۱
plusresetminus
سه شنبه ۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰

فضانوردان در حال تماشای فوران آتشفشان کوه اتنا

ایتنا - کوه باشکوه اتنا چنان شدید و مهیب در مدیترانه فوران می‌کند که توجه سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی هم را به خود جلب کرده است.
فضانوردان در حال تماشای فوران آتشفشان کوه اتنا
اعضای اکسپدیشن ۶۶ که در حال حاضر در مدار هستند، نماهایی از فضای آتشفشان بسیار فعال را به اشتراک گذاشتند که تنها در سال گذشته ده‌ها بار فوران کرده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Live Science، ماتیاس ماورر (فضانورد آژانس فضایی اروپا) هفته گذشته با اشاره به لوکا پارمیتانو (فضانورد ایتالیایی دیگر آژانس فضایی اروپا) نوشت: «آتشفشان خانه اتنا به وضوح دارد سیگار می‌کشد (و همانطور که از اخبار دریافتم، دارد گدازه می‌ریزد).
 
گفتنی است به تازگی فوران دیگری از کوه اتنا در جزیره سیسیل ایتالیا آغاز شده است. گدازه داغ از دهانه بیرون می‌ریزد و ابرهای خاکستر و دود، آسمان سیسیل را فرا گرفته است. فعالیت آتشفشان سپس متوقف می‌شود و بعد با یک سری انفجارهای قوی از سر گرفته می‌شود.
 
در سمت روسی ایستگاه فضایی نیز آنتون شکاپلروف از آژانس فضایی روسیه، گزارشی از مدار ارسال کرد. گدازه داغ و سرخ از دهانه بیرون می‌ریزد، و ابرهای خاکستر و دود آسمان سیسیل را فرا گرفته است. فعالیت آتشفشان پس از آن متوقف می‌شو و بعد از آن با یک سری انفجارهای قوی از سر گرفته می‌شود.
 

کوه اتنا در سال ۲۰۲۱ آنقدر فعال بود که در عرض شش ماه، ۳۰ متر رشد کرد. فضانوردان می‌توانند با رصدهای ماهواره‌ای، با گرفتن عکس‌های خود از ایستگاه فضایی بین‌المللی از پدیده‌های طبیعی مانند آتشفشان‌ها و طوفان‌ها، به تولید اطلاعات بیشتر کمک کنند.
 
توده‌های آتشفشانی می‌توانند به ارتفاعات بسیار بالا برسند و به طور بالقوه بر ترافیک هوایی تأثیر بگذارند؛ در حالی که دی‌اکسید گوگرد در نزدیکی زمین می‌تواند سیستم تنفسی انسان را تحریک کند و باعث آسم یا سایر شرایط تنفسی شود.
 
به گفته رصدخانه زمین ناسا، اعتقاد بر این است که کوه اتنا یک آتشفشان زیردریایی است که پس از چندین فوران به دلیل گدازه‌های جامد شده از سطح دریا بیرون آمده است. این کوه دارای گدازه‌هایی بر روی سطح خودش است که قدمت آنها به ۳۰۰ هزار سال قبل باز می‌گردد.
کد مطلب: 67939
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام