاده از سرور برای انجام فعالیت‌های خود ندارد. بنابراین در سازمان‌های کوچک که فاقد سرور هستند تین کلاینت‌ها مناسب‌تر می‌باشند. همچنین در صورتی که از چند پروتکل در محیط کار خود استفاده می‌کنید تین کلاینت‌ها برای شما مناسب هستند.
   2- وزن و اندازه دستگاه
فراموش نکنید که کیفیت و ظرفیت قطعات مورد استفاده در ساخت یک مینی پی سی تعیین کننده وزن و اندازه آن است. با توجه به این که مینی کامپیوترها فضای کمی اشغال می کنند برای استفاده در ادارات بسیار ایده آل هستند. همچنین با توجه به ابعاد کوچک انها به راحتی می توان داخل محفظه قرار داد تا مانع از جابجایی دستگاه شوند.
   3- فن لس بودن
مینی کامپیوترها بدون فن هستند. فن لس بودن قابلیتی مهم است که کارایی و کاربرد زیادی برای مینی کامپیوتر دارد به این صورت که به دلیل عدم وجود فن، قطعات نیز از طول عمر بالاتری برخوردارند و همچنین سرو صدایی نیز ندارند. فن لس بودن برای پردازش دوربین‌های مداربسته و همچنین اموری که نیاز به کارکرد 24 ساعته و 7 روز هفته دارد بسیار مناسب است.
   4- پردازنده مرکزی
با توجه نوع کاربری که دارید باید تصمیم بگیرید از چه نوع پردازنده با چه ظرفیتی و با چه برندی استفاده کنید. به طور مثال چنانچه ازنرم افزارهای اداری و حسابداری استفاده می‌کنید نیازی نیست در حد یک گیمر پردازنده سنگین انتخاب کنید و هزینه زیادی را برای آن پرداخت کنید.
   5- رم و هارد دیسک
اگر نمی خواهید مینی کامپیوتر شما در حین کار کردن هنگ کند و فضای کافی برای ذخیره سازی اطلاعاتتان داشته باشید، سعی کنید از رم و هارد متناسب با حجم اطلاعاتی که دارید استفاده نمایید.
   6- سیستم عامل
اینکه دستگاهی که انتخاب می‌کنید مجهز به سیستم عامل باشد یا خیر کاملا به سلیقه و نظر و نیز کاربری شما بستگی دارد.مینی کامپیوترها بسته به نوع و مدلی که دارند از انواع سیستم عامل‌ها همچون لینوکس، ios و... پشتیبانی می‌کنند.
   7- درگاه‌های ارتباطی
نکته آخری که باید به آن در هنگام خرید مینی کامپیوتر توجه داشته باشید نوع پورت‌های مورد نیاز خود با توجه به دستگاه های جانبی موجود در شرکت و سازمان است. حتما درنظر بگیرید که در شرکت شما انواع اسکنر، چاپگر یا دستگاه های کارت خوان یا ... دارای چه پورتی هستند. در اکثر مدل ها می توان به وسیله مبدل امکان برقراری ارتباط را ایجاد کرد. توصیه می‌کنیم از یک مینی کامپیوتر با 2-3 پورت USB، پورت HDMI، VGA و LAN و خروجی‌های صدا، بلوتوث و وای فای استفاده کنید.

 
مینی کامپیوتر

   8- امنیت اطلاعات
اگر امنیت اطلاعات برای شما بسیار حائز اهمیت می باشد، بیشتر مینی کامپیوترها مجهز به قفل سخت افزاری می باشند. شما می‌توانید در مینی کامپیوترها تمامی پورت‌ها به غیر از موس و کیبورد را مسدود کنید. بدین وسیله تمامی تجهیزات ذخیره سازی همچون فلش مموری‌ها بسته می‌باشد. همچنین در برخی مدل ها دارای پورت مخفی USB هستند که می توانید در صورت نیاز از امکانات آن استفاده نمایید.

معرفی 3 مینی کامپیوتر برتر با قیمت مناسب موجود در بازار برای امور اداری
مینی کامپیوترها برای استفاده در ادارات و یا سازمان‌هایی که مراکز ورود اطلاعات از طریق تایپ، وب، پورتال سازمانی و ... هستند بسیار مناسب می‌باشند. کمپانیDell  سالیان سال است که جزء شرکت‌هایی است که در طراحی و ساخت مینی کامپیوترهای میان‌رده و اقتصادی مهارت خاصی دارد و پیش از این مدل‌های بسیاری از انواع کامپیوتر کوچک را به بازار تکنولوژی تقدیم کرده است.
در این بخش سه مدل از بهترین مینی کامپیوترهای برند دل برای کارهای اداری را معرفی می کنیم که این مدل از مینی کامپیوترها قیمت مناسبی دارند و از نظر هزینه برای سازمان‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند:

مشخصات مینی کامپیوتر 5060 Dell Wyse
پردازنده: AMD چهار هسته‌ای با فرکانس 2.4 گیگاهرتز
رم: دو اسلات رمDDR3L  و قابل پشتیبانی تا 16 گیگابایت
هارد: دارای حافظه‌های SATA SSD، SATA HDD و FLASH SATA SSD و قابل پشتیبانی تا 1 ترابایت
وایفای: وایرلس سری AC با سرعت 867 MB/S
انعطاف پذیر در حالت تین کلاینت و زیروکلاینت
پشتیبانی از دو مانیتور به صورت همزمان
پورت ها: دارای 4عدد USB 2.0، 2عدد USB 3.0، 2عدد DisplayPort و یک عدد خروجی صدا هدفون

مینی کامپیوتر 5070   Dell Wyse
پردازنده: Intel Pentium چهار هسته‌ای با فرکانس 1.5 گیگاهرتز و با برست تا 2.8 گیگاهرتز
رم: دارای دو اسلات رم DDR4 و پشتیبانی تا 16 گیگابایت
هارد: دارای حافظه SSD M.2
وایفای: سری AC دوکاناله و با سرعت 867 MB/S
انعطاف پذیر در حالت تین کلاینت و زیروکلاینت
پشتیبانی از دو مانیتور به صورت همزمان
پورت ها: 2عدد USB 2.0، 5عدد USB 3.0، 3عدد DisplayPort، 1عدد خروجی صدا هدفون

مینی کامپیوتر 7020   Dell Wyse
پردازنده: AMD  چهار هسته‌ای با فرکانس 2.0 گیگاهرتز
رم: دارای دو اسلات رم DDR3L و پشتیبانی تا 16 گیگابایت
هارد: پشتیبانی از هاردهای  SATA SSD و SATA HDD  
وایفای: وایرلس سری N دوکاناله با سرعت 300 MB/s
انعطاف پذیر در حالت تین کلاینت و زیروکلاینت
پشتیبانی از دو مانیتور به صورت همزمان
پورت ها: 4عدد USB 2.0 ،2 عدد USB 3.0، 1عدد DisplayPort، 1عدد پورت اسپیکر، 2عدد  COM و 1عدد  DVI

جمع بندی:
در پایان، شایان ذکر است که استفاده از مینی کامپیوترهایی با برندهای معتبر از جمله اچ پی و دل در قیاس با کیس های سنتی، مینی کیس و لپتاپ به طور قطع بسیار مقرون‌به‌صرفه است. مرکز مینی کامپیوتر زیر نظر مستقیم شرکت پیمان نیک کاران با بیش از ۱3 سال سابقه در عرضه ی تخصصی تجهیزات کامپیوتری و کامپیوترهای کوچک، تین کلاینت، زیروکلاینت و آل این وان، محصولات خود را با اطمینان کامل به همراه گارانتی 18 ماهه تخصصی، معتبر و سراسری ارائه می دهد.
برای کسب اطلاعات فنی بیشتر درمورد کامپیوترهای کوچک، به وبسایت تخصصی مینی کامپیوتر به آدرس www.MiniComputer.ir مراجعه بفرمایید.
 
 
کد مطلب: 68227
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام