۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۳

روسیه ممکن است خودش ارتباطش با اینترنت را قطع کند

ایتنا - روسیه مدعیست که رونت آزمایش شده و کار کرده است. با این حال روشن نیست که روسیه موفق بوده است یا نه. ISPهای روس اتصالات بسیاری با دنیای خارج، ورای سوئیچ‌های کنترل‌شده توسط دولت، دارند.
روسیه ممکن است خودش ارتباطش با اینترنت را قطع کند
پس از تلاش‌های دولت اوکراین برای اخراج روسیه از اینترنت و خروج شرکت‌های بزرگ، از جمله لومن و کوگنت، از ارائه خدمات اینترنتی به روسیه با هدف شکستن ستون فقرات اینترنت این کشور، اکنون خبر متفاوتی منتشر شده است: خود روسیه قصد دارد ارتباطاتش با اینترنت را قطع کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از زددی‌نت، سرویس خبری بلاروسی NEXTA که در ورشو لهستان مستقر است ظاهراٌ یک سند خط مشی اینترنتی روسیه را منتشر کرده است. در این سند ذکر شده است که تا 11 مارس باید تمام وبسایت‌های روسی به سرویس سیستم نام دامنه (DNS) روسیه سوئیچ کنند.
 
DNS لیست آدرس اصلی اینترنت است. روش کار به این صورت است که نشانی‌های اینترنتی قابل خواندن توسط افراد، مانند itna.ir، را به یک آدرس پروتکل اینترنتی (IP) تبدیل می‌کند. در صورت مجبور شدن همه اتصالات اینترنتی روس به استفاده از زون‌های DNS روسیه، مردمی که در روسیه زندگی می‌کنند تنها می‌توانند به سایت‌هایی دسترسی پیدا کنند که در DNS روسیه به رسمیت شناخته شده‌اند.
 
چنین اقدامی تازگی ندارد. روسیه سالهاست که برای دستیابی به توان جداسازی خود از اینترنت در تلاش بوده است. این کار می‌تواند باعث تسهیل چشمگیر مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی، همچون فیسبوک و توئیتر، و سایت‌های خبری از جمله نیویورک‌تایمز، بی‌بی‌سی و نکستا شود. چنین اقدامی با قطع موثر تمام رسانه‌های مستقل روس همراستا خواهد بود. همچنین می‌تواند پایش و زیر نظر گرفتن شهروندان را برای دولت روسیه آسانتر کند.
 
 

سالهاست که قوانین روسیه الزام کرده‌اند که تمام ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISPهای) محلی باید ترافیک را از طریق سرورهای ویژه مدیریت‌شده توسط Roskomnadzor (رگولاتور مخابرات این کشور) مسیریابی کنند. این سرورها می‌توانند به عنوان سوئیچ‌های مهلک عمل نموده و روسیه را از اتصالات خارجی جدا کنند و در عین حال ترافیک اینترنتی را درون فضای اینترنتی خود روسیه مسیریابی مجدد نمایند. این اینترنت فقط‌روسیه‌ای RuNet نامیده می‌شود.
 
روسیه مدعیست که رونت آزمایش شده و کار کرده است. با این حال روشن نیست که روسیه موفق بوده است یا نه. ISPهای روس اتصالات بسیاری با دنیای خارج، ورای سوئیچ‌های کنترل‌شده توسط دولت، دارند.
 
با این حال، اگر دولت روسیه در مجبور کردن همه به استفاده از DNS خودش موفق شود، داستان فرق خواهد کرد. و حتی ممکن است روسیه از این هم فراتر برود و از همه سایت‌ها بخواهد که به سرورها و سرویس‌های میزبانی شده در روسیه نقل مکان کنند. به این ترتیب در صورتی که شرکت‌های بیشتری تصمیم به توقف ارائه خدمات اینترنتی به این کشور کنند وبسایت‌های دولتی روسیه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. و در این میان مردم عادی در این کشور خواهند بود که منبع اطلاعاتی غیر از پروپاگاندای دولتی نخواهند داشت.
کد مطلب: 67980
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«در این میان مردم عادی در این کشور خواهند بود که منبع اطلاعاتی غیر از پروپاگاندای دولتی نخواهند داشت.»
و این همان چبزی ست که عده ای قلیل قصد الگوبرداری برای ما دارند ، غافل از اختلاف فاحش دو دیدگاه جهان بینی و عقیدتی از یکسو و از سوی دیگر تفاوت فاحش فرهنگی و اجتماعی ، به هر حال امید که اینگونه الگ.برداری مدنظر برخی نباشد.انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام