۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۴

معاون وزیر ارتباطات: لزوم اصلاح تعرفه اینترنت در سال آینده

ایتنا - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بازنگری تعرفه‌های این حوزه در سال آینده خبر داد و گفت: محدودیت قانونی تغییر تعرفه‌ها برای سال آینده برداشته شده و ما قصد داریم به نحو مناسبی اصلاح تعرفه‌ها را در این بخش انجام دهیم.
معاون وزیر ارتباطات: لزوم اصلاح تعرفه اینترنت در سال آینده


صادق عباسی شاهکوه در کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات که با رویکرد توسعه شبکه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری، صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای هدف‌گذاری ایجاد و توسعه شبکه دسترسی فیبرنوری، گفت که این مصوبه در هفته جاری ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایتنااز ایسنا، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف تامین دسترسی به ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت، بیان کرد: مطابق این هدف‌گذاری، اپراتورها موظف هستند که حداکثر در شعاع ۵۰۰ متری کاربر، تجهیزات فیبر را نصب کرده و ظرف مدت ۳۰ روز از زمان تقاضای کاربر، نسبت به سرویس‌دهی اقدام کنند. حداقل سرعت در این سرویس باید ۳۰ مگابیت باشد و در پایان این برنامه ۳ ساله، ۱۰۰ درصد خانوار به این سرعت دسترسی داشته باشند. در همین حال هدف‌گذاری برای ۷۰ درصد کاربران، سرعت بالای ۵۰ مگابیت است؛ برای ۵۰ درصد کاربران سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت درنظر گرفته شده و در نهایت اینکه در پایان سال ۱۴۰۱ باید ظرفیت واگذاری اینترنت مبتنی بر فیبرنوری، برای ۱۰ درصد کاربران با سرعت گیگابیت بر ثانیه فراهم شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به بخش‌بندی انجام‌شده متناسب با مناطق جغرافیایی با چگالی جمعیت بالا و پایین و نیز زمان‌بندی متفاوت برای هر منطقه جغرافیایی، گفت: حمایت دولت در این پروژه به سمت مناطقی خواهد بود که درآمدزایی کمتری پیش‌بینی می‌شود و در هشت کلانشهر برنامه‌ای برای حمایت مالی از اپراتورها وجود نخواهد داشت.
 
عباسی نقش دولت در اجرای پروژه فیبرنوری منازل را رفع موانع عنوان کرد و گفت: این موانع هم اکنون شناسایی شده و با توانیر و شهرداری‌ها وارد مذاکره می‌شویم، مطابق قانون برنامه ششم توسعه شهرداری‌ها باید امکاناتشان را در اختیار سایر بخش‌ها بگذارند و در برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز به رگولاتوری اجازه داده شده که برای استفاده از این امکانات تعرفه‌گذاری کند. در همین حال استفاده از فیبر هوایی شرکت توانیر نیز سرعت اجرای این پروژه را بالا می‌برد. ما مقررات‌گذاری کرده‌ایم که اگر اپراتوری شبکه فیبرنوری را توسعه دهد و کاربر جذب کند، حق‌السهمی که باید به دولت پرداخت کند، کاهش یابد. یعنی دولت از حق‌السهم خود کوتاه می‌آید.

وی ادامه داد: در مصوبه دیگری، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات میزان سه درصد درآمد اپراتورهای موبایل را که قرار بود به فیبرکشی اختصاص یابد را به پنج درصد افزایش داد. البته این مصوبه باید به تایید هیات دولت برسد. ما حمایت را به سمتی برده‌ایم که اپراتورها ترغیب شوند به سمت اتصال کاربر بروند. خوشبختانه مجلس در بودجه سال آینده موافقت کرد که کل درآمد وزارت ارتباطات صرف توسعه زیرساخت‌ها شود. این موضوع دست ما را باز خواهد گذاشت تا به اپراتورها تسهیلات دهیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بازنگری تعرفه‌های این حوزه در سال آینده خبر داد و افزود: محدودیت قانونی تغییر تعرفه‌ها برای سال آینده برداشته شده و ما قصد داریم به نحو مناسبی اصلاح تعرفه‌ها را در این بخش انجام دهیم. همچنین در سال ۱۴۰۱ مزایده فرکانس ۳۵۰۰ را برای  5G خواهیم داشت چرا که معتقدیم 5G مرتبط با فیبرنوری است و باید به این شبکه متصل شود.
 
عباسی شاهکوه با بیان اینکه مطابق زمان‌بندی صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵ میلیون پورت دسترسی فیبرنوری، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸ میلیون پورت پرسرعت فیبرنوری در کشور ایجاد می‌شود، افزود: در این پروژه ملی، مهمترین دغدغه ما مخابرات است تا اپراتورهای دیگر بتوانند از امکانات ملی این شرکت، بهره‌برداری کنند. چالش بعدی نیز تقسیم کار است تا سرمایه‌گذاری موازی صورت نگیرد و شاهد رشد متوازن در کشور در اجرای این پروژه باشیم.
کد مطلب: 67962
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام