کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف مثلث فضایی عجیب توسط تلسکوپ هابل

سايت خبری ايتنا , 14 اسفند 1400 ساعت 20:14

ایتنا- به تازگی تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک مثلث فضایی را به زمین ارسال کرده است که سرشار از ستاره‌های تازه متولد شده است.


به تازگی تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک مثلث فضایی را به زمین ارسال کرده است که سرشار از ستاره‌های تازه متولد شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، تصویر جدیدی که از تلسکوپ فضایی هابل عرضه شده است نشان دهنده دو کهکشان به نام‌های NGC 2445  و NGC 2444  است که یک منطقه مثلثی شکل غیر معمول از ستاره‌های فعال را تشکیل داده اند.
 
کهکشان مارپیچی شکل NGC 2445 و کهکشان 2444 که بیشتر به سمت چپ پراکنده شده است با یکدیگر برخورد داشت و احتمالا از یکدیگر عبور کرده اند و باعث ایجاد منطقه‌ای از تولد ستاره‌ها شده اند که بیشتر به نسخه کیهانی یک تکه پیتزا شباهت پیدا کرده است.
 
جولیان دالکانتون به عنوان ستاره شناس موسسه فلاتیرون و دانشگاه واشنگتن در سیاتل در این رابطه اظهار داشته است که حلقه‌های تشکیل ستاره پدیده‌ای چندان نادر نیستند اما به وجود آمدن این شکل مثلثی که حاصل ترکیب این دو کهکشان است عجیب به نظر می‌رسد.
 

 
 
دالکانتون در بیانیه ناسا در روز سه شنبه اظهار داشت که:« بخشی از دلیل به وجود آمدن این شکل این است که این کهکشان‌ها هنوز خیلی به هم نزدیک هستند و NGC 2444 همچنان از نظر گرانشی به کهکشان دیگر چسبیده است. همچنین ممکن است NGC 2444 هاله‌ای نامرئی و داغ از گاز داشته باشد که می‌تواند به بیرون کشیدن گاز NGC 2445 از هسته آن کمک کند. بنابراین، آنها هنوز کاملاً از یکدیگر جدا نشده اند و تعامل غیر معمول آنها حلقه را به شکل مثلثی در آورده است.»
 
ترکیب این دو کهکشان که Arp 143 نامیده می‌شود از یکدیگر دور می‌شوند. ستاره‌های جدیدتر (که قدمت آنها به یک تا دو میلیون سال می‌رسد) در نزدیکی مرکز NGC 2445 در حال شکل گیری هستند. ستاره‌های قدیمی‌تر که سن آنها به 50 تا 100 میلیون سال میرسد نیز در جریان‌های آبی ستاره‌ها که شبیه به پیچک هایی در بین این کهکشان‌ها دیده می‌شوند جای گرفته اند.
 
النا سابی از موسسه علمی تلسکوپ فضایی گفت: «این یک محیط فوق العاده برای درک شکل گیری ستاره‌ها و کهکشان‌های در حال تعامل است.» جالب است بدانید که تلسکوپ هابل که به عنوان پروژه‌ای مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا ایجاد شده بود با وجود یک سری اشکالات فنی و سن چشمگیر آن همچنان در حال فعالیت است. ناسا امیدوار است که این تلسکوپ به پیشرفت خود ادامه دهد و همچنان مشاهدات دیدنی تری را به زمین مخابره کند.
 


کد مطلب: 67843

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67843/کشف-مثلث-فضایی-عجیب-توسط-تلسکوپ-هابل

ايتنا
  https://www.itna.ir