۱
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۵

مصوبه طرح صیانت توسط هیئت رییسه مجلس باطل شد

ایتنا - سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از تایید نظر کارشناسی معاونت قوانین مجلس مبنی بر ابطال رأی‌گیری کمیسیون مشترک درباره طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی را تایید کرد.
مصوبه طرح صیانت توسط هیئت رییسه مجلس باطل شد

سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه هیئت رئیسه درباره تصمیم گیری در خصوص طرح صیانت، گفت: در این جلسه هیئت رئیسه مجلس پس از استماع دیدگاه های رئیس کمیسیون مشترک و نیز معاون قوانین مجلس، ایرادات این معاونت را به رأی گیری طرح فضای مجازی وارد دانست.

به گزارش ایتنا از تسنیم، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: با توجه به این که هم اکنون جلسات صحن علنی مجلس به صورت 3 شیفته به بررسی لایحه بودجه اختصاص دارد هرگونه تصمیم گیری درباره ادامه بررسی طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» به بعد از بررسی بودجه موکول می‌شود.

کمسیون مشترک مجلس درباره طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در جلسه روز (سه‌شنبه سوم اسفند ماه) کلیات طرح مذکور را تصویب کرده بود که پس از آن معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه طرح حمایت از حقوق کاربران اعلام کرده بود که بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، رأی‌گیری کمیسیون ویژه و تصویب کلیات غیرقانونی است ، پس به‌علت تخلف از مفاد صریح قانون، تصمیم‌گیری شتاب‌زده عملاً باطل می‌شود.

لازم به ذکر است؛ طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در جریان نشست علنی ششم مرداد ماه سال جاری خانه ملت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با توجه به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای بررسی این طرح بر اساس اصل 85 قانون اساسی، با مصوبه نمایندگان روند تصویب این طرح به کمیسیون ویژه ارجاع داده شد.

بر اساس اصل 85 قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیونی ویژه با محوریت کمیسیون فرهنگی بررسی می‌شود و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تأیید، به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

این طرح طی ماه‌های گذشته با انتقادات زیادی مواجه شده است. کمیسیون مربوطه تأکید می‌کرد که به ابهامات و انتقادات پاسخ خواهد داد با این حال برآوردی از فضای افکار عمومی نشان می‌دهد که منتقدان در طیف‌های مختلف همچنان ابهامات مهمی درباره آن دارند.

 190 نماینده خواستار بازگشت طرح صیانت به صحن علنی شدند
پیش از این جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، از ارسال نامه جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه به‌منظور بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به جلسه علنی خبر داده بود.

طبق تبصره دو ماده 167 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی چنانچه پانزده نفر از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی طرح یا لایحه طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی را تا قبل از تأیید شورا‌ی نگهبان از مجلس داشته باشند این تقاضا در همان جلسه اعلام و در جلسه بعد طبق ماده (165) آیین‌نامه داخلی مطرح می‌گردد و درصورت تصویب این تقاضا، رسیدگی به لایحه یا طرح طبق آیین‌نامه داخلی ادامه می‌یابد.
کد مطلب: 67769
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
انگاری این عده قلیل که خواهان محدودیت اینترنت هستند ، به نوعی در لوای دلسوزی و نکرانی از لطمات فرهنگی ، اقتصادی و .... مردم را ساده لوح می بینند ، شاید باید گفت ، برادران عزیز و بزرگوار ، ما در روزگاری زندگی می کنیم که سطح دانش عمومی بسیار بالاتر از دوران مکتب خانه است ، هر طرح و پیشنهادی در هر زمینه و در این مورد خاص ، اینترنت ، با دقت توسط مردم رصد می شود ، و این مردم نجیب ، صبور ، دانشی بیش از تصور شما دارند ، به عبارتی دلایل اصلی اینگونه سماجت و پافشاری ها را شاید بیان نکنند اما بخوبی می دانند و می فهمند ، به قول قدیمی ها ، شتر سواری ، دولا دولا ندارد. دسترسی عمومی به ارتباطات جهانی ، موجب آشکار سازی چه میشود که عده ای قلیل اینچنین نگرانند! آیا نگرانی از مطلع شدن عمومی از زندگی آقازاده ها در کشورهای غربی می باشد؟ ! شاید ، اما هر چه هست محدود سازی با فشار و بدون منطق سالیان دراز است که به تاریخ پیوسته و منسوخ شده ، برادران و عزیزان آیا گمان نمی کنید اگر مردم خواهان این سبک تصمیم گیری ها بودند اصولا در سالها پیش انقلابی رخ نمی داد، عزیزان ، روزگار امروز ، علم ، دانش ، آگاهی و ارتباطات سهل و ساده در دنیا حکمیت دارد. به عبارتی شاید بتوان گفت نداشتن انعطاف و سازگاری با علوم روز ، به نوعی محکوم به شکست است . در هر حال بررسی و تجزیه و نحلیل هر موضوعی با استفاده از خرد جمعی بهترین نتیجه را عاید می کند ، و البته که انشااله همینطور است . انشااله‌
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام