کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۱ در دریا فرو خواهد رفت

23 اسفند 1400 ساعت 17:35

ایتنا - ناسا اعلام کرده است که ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه ژانویه سال ۲۰۳۱ در دریا فرو خواهد رفت.


این آزمایشگاه مداری که در سال ۱۹۹۸  راه‌اندازی شد، در فاصله ۲۷۰۰ کیلومتری از زمین و در «نقطه نمو» فرو خواهد افتاد. این نقطه محل آرام‌گیری برای بسیاری از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی مرده مانند میر روسیه در اقیانوس آرام است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Live Science، ناسا در اواخر ماه دسامبر گذشته اعلام کرد تاریخ انقضای جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل تعهد دولت بایدن برای تمدید پشتیبانی از عملیات این ایستگاه فضایی به سال ۲۰۳۰ موکول شد.

در آستانه از کار انداختن ایستگاه فضایی بین‌المللی، ناسا توافق‌نامه‌هایی را با سه شرکت خصوصی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های فضایی تجاری مخصوص استفاده شرکت‌های خصوصی و فضانوردان دولتی امضا کرده است.

ناسا می‌گوید این ایستگاه‌های فضایی تجاری جدید توسط بلواورجین، نانورکس، و نورثراپ گرومن پرتاب خواهند شد که انتظار می‌رود تا اواخر دهه ۲۰۲۰ و پیش از سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی به دریا، عملیاتی شوند.
 
اما ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنان سرگرم انجام آزمایش‌هایی است که هم از طرف محققان ناسا و هم از طرف پیمانکاران خصوصی صورت می‌گیرند. رابین گاتنز (مدیر ایستگاه فضایی بین‌المللی در مقر ناسا)، می‌گوید: «ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد سومین و پربارترین دهه خود به‌عنوان یک بستر علمی پیشگامانه در ریزگرانش می‌شود».
 


به گفته این آژانس، در میان کارهای طولانی‌مدتی که در ایستگاه فضایی انجام می‌شود، آزمایش‌هایی برای حمایت از برنامه‌های ناسا در راستای بازگرداندن انسان به ماه و مریخ نیز به چشم می‌خورد.

شایان ذکر است که ناسا قصد دارد اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست را در این دهه به ماه بفرستد؛ اگرچه زمان‌بندی آن از سال ۲۰۲۴ به «پیش از سال ۲۰۲۵» تغییر کرده است.
 
گفتنی است ایستگاه فضایی بین‌المللی که طول آن به اندازه طول زمین فوتبال است، از سال ۲۰۰۰ به طور مداوم مشغول به کار بوده است. در سال ۲۰۱۹ بود که شکاف‌هایی در این آزمایشگاه چرخان دیده شد و در سال ۲۰۲۱ نیز برای دومین بار، شکاف‌های کوچکی در ماژول زاریا در این ایستگاه پیدا شد.


کد مطلب: 67943

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67943/ایستگاه-فضایی-بین-المللی-سال-۲۰۳۱-دریا-فرو-خواهد-رفت

ايتنا
  https://www.itna.ir