۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۱

حمایت تمام قد تلگرام از امنیت اطلاعات کاربران اوکراینی

ایتنا - ​​​​​​​موسس سرویس پیام رسان تلگرام که متولد روسیه است، به کاربران اوکراینی اطمینان خاطر داد اطلاعاتشان در امنیت است.
حمایت تمام قد تلگرام از امنیت اطلاعات کاربران اوکراینی


پاول دوروف، موسس میلیاردر تلگرام که در دوبی زندگی می کند، در پستی در تلگرام اعلام کرد: صرفنظر از هر اتفاقی، حامی مردم اوکراین هستم. حق آنها برای حریم خصوصی اکنون بیش از قبل محترم است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، طبق گزارش روزنامه آبزرور، تلگرام پرکاربردترین اپلیکیشن پیام رسان در اوکراین است اما بعضی از کارشناسان نسبت به امنیت اطلاعات کاربران تلگرام نگرانیهایی را مطرح کرده اند.

ماکسی مارلین اسپایک که رمزنگاری مورد استفاده در اپلیکیشنهای پیام رسان سیگنال و واتساپ را طراحی کرده است، در توییتی اعلام کرد: اگرچه بسیاری از کاربران تصور می کنند تلگرام یک اپلیکیشن رمزنگاری شده است اما به صورت پیش فرض یک پایگاه داده ابری با یک کپی متن ساده از هر پیامی است که تاکنون ارسال و دریافت شده است.

تلگرام هر اطلاعاتی که در ابر ذخیره می کند را به صورت ایمن رمزنگاری کرده است با این حال اگرچه همه این اطلاعات حفاظت شده است اما تنها بعضی از قابلیتهای این پیام رسان از رمزنگاری سر به سر استفاده می کنند. قابلیتهای چت محرمانه (Secret Chats)، تماسهای صوتی و تماسهای ویدیویی از رمزنگاری سر به سر در تلگرام استفاده می کنند و نمی توانند توسط این شرکت خوانده شوند اما از نظر تئوری، این شرکت می تواند به سایر محتوای رمزنگاری شده که در سرورهای تلگرام ذخیره شده‌اند، دسترسی پیدا کند. و نگرانیهایی وجود دارد که این شرکت ممکن است مجبور شود اطلاعات کاربران را با روسیه به اشتراک بگذارد.

اما پاول دوروف روز دوشنبه در پستی در تلگرام تعهد خود نسبت به حفاظت از اطلاعات کاربران به هر قیمتی را اعلام کرد و گفت: ۹ سال پیش از اطلاعات خصوصی اوکراینی ها در برابر دولت روسیه دفاع کردم و شرکت و خانه ام را از دست دادم. این کار را دوباره بدون تردید انجام خواهم داد.

دوروف با اشاره با میراث اوکراینی خود که از سمت مادرش  دارد، نوشت: این منازعه تراژیک برای من و تلگرام، شخصی است. بعضی از مردم فکر می کنند آیا تلگرام امنیت کمتری برای اوکراینی ها دارد زیرا من زمانی در روسیه زندگی می کردم. بگذارید به این افراد بگویم چطور زندگی حرفه ای من در روسیه به پایان رسید.

دوروف گفت: ۹ سال پیش مدیرعامل شبکه اجتماعی محبوب وی کی (VK) در روسیه و اوکراین بودم. در سال ۲۰۱۳ سازمان امنیت روسیه (FSB) از من خواست اطلاعات خصوصی کاربران اوکراینی که علیه رئیس جمهور طرفدار روسها اعتراض کرده اند را در اختیار آنها بگذارم. من از قبول چنین درخواستی امتناع کردم زیرا به معنای خیانت به کاربران اوکراینی بود. پس از آن، از این شرکت که آن را تاسیس کرده بودم اخراج شده و مجبور شدم روسیه را ترک کنم. من وقتی پست مربوط به آوریل سال ۲۰۱۴  در VK را می خوانم که دستور اسکن شده FSB و پاسخ من را نشان می دهد، با افتخار لبخند می زنم.

تلگرام که در دوبی مستقر است، سال میلادی گذشته به یک میلیارد دانلود رسید. کاربران این پیام رسان می توانند گروههایی با ۲۰۰ هزار کاربر تشکیل دهند و شمار کاربران کانالهای تلگرام می تواند نامحدود باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از این اپلیکیشن که بسیاری از کانالهای دولت اوکراین در آن وجود دارد، استفاده کرده است.

تلگرام در سال ۲۰۱۸ پس از امتناع دوروف از دادن اطلاعات کاربران در روسیه ممنوع شد اما این ممنوعیت در سال ۲۰۲۱ لغو شده بود. از زمان حمله نظامی به اوکراین، بعضی از کانالهای روسی زبان شاهد افزایش مخاطبانشان بوده اند.

جوردن ویلدن، تحلیلگر شرکت لاجیکالی که اطلاعات نادرست را رصد می کند، گفت: کانالهای روسی زبانی که وی در تلگرام دنبال می کند از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه ۲.۷ میلیون دنبال کننده جدید پیدا کرده اند که حدود ۸۰۰ هزار نفر آنها هفته گذشته اضافه شدند.

بر اساس گزارش شبکه بی بی سی، پس از چهارم مارس به دنبال تحریمها و اقدامات مشابه شبکه های اجتماعی بزرگ، تلگرام رسانه های روسی را از پلتفرم خود در اتحادیه اروپا فیلتر کرد.
کد مطلب: 67900
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام