کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آشنایی با انواع مختلف کابل شبکه

28 اسفند 1400 ساعت 15:57

اگر به فکر خرید یک کابل لن مناسب هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا علاوه بر انواع کابل شبکه، بهترین مرجع خرید آن را نیز به شما معرفی کنیم.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



اتصال و دسترسی به اینترنت با استفاده از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد اما به‌ طور کلی اتصال شبکه با استفاده از اتصال بی‌سیم و کابل شبکه امکان‌ پذیر است.
کابل‌های شبکه یا کابل LAN به مجموعه سیم‌هایی گفته می‌شود که جنس آن‌ها از شیشه یا مس است. به‌ طور معمول از این کابل‌ها برای انتقال داده، اتصال و اطلاعات بین کامپیوترها و سوئیچ‌ها استفاده می‌کنند.
کابل‌ها در واقع مانند یک رسانه هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه، به دستگاهی دیگر انتقال می‌یابند. این کابل‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند، از این رو اگر به فکر خرید یک کابل لن مناسب هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا علاوه بر انواع کابل شبکه، بهترین مرجع خرید آن را نیز به شما معرفی کنیم.

انواع مختلف کابل شبکه
همان‌ طور که گفته شد کابل شبکه در واقع یک رابط میان دستگاه‌ها است که به اتصال و انتقال داده‌ها در شبکه کمک می‌کند و اطلاعات در آن بین مبدا و مقصد جریان دارد. این کابل‌ها انواع مختلفی دارند و ما قصد داریم در ادامه مطلب چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا برای انتخاب یک گزینه مناسب، دچار مشکل نشوید. 
   - کابل لن فیبر نوری
کابل شبکه فیبر نوری از شیشه ساخته می‌شود و سیگنال‌ها را به راحتی با استفاده از امواج نوری و پالس منتقل می‌کند. این کابل بیشتر در ارتباط‌هایی که پالس سرعت بسیار بالا است، به کار برده می‌شود. همچنین مکان‌هایی که دارای پهنای باند هستند هم از کابل فیبر نوری بهره می‌گیرند تا به سادگی حجم بالایی از داده‌ها را انتقال دهند.
   - کابل لن مسی
یکی دیگر از کابل‌های شبکه که انتقال سیگنال‌ها در آن با بهره‌گیری از ولتاژ و جریان الکتریکی صورت می‌گیرد، کابل‌های مسی هستند. این کابل‌ها اغلب در سیم‌کشی‌های کوتاه به کاربرده می‌شوند و هر چقدر میزان مس به کار رفته در کابل بیشتر باشد، کابل شبکه توانایی بالاتری در پهنای باند دارد. 
   - کابل زوج به هم تابیده
کابل‌های زوج به هم تابیده جزو گسترده ترین کابل‌های شبکه هستند که از آن‌ها در شبکه‌های محلی، فروشگاه‌ها، دفاتر و... استفاده می‌کنند. این کابل از 4 جفت سیم نازک تشکیل می‌شود که زیر یک روکش مقاوم جای گرفته‌اند.
   - کابل لن Cat1
این نوع کابل برای سیستم تلفن و انتقال صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ترافیک یا شبکه نیز پشتیبانی نمی‌کند. این کابل‌ها جزو پر کابردترین کابل‌ها به شمار می‌روند و در اغلب خانه می‌توان آن‌ها را یافت. 
   - کابل لن Cat2
کابل Cat2 UTP یک کابل شبکه کاربردی است که 4 سیم دارد. این سیم‌ها 2 به 2 دور هم پیچیده شده‌اند و بیشتر کاربردشان در شبکه‌های تورکن رینگ است. سرعت این کابل حداکثر Mbps 4 است و معمولا آن را در سیستم‌های تلفنی قدیمی به کار می‌برند.
   - کابل لن Cat3
کابل Cat3 UTP از 4 جفت سیم مسی تشکیل شده است که بیشتر در شبکه‌های توکن رینگ استفاده می‌شوند. این کابل معمولا می‌تواند تا سرعتی برابر با Mbps 10 را پشتیبانی کند. همچنین بهتر است بدانید حداکثر پهنای باند در کابل Cat3 UTP، حدود 16 مگاهرتز است.
   - کابل لن Cat4
کابل شبکه Cat4 UTP از 4 جفت سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است و معمولا از آن در شبکه‌های توکن رینگ بهره می‌گیرند. امروزه از این کابل بسیار کم استفاده می کنند و همچنین تا سرعت Mbps 10 را می‌تواند پشتیبانی ‌کند.
   - کابل لن Cat5
کابل Cat5 UTP یکی از بهترین کابل‌هایی است که امروزه از آن در شبکه‌های اترنت، توکن رینگ و فست اترنت استفاده می‌کنند. این کابل دارای 4 جفت سیم مسی‌ است و تا سرعت Mbps 100 را پشتیبانی می‌نماید. همچنین حداکثر پهنای باند در این کابل حدود 100 مگاهرتز است.
از کابل Cat5 UTP در شبکه‌های کاری و خانگی نیز استفاده‌های گوناگونی می‌کنند. البته دقت داشته باشید برای استفاده در فاصله‌های بیش از 100 متر باید از پل یا تجهیزات دیگر استفاده کرد تا شبکه دچار اختلال نشود.
   - کابل لن CAT5e
یکی دیگر از کابل‌های لن، کابل شبکه CAT5e است که حرف e در نام آن به معنای توسعه یافته است. این کابل نسبت به سری‌های قبلی مقداری پیشرفته‌تر است و سرعت انتقال آن 1000 مگابیت در ثانیه است. این کابل از لحاظ ظاهری، تفاوت خیلی زیادی با کابل‌های دیگر ندارد اما نسبت به آن‌ها پیشرفته‌تر است و قابلیت‌های ویژه‌‌تری هم دارد.

فیبر نوری چیست؟
فیبر نوری یکی از بهترین روش‌های انتقال داده با سرعت مناسب و بالا است که برخلاف کابل شبکه، هیچ گونه محدودیت فاصله‌ای ندارد و می‌توانید از آن در فاصله‌های طولانی نیز استفاده کنید. شبکه فیبر نوری در صنایع مختلفی نظیر هوافضا، موشک‌ها، روشنایی، دریایی، سیستم نظامی و دفاعی، دریایی و... کاربرد دارد و امروزه افراد زیادی از آن بهره می‌گیرند.
فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های دیگر سرعت بیشتری دارد و از آن برای انتقال اطلاعات نیز استفاده می‌شود. جنس این کابل‌ها از شیشه است و مقاومت زیادی دارند. برای اجرای شبکه تار نوری باید حتما استانداردهای مختلفی همچون جوش فیوژن، کابل کشی، انواع کانکتور، سربندی اتصالات و تجهیزات فیبر نوری را در نظر گرفت. بنابراین، همکاری و دریافت مشاوره از تیم‌های اجرایی باتجربه از اهمیت بالایی برخوردار است تا کیفیت‌ها با بالاترین استاندارد ممکن اجرا شوند.

اجرای شبکه فیبر نوری
افرادی که کار اجرای شبکه فیبر نوری را برعهده می‌گیرند، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشند تا نتیجه کار بدون نقص باشد. برای اجرای این شبکه باید با توجه به استانداردهای طراحی، مراحلی را دنبال کنید و کیفیت را در اولویت کارتان قرار دهید.
در اولین قدم لازم است در بین انواع روش‌های ارتباطی، روشی مناسب را انتخاب نمایید. در مرحله بعد باید فاصله بین نقاط ارتباطی را باید تعیین کنید که حداکثر این فاصله 90 متر است. دقت داشته باشید اگر مسیر موردنظر از این حد بیشتر باشد، باید حتما از شبکه وایرلس برای برقرار کردن ارتباط بهره بگیرید.
هنگام خرید تجهیزات شبکه دقت داشته باشید که تمام آن‌ها از کیفیت کافی برخوردار باشند. به‌ طور معمول نوع تجهیزاتی که استفاده می‌کنید بر سرعت انتقال اطلاعات بسیار تاثیر گذار هستند، بنابر این سعی کنید بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید.
 معمولاً با توجه به شرایط طرح، هزینه اجرای فیبر نوری متفاوت است. البته به‌ صورت کلی می‌توان گفت هزینه اجرای کابل‌های مسی نسبت‌ به کابل‌های فیبر نوری کمتر است. تا حد امکان سعی کنید از کابل‌های لوز تیوب در هنگام طراحی شبکه تار نوری استفاده کنید زیرا این کابل‌ها از استحکام بالایی برخوردار هستند و مقاومت زیادی هم در برابر رطوبت و فشار کششی دارند.
در آخر نیز برای طراحی این شبکه سعی کنید یک مسیر را در نظر بگیرید که مسافت نسبتاً کوتاهی داشته باشد تا در هزینه‌های خرید کابل شبکه تا حدود بیشتری صرفه‌ جویی شود و سرعت انتقال نیز افزایش یابد. دقت داشته باشید برای طراحی این شبکه، حتما از افراد ماهر و باتجربه کمک بگیرید.

تجهیزات فیبر نوری و بهترین مرجع خرید آن
   - 
ماژول
   - کابل
   - پچ پنل
   - مبدل و سوئیچ
   - پیگتیل
   - آداپتور
   - جوش فیوژن
   - پچکرد

با توجه به ضرورت استفاده از فیبر نوری و مزایای بیشمار آن، مجموعه بانک فیبر نوری در زمینه طراحی، فروش تجهیزات، اجرا، ارائه خدمات مشاوره، نظارت، نصب و پیاده سازی شبکه‌های مبتنی بر تار یا فیبر نوری، خدمات گسترده‌ای را مطابق با استانداردهای روز دنیا ارائه می‌کند.

بانک فیبر نوری در واقع بزرگترین مجموعه‌ای است‌ که در حوزه تأمین تجهیزات فیبر نوری و شبکه فعالیت می‌کند و سابقه درخشانی دارد. این مجموعه از پرسنلی مجرب و کارآزموده برخوردار است که می‌توانید با خیال راحت عملیات اجرای فیبر نوری یا تعمیرات را به آن‌ها بسپارید.
مجموعه فیبر نوری برای ارتقاء سطح دانش فنی جامعه مهندسین نیز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند که این کلاس‌ها به صورت مقدماتی و پیشرفته هستند. از این رو اگر شما هم علاقمند به یادگیری هستید، بهتر است در این کلاس‌های جامع ثبت نام کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فیبر نوری، خرید تجهیزات شبکه، مشاهده انواع کابل فیبر نوری نیز می‌توانید از طریق روش‌های حضوری و غیر حضوری با کارشناسان مجموعه بانک فیبر نوری در ارتباط باشید.
شماره تماس: 22894865-021  آدرس وبسایت: https://fiberopticbank.com/
 


کد مطلب: 68013

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/68013/آشنایی-انواع-مختلف-کابل-شبکه

ايتنا
  https://www.itna.ir