کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مطالعه سیاهچاله‌ ابرپرجرم کهکشان راه‌شیری توسط تلسکوپ جیمز وب

سايت خبری ايتنا , 8 فروردين 1401 ساعت 9:42

ایتنا - تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیاهچاله سوسوزن عجیبی را که در قلب کهکشان ما قرار دارد و از تلسکوپ‌های موجود گریزان است، مطالعه خواهد کرد.


تلسکوپ فضایی جیمز وب بر تلاش برای درک ماهیت سیاه‌چاله ابرپرجرم موسوم به Sagittarius A* که تمایل به شعله‌ور شدن، امکان عکسبرداری از آن را دشوار می‌کند، متمرکز خواهد شد.
 
البته گروه دیگری که با تلسکوپ افق رویداد کار می‌کند نیز به این گروه پژوهشی خواهد پیوست. تلسکوپ افق رویداد متشکل از هشت تلسکوپ رادیویی زمینی است که نخستین تصویر از سیاهچاله، M87* را در سال ۲۰۱۹ ثبت کرد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مقامات وب در بیانیه‌ای اعلام کردند، اگرچه Sagittarius A* از M87* به ما نزدیکتر است، اما ماهیت سوسوزننده آن، سیاهچاله کلان کهکشان راه شیری را به هدف بسیار دشوارتری تبدیل می‌کند.
 
آنان در اواخر سال ۲۰۲۱ نوشتند: «با اینکه هسته M87 یک هدف ثابت است، اماSagittarius A*  شعله‌های سوسوزننده مرموزی از خود نشان می‌دهد که فرآیند تصویربرداری را بسیار دشوار می‌کند.
 
شعله‌ها زمانی رخ می‌دهند که ذرات باردار در اطراف سیاه‌چاله شتاب می‌گیرند و به سطوح بالاتری از انرژی می‌رسند که سبب انتشار نور می‌شود.
 

سیاهچاله‌ ابرپرجرم کهکشان راه‌شیری توسط تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ وب که در روز ۲۵ دسامبر پرتاب شد و در میانه یک دوره چندماهه کاری خود قرار دارد، در نهایت از Sagittarius A* در دو طول موج مادون قرمز، از این سیاهچاله تصویربرداری خواهد کرد. از آنجا که تلسکوپ افق رویداد روی زمین است، امید می‌رود که داده‌های جمع‌آوری‌شده از وب، داده‌های شبکه زمینی را تکمیل کنند و تصویری تمیزتر و آسان‌تری برای تفسیر تهیه نمایند.
 
پژوهشگران انتظار دارند که وب و افق رویداد با همکاری یکدیگر اطلاعات بیشتری در مورد عوامل ایجادکننده شعله‌ها ارائه دهند. این امر به نوبه خود می‌تواند بینشی برای مطالعه سیاهچاله‌ها، شراره‌های خورشیدی یا به طور کلی فیزیک ذرات و پلاسما ارائه دهد.
 
فرهاد یوسف‌زاده (پژوهشگر ارشد این مطالعه و اخترفیزیکدان دانشگاه نورث‌وسترن در آمریکا) می‌گوید: «ما می‌خواهیم بدانیم جهان چگونه کار می‌کند؛ زیرا ما بخشی از جهان هستیم. سیاهچاله‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی راجع به برخی از این سؤالات بزرگ در اختیار ما قرار دهند».


کد مطلب: 67947

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67947/مطالعه-سیاهچاله-ابرپرجرم-کهکشان-راه-شیری-توسط-تلسکوپ-جیمز

ايتنا
  https://www.itna.ir