۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۵

مدارگرد خورشید تصاویر چشمگیر جدیدی از خورشید ارسال کرد

ایتنا - داغترین بخش خورشید کرونا (تاج) آن است، که به 1 میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد، در حالی که دمای سطح خورشید به مراتب کمتر است: 5000 درجه سانتیگراد. این یکی از دلایلی است که مدارگرد خورشید توجه خود را بر کرونای خورشید متمرکز کرده تا دریابد که علت این تفاوت دمایی عظیم چیست.
مدارگرد خورشید تصاویر چشمگیر جدیدی از خورشید ارسال کرد
فضاپیمای مدارگرد خورشید آژانس فضایی اروپا برخی تصاویر جذاب از نزدیکی خورشید گرفته است، از جمله تصاویر رزولوشن بالایی از صورت و کرونا (تاج) آن.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این تصاویر، که در 7 مارس 2022 با ابزار تصویربردار فوق فرابنفش (EUI) تهیه شده، وقتی گرفته شدند که این فضاپیما تنها کمتر از 50 میلیون مایل با سطح خورشید فصاله داشت، یعنی حدود نصف فاصله بین زمین و خورشید. برای دیدن صورت کامل خورشید و همچنین اتمسفر، یا کرونای آن، ابزار EUI بیست و پنج عکس گرفتند که با کنار هم گذاشته شدن به یک موزائیک بزرگ تبدیل شدند.
 
سازمان فضائی اروپا (اسا) توضیح داده است که: «مجموعا، این تصویر نهایی دربرگیرنده بیش از 83 میلیون پیکسل در یک شبکه 9148 در 9112 پیکسلی است. در مقام قیاس، رزولوشن (تفکیک‌پذیری) این تصویر ده برابر بهتر از آن چیزیست که یک نمایشگر تلویزیونی 4K می‌تواند نمایش دهد».
 
استفاده ابزار EUI از طول موج فوق بنفش برای آن امکان مشخص کردن جزئیات در تاج فوق داغ خورشید را فراهم می‌آورد. در این تصویر، شما می‌توانید خطوط سیاهی ببینید که از سطح خورشید به بیرون امتداد یافته‌اند که نشانه به بیرون پرت شدن گاز داغ به فضا است، و در رویدادهای اقلیمی فضائی نقش‌آفرینی دارد.
 
اگر مایلید تا تصویر کامل آن را با رزولوشن بالا ببینید، می‌توانید آن را از این لینک در وبسایت اسا دانلود کنید.
 
مجموعه جذاب دیگری از تصاویر توسط یک ابزار دیگر واقع بر روی مدارگرد خورشید به نام تصویربرداری طیفی محیط تاجی (SPICE) گرفته شده است. این ابزار حسگری از راه دور در طول موج فرابنفش نگاه کرده، و دماهای مختلف لایه‌های مختلف اتمسفر خورشید را دیده است.
 
مدارگرد خورشید تصاویر چشمگیر جدیدی از خورشید ارسال کرد

اسا توضیح داده است که: «اسپایس برای ردیابی لایه‌ها در اتمسفر خورشید از تاج تا لایه‌ای که با نام کروموسفر شناخته می‌شود، و نزدیکتر به سطح خورشید است، طراحی شده است. این ابزار این کار را ب نگاه به طول موج‌های مختلف نور فرابنفش که از اتم‌های مختلف نشات می‌گیرند انجام می‌دهد. در این توالی تصاویر اسپایس اغوانی متناظر با گاز هیدروژن در دمای 10 هزار درجه سانتیگراد، آبی متناظر با 32 هزار درجه سانتیگراد، سبز متناظر با اکسیژن در 320 هزار درجه سانتیگراد، و زرد متناظر با نئون در 630 هزار درجه سانتیگراد است».
 
داغترین بخش خورشید کرونا (تاج) آن است، که به 1 میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد، در حالی که دمای سطح خورشید به مراتب کمتر است: 5000 درجه سانتیگراد. این یکی از دلایلی است که مدارگرد خورشید توجه خود را بر کرونای خورشید متمرکز کرده تا دریابد که علت این تفاوت دمایی عظیم چیست.
 
کد مطلب: 68064
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام