کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش سازمان ملل خبر می‌دهد:

تنها سه سال برای نجات زمین فرصت داریم

سايت خبری ايتنا , 19 فروردين 1401 ساعت 1:05

ایتنا- بنابر گزارش اخیر سازمان ملل، دنیا برای جلوگیری از تاثیرات فاجعه بار تغییرات اقلیمی می‌بایست تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای را به یک چهارم کاهش بدهد.


بنابر گزارش اخیر سازمان ملل، دنیا برای جلوگیری از تاثیرات فاجعه بار تغییرات اقلیمی می‌بایست تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای را به یک چهارم کاهش بدهد.
 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی engadget، سازمان ملل بر اساس شواهدی که به دست آورده است بر این باور است که دولت‌ها و صنایع باید اطمینان حاصل کنند که انتشار گازهای گلخانه‌ای‌شان تا سال 2025 کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
مطابث این گزارش، حتی در این صورت نیز دنیا به سرمایه‌گذاری روی کارخانه‌ها و سایر فناوری‌هایی که به جمع آوری دی اکسید کربن از آسمان می‌پردازند، نیازمند خواهد بود.
 
در صورت تحقق تمامی این معیارها، دنیا هنوز هم در طی چند دهه آینده با افزایش دمای 1.5 درجه‌ای مواجه خواهد شد. حتی حصول این نتیجه به حدی تلخ است که بیشتر صخره‌های مرجانی جهان را از بین می‌برد و بسیاری از مناطق کم ارتفاع را غیرقابل سکونت می‌کند.
 

 
 
سارا برچ به عنوان نویسنده این گزارش در توییتر مدعی شده است که حتی رسیدن به هدف حداکثر افزایش دمای 1.5 درجه‌ای بعید به نظر می‌رسد و سایر دانشمندان نیز در این رابطه اتفاق نظر دارند. به منظور رسیدن به این هدف تمامی صنایع و کشورها باید به سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حد ممکن کاهش بدهند.
 
البته در این گزارش چند دلیل برای مثبت نگری نیز مطرح شده است. اول این که دولت‌ها و بخش خصوصی حداقل می‌دانند که به منظور مهار مصرف انرژی باید چه کنند.
اما سوالی که در اینجا باقی می‌ماند آن است که آیا سهامداران این شرکت‌ها واقعا به هدف کاهش کربن تعریف شده در سازمان خود پایبند خواهد بود و برای جلوگیری از وقوع شرایط بدتر اقدامی خواهند کرد یا خیر.
 
 
علاوه بر این اگرچه میانگین انتشار سالانه گازهای گلخانه‌ای در بین سال‌های 2010 تا 2019 به بالاترین حد ود رسیده است اما نرخ رشد سرعت کمتری گرفته است و کشورها به سراغ اتخاذ سیاست‌های کاهش جنگل‌زدایی و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیش رفته‌اند.
هزینه استفاده از انرژی خورشیدی و بادی و بهره‌مندی از باتری‌های لیتیوم یونی نیز در دهه گذشته حدود 85 درصد کاهش داشته است و این گزینه برای کاربران عادی در دسترس‌تر شده است.
 


کد مطلب: 68127

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/68127/تنها-سه-سال-نجات-زمین-فرصت-داریم

ايتنا
  https://www.itna.ir