۲
plusresetminus
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۳
در پی انتقادات گسترده از کندی اینترنت:

وعده جدید وزیر ارتباطات: پیشنهاد دادیم پهنای باند بین‌الملل افزایش پیدا کند

ایتنا - زارع پور: پیشنهاد وزارت ارتباطات برای بررسی بیشتر به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع شد تا در جلسه آتی شورا مورد بررسی قرار گیرد.
وعده جدید وزیر ارتباطات: پیشنهاد دادیم پهنای باند بین‌الملل افزایش پیدا کند

با گسترش موج انتقادات از کندی اینترنت، وزیر ارتباطات در شامگاه سه‌شنبه سوم اسفند و همزمان با تصویب طرح جنجالی صیانت در مجلس، وعده افزایش پهنای باند بین‌الملل را داد.

به گزارش ایتنا، با گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، کندی سرعت اینترنت و بروز مشکلات در دسترسی به سرویس‌های عادی، موجب شکل‌گیری و افزایش شکایت کاربران شده است؛ از سوی دیگر کارشناسان و رسانه‌ها نیز به انتقاد از این مشکل، و تحلیل فنی آن پرداخته‌اند.

به گفته تعدادی از کارشناسان اینترنت، مطابق روال همیشگی و با توجه به افزایش شمار کاربران و نیازهای آنها، پهنای باند اینترنت باید به طور منظم افزایش یابد تا خللی در دسترسی کاربران و استفاده از خدمات مختلف پیش نیاید، روالی که تا پیش از این نیز وجود داشته و غالبا انجام می‌شده است.
اما کارشناسان معتقدند در دوره جدید، این روال نادیده گرفته شده و افزایش پهنای باند به شکل منظم، از دستور کار خارج شده و بدین ترتیب عملا سرعت موجود اینترنت، پاسخگوی نیاز کاربران نیست.
علاوه بر این، مطابق گزارش رسانه‌ها، دسترسی به برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز به شکل معناداری کند شده که یادآور دوره‌های ایجاد محدودیت است؛‌ به اعتقاد برخی کارشناسان، این شکل از ایجاد محدودیت، عملا جایگزین فیلترینگ  رسمی شده و به جای قطع کامل دسترسی به برخی سایت‌ها، پهنای باند اختصاص یافته به آنها به قدری کم می‌گردد که در عمل تفاوتی با فیلترینگ ندارد.
این نکته شایان توجه است که در طرح چنجالی موسوم به صیانت، چنین راهکاری برای محدود کردن کاربران در دسترسی به برخی سایت‌ها و خدمات پیش‌بینی شده است.

اما در پی گسترش موج اعتراضات به این موضوع، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیشنهاد دولت برای افزایش پهنای باند در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی خبر داد و البته افزود: با توجه به مباحث مطرح شده در این جلسه، پیشنهاد وزارت ارتباطات برای بررسی بیشتر به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع شد تا در جلسه آتی شورا مورد بررسی قرار گیرد.

نکته قابل توجه اینکه خبرگزاری رسمی دولت در حاشیه این خبر افزوده: «برخی رسانه‌های نزدیک به اعضای شورای عالی فضای مجازی، با انتشار اخباری مدعی درخواست دولت برای کاهش پهنای باند بین الملل اینترنت در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی شدند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این اخبار خلاف واقع و مغایر با مواضع این افراد در جلسات شورای عالی بوده است.»
 
کد مطلب: 67759
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام