۲
۲
plusresetminus
يکشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۹

سیستم پرداخت در صنعت بازی

هیچ چیزی به اندازه‌ی یک فرآیند پرداخت سریع، امن و آسان نمی‌تواند گیمرها را به انجام پرداخت‌‌های درون‌برنامه‌ای ترغیب نماید.
سیستم پرداخت در صنعت بازی
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



ناشران بازی‌های ویدئویی برای دستیابی به موفقیت در بازار به شدت رقابتی این حوزه، همواره باید سازکارهای نوین را به سیستم تجارت خود اضافه کنند. اکنون یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جذب بیش‌تر گیمرها و افزایش فروش در این فضای رقابتی، تدارک روش‌های نوین پرداخت در روند فروش بازی‌های کامپیوتری است.
 

تجارت پردرآمد بازی‌های رایانه‌ای آنلاین


اکنون یکی از پردرآمدترین تجارت‌ها در جهان، تولید و فروش بازی‌های رایانه‌ای آنلاین است. اما این کالا از نظر تجاری امتیاز ویژه‌ای دارد؛ یعنی بعد از فروش بازی و دریافت وجه اولیه، همچنان امکان درآمدزایی برای شرکت‌های سازنده‌ی بازی، از طریق پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، که گیمرها برای ارتقاء سطح بازی و مواردی اینچنینی با آن سر و کار دارند فراهم خواهد بود.
برای مثال بازی آنلاین Fortnite از ابتدای ارائه‌ی جهانی، در حدود ۳ میلیارد دلار سود برای شرکت سازنده‌اش در بر داشته است. چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون گیمر در سطح جهانی جذب این بازی شده‌اند. اما این پایان ماجرا نیست! در واقع بعد از مدت معینی که از فروش اولیه‌ی این بازی می‌گذرد، درآمد حاصل از بازی برای شرکت سازنده، هیچ‌گونه روند کاهشی را نشان نمی‌دهد! پس چه اتفاقی افتاده است؟
در واقع پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای که توسط گیمرها برای ارتقاء سطح بازی انجام می‌شود، سبب این روند افزایشی درآمد بازی مذکور می‌باشد. این روند درآمدزایی تا آنجا رایج شده است که سر و کله‌ی بازی‌های آنلاین رایگان نیز در بازار پیدا شده است. بازی‌های رایگان بیش‌تر درآمد خود را از طریق تراکنش‌های کوچک درون‌برنامه‌ای کسب می‌کنند. در واقع از طریق هزینه‌ای که گیمرها بابت کالاهای دیجیتالی پرداخت می‌کنند.
منظور از درگاه پرداخت درون برنامه ای؛ امکان پرداخت آنلاین در اپلیکیشن‌های موبایل، نرم افزارها و به طور کل مواردی که در بستر وب راه اندازی نشده‌ و نیاز به پرداخت آنلاین دارند، گفته می‌شود. مزیتی که درگاه درون برنامه ای دارد، کابران  از محیط اپلیکیشن‌های موبایل خارج نمی‌شوند در درون برنامه پرداخت آنلاین خود را انجام می‌دهند.
برای مشاهده شرایط گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی در ایران می‌توان به مقاله " نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی" مراجعه نمایید.
اکنون پرسش اساسی این‌جاست که شرکت‌های سازنده‌ی بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین، چه روش‌های پرداختی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند تا در هنگام نیاز از آن بهره ببرند؟ آیا انتخاب یک روش پرداخت مناسب می‌تواند در جذب بیش‌تر مخاطب و افزایش درآمد سازندگان این نوع بازی‌ها اثرگذار باشد؟
 

بهترین راهکارهای پرداخت برای بازی‌های آنلاین


انتخاب بهترین، به‌روزترین و امن‌ترین روش‌های پرداخت برای ارائه به گیمرها، در روند درآمدزایی سازندگان بازی‌های رایانه‌ای آنلاین بسیار موثر است. اما پیش از پرداختن به راهکارهایی که می‌تواند برای شرکت‌های سازنده‌ی این نوع بازی‌ها مفید واقع شود، بهتر است اجمالا و به‌طور کلی با انواع بازی‌های رایانه‌ای از نظر نوع پرداخت آشنا شویم:
 

انواع بازی‌های رایانه‌ای آنلاین از نظر نوع پرداخت


اغلب بازی‌های رایانه‌ای آنلاین در دو دسته‌بندی فری‌ تو‌ پلی و پرمیوم جا می‌گیرند. بازی‌های دسته‌ی فری تو پلی آن نوع بازی‌هایی هستند که دانلود ابتدایی آن‌ها رایگان است و کسب درآمد شرکت سازنده وابسته به پرداخت‌های درون برنامه‌ای خواهد بود. اما در مقابل، بازی‌های پرمیوم، بازی‌هایی تک‌پرداختی هستند. یعنی گیمرها برای دانلود بازی در ابتدا مبلغ معینی پرداخت می‌کنند.
اصولا بازی‌های فری تو پلی در سراسر جهان از استقبال بهتری برخوردار است. در نگاهی کلی، پرداخت درون‌برنامه‌ای، سیستمی برای کسب درآمد مجازی است. یکی از برنامه‌هایی که از این سیستم تجاری بهره می‌بره، بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین است. شاید حیرت‌زده شوید اما سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای کاملا بر اساس تم‌های روان‌شناسانه برنامه‌ریزی می‌شود. در واقع پرداخت‌های درون‌برنامه به کمک ترفندهایی سر راه گیمرها قرار می‌گیرد که آن‌ها را تحریک به خرید نماید.
برای کسب درآمد از طریق پرداخت‌ درون‌برنامه‌ای به محض این‌که گیمرها پرداخت‌ درون‌برنامه‌ای را انجام بدهند، در قالب یک قهرمان و یا به عبارتی مرد میدان، بازی را ادامه خواهند داد. در چنین بازی‌هایی یک‌سری آیتم‌های غیرقابل دسترس و در عین‌حال با ارزش در روند بازی وجود دارد که برای به دست آوردن آن‌ها بازیکن باید مبلغی را پرداخت کند. پیشرفت در چنین بازی‌هایی عملا بدون این پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای ممکن نخواهد بود.
 

چند راهکار برای افزایش درآمد از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای


پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای چنانچه در سازکاری صحیح مورد استفاده قرار بگیرند، قطعا سبب افزایش درآمد سازندگان بازی‌ها خواهند شد. اما در غیر این‌صورت چه بسا این سیستم سبب دفع گیمرها بشود. از دلایل موفقیت سازندگان بازی‌های برتر در جهان، در این زمینه، می‌توان به ارائه کالاها و آیتم‌های کارشناسی‌شده در جریان بازی‌ها اشاره کرد.
همچنین ارائه‌ی درگاه پرداخت مناسب و امن که سازکاری آسان‌تر دارند نیز می‌تواند راهکار موثری در روند افزایشی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای باشد. ترفندهای دیگری نیز البته در این زمینه وجود دارد؛ ارائه‌ی آیتم‌های رایگان در صورت عبور از چالش‌های مشخص شده، از دیگر ترفندهای جذب گیمرها خواهد بود. اما همچنان راهکار اساسی که توصیه می‌کنیم، سازندگان بازی‌های رایانه‌ای آنلاین به آن توجه ویژه‌ای نشان بدهند، تجهیز سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای به یک روش پرداخت نوین و به‌روز از جمله انواع درگاه پرداخت آنلاین است.
هیچ چیزی به اندازه‌ی یک فرآیند پرداخت سریع، امن و آسان نمی‌تواند گیمرها را به انجام پرداخت‌‌های درون‌برنامه‌ای ترغیب نماید. در این راستا توصیه می‌کنیم از درگاهی استفاده کنید که قابلیت به‌روزرسانی قرارداد شما را داشته باشد و در صورتی که سازکارهای سیستم پرداخت درون برنامه‌ای شما با توجه به رشد میزان تقاضا و فروش افزایش یافت، همچنان بتواند از تراکنش‌های شما پشتیبانی نماید.
 

مالکیت حقیقی بر دارایی‌هایی مجازی با فناوری بلاکچین


آخرین فناوری که به کمک سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای آمده است، فناوری بلاک‌چین است. در واقع امکان پرداخت درون‌برنامه‌ای به کمک ارز دیجیتال، آخرین ترفند سازندگان بازی‌های رایانه‌ای آنلاین برای کسب درآمد از طریق فروش آیتم‌های مجازی بوده است. اما فناوری بلاک‌چین توانسته سازکار تازه‌ای را در این زمینه به گیمرها و سازندگان بازی‌ها معرفی نماید.
همان‌طور که می‌دانید، شرکت‌های سازنده‌ی بازی‌های رایانه‌ای، دارایی‌های مجازی و درون‌برنامه‌ای خود را از ترس کپی شدن، بر روی سرورهای متمرکزی ذخیره می‌نمایند. بنابراین یک گیمر حتی بعد از خرید آیتم مورد نظرش در واقع مالک واقعی آن آیتم یا دارایی نخواهد بود. پس امکان مبادله‌ی دارایی‌های مجازی درون‌برنامه‌ای، عملا برای گیمرها وجود نخواهد داشت. اما فناوری بلاک‌چین این امکان را فراهم آورده است که گیمرها بتوانند کنترلی شفاف و غیرمتمرکز بر روی دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشند و مالک حقیقی دارایی‌های مجازی خود باشند.
همچنین این فناوری سبب می‌شود، هر بازیکنی بتواند به دلخواه دارایی‌های مجازی خود را با دیگران مبادله کند. بر این اساس، بازیکن‌ها می‌توانند از طریق اشتراک‌گذاری بازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، توکن به دست بیاورند. سپس بعد از توکن‌سازی پلتفرم‌ها، فناوری بلاک‌چین کمک می‌کند تا امکان ردیابی فعالیت‌ بازیکنان و پرداخت پاداش به آن‌ها نیز مقدور شود.
به عبارت بهتر فناوری بلاک‌چین چیزی شبیه به یک دفتر حسابداری ثابت است که تمام تراکنش‌ها را در خود ذخیره می‌کند و این امکان را به بازیکن‌ها می‌دهد که از حساب خودشان در بازی‌‌های متعددی استفاده کرده و با دیگر گیمرها تعامل برقرار سازند. با این اوصاف توصیه‌ی نهایی این است که سازندگان بازی‌های رایانه‌ای که از طریق پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای کسب درآمد می‌کنند، سیستم خود را مجهز به درگاه پرداخت آنلاینی نمایند که ترجیحا از پرداخت ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین نیز پشتیبانی می‌کند.
 

سخن پایانی


همان طور که متوجه شدید، روش‌های پرداخت در صنعت بازی متفاوت و باید با استراتژی و خلاقانه پیاده سازی شوند تا گیمر تشویق به خرید ویژگی‌های بازی شود، در انتهای همه روش‌ها، گیمر نیاز دارد تا هزینه خود را از کیف پول یا دارای خود در بانک پرداخت کند، به همین داشتن درگاه پرداخت اینترنتی و پیاده سازی آن در درون برنامه یکی از الزامات موجود در پرداخت آنلاین است. شرکت‌های زیادی هستند که خدمات درگاه پرداخت ارائه می‌دهند، مانند : زرین پال، رایان پی، به پرداخت و.. همچنین برای ایجاد درگاه پرداخت درون برنامه‌ای نیاز است از API و مستندات مربوطه استفاده شود.
منبع : checkout
کد مطلب: 68052
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما


مسعود
feedback
Iran, Islamic Republic of
به نظرم به پرداخت با گوگل پی یا کافه بازار هم بررسی میشد، یعنی پرداخت درون بستر پلتفرم های انتشار app هستش، نه الزاما پرداخت درون برنامه ای.
پژمان مرادی
feedback
Iran, Islamic Republic of
متاورس و nft تحول بزرگی در صنعت گیم ایجاد کردند، الان همه امتیازها و خریدهای که در بازی انجام میشه حق مالکیتش برای گمیر هستش و میتونه به افراد دیگه بفروشه ولی قدیم فقط در بازی داشتیم و پاک شدن بازی همه امتیازها از بین میرفت.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام