۴
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۲

وزیر ارتباطات: اینترنت ما صد پله از اینترنت افغانستان بالاتر است

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آمار وب‌سایت اسپیدتست، ایران ۱۰۰ پله از نظر سرعت اینترنت از کشور افغانستان جلوتر است و اینکه سرعت اینترنت ما با افغانستان برابری می‌کند را تکذیب می‌کنم.
وزیر ارتباطات: اینترنت ما صد پله از اینترنت افغانستان بالاتر است


عیسی زارع‌پور امروز در مراسم افتتاح پروژه ملی توسعه شبکه فیبر نوری( FTTX) در محل وزارت ارتباطات، اظهار کرد: امروز زندگی بشر با این تکنولوژی گره خورده و همه جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. نمی‌توان گفت که امروز بدون استفاده از فناوری اطلاعات چرخ زندگی انسان‌ها می‌چرخد. اکنون تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات محال است. دوران کرونا نیز ظرفیت‌های واقعی فناوری اطلاعات در کشور را بهتر از گذشته نشان داد و وابستگی بشر به این فناوری بیش از گذشته شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، وزیر ارتباطات با بیان اینکه زیرساخت لازم برای استفاده از این خدمات، ارتباطات است، افزود: اکنون مردم به جای تردد در جاده‌ها و اتوبان‌ها در فیبرهای نوری حرکت می‌کنند و در واقع  راه جدید ارتباطی، شبکه فیبرنوری است. باید نگاه به حوزه ارتباطات را تغییر داد و روی صحبت من نیز با سیاستگذاران این حوزه است. این حوزه را باید جدی گرفت تا تحولات بزرگی را در کشور ایجاد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اظهارات رئیس رگولاتوری که هر ۱۰ درصد افزایش توسعه پهنای باند می‌تواند یک درصد توسعه ناخالص ملی را افزایش دهد، بیان کرد: با درک این اهمیت، دولت سیزدهم به دنبال ایجاد زیرساخت ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن برای همه مردم ایران است. از ابتدای حضورم در وزارت ارتباطات توسعه ارتباطات در دستور کار قرار گرفته است. یکی از سخت‌ترین کارها را انتخاب کردیم زیرا بسیار زمانبر است و بخش خصوصی باید به شکل جدی پای کار بیاید.

وی افزود: برای این کار نیاز است مشوق‌های لازم را در نظر بگیریم. همچنین نیاز به تدارکات خاص داریم. بر همین اساس در جلساتی با کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفتیم بین سه تا پنج درصد حق سهم دولت را برای توسعه توسعه شبکه فیبر نوری منازل (ftth ) اختصاص دهیم. برای توسعه فیبرنوری، سراغ ابزارهای حمایتی دیگر نیز رفتیم و از تعاملات جدید استفاده کردیم. در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ما دو کار اساسی انجام دادیم. ابتدا اینکه همه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف شدند هرگونه زیرساختی اعم از کانال، داکت، تیر چراغ برق و دکل‌های انتقال که در اختیارشان است را در صورتی که برای توسعه شبکه فیبرنوری کشور نیاز باشد، با تعرفه‌ای که کمیسیون مصوب می‌کند در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

هزینه استفاده از فیبر نوری برای مردم کاهش می‌یابد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: موضوع دیگر تسهیلات است که می‌توان در اختیار بخش خصوصی قرار داد تا از طریق اپراتور در اختیار مردم قرار گیرد تا این پروژه به سرعت جلو برود. اکنون در کشور ۳۰ درصد ظرفیت منصوبی دایر است، زیرا یکی از موانع همین است که مردم به دلیل هزینه‌هایی که استفاده از شبکه فیبرنوری دارد، معمولا به آن رغبت ندارند؛ بنابراین سعی داریم این مسئله را رفع کنیم.

زارع‌پور ادامه داد: در آن صورت بال اول شبکه ملی اطلاعات که اینترنت پرسرعت، امن و با کیفیت در سراسر کشور است، فراهم می‌شود. اگر این هدف محقق شود، قدم دوم که ارائه خدمات کاربردی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است را برخواهیم داشت و همچنین کیفیت خدمات بالا خواهد رفت و سرویس‌هایی که مورد نیاز مردم است از این طریق در دسترس‌ قرار خواهد گرفت. در یک کلمه با تحقق دو بالی که برای شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته‌ایم، می‌توانیم طعم شیرین فناوری را در حکمرانی و جامعه به مردم بچشانیم.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیکتر مردم هر کاری که با بخش‌های دولتی دارند را بدون مراجعه حضوری در بستر یک شبکه پرسرعت و از طریق یک پنجره واحد دریافت می‌کنند. دراین راستا فاز اول پنجره دولت هوشمند، سال آینده در هفته ارتباطات راه‌اندازی می‌شود. با همکارانم در امور استخدامی ریاست جمهوری که تحول اداری را دنبال می‌کنند هماهنگ هستیم و در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز بندی به تصویب رسید و به واسطه آن تمام دستگاه‌ها مکلف شدند که خدمات خود را از طریق این پنجره واحد که وزارت ارتباطات راه‌اندازی می‌کند در اختیار مردم قرار گیرد. سیاست ما این است به گونه‌ای پیش برویم که مردم را از هرگونه رفت و آمد بی‌نیاز کنیم.

سرعت اینترنت از ابتدای دولت سیزدهم افزایش یافته است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درحاشیه این مراسم درباره کندی اینترنت ایران نسبت به افغانستان اظهار کرد: اینکه سرعت اینترنت ما با سرعت اینترنت افغانستان برابری می‌کند را تکذیب می‌کنم. بر اساس آمار وب‌سایت اسپیدتست، ایران ۱۰۰ پله از نظر سرعت اینترنت با کشور افغانستان تفاوت دارد. افغانستان در رتبه ۱۸۳ و کشور ما در رتبه ۷۷ است. سرعت متوسط اینترنت در افغانستان ۱.۷ مگابیت بر ثانیه است، در حالی که سرعت اینترنت ایران در حوزه تلفن همراه ۲۴ مگابیت‌برثانیه است.

زارع‌پور با بیان اینکه میانگین جهانی سرعت اینترنت ۲۹ مگابیت‌برثانیه است، گفت: برخی این روزها دروغ می‌گویند و به راحتی برچسب می‌زنند که می‌بینیم سرعت انتشار این گونه اخبار در فضای مجازی چقدر بالا است. در ابتدای دولت سرعت اینترنت در کشور ما ۱۸ مگابیت برثانیه بوده که اکنون به ۲۴ مگابیت‌ برثانیه رسیده و این نشان می‌دهد که طی این مدت سرعت اینترنت افزایش یافته است.

وی در خصوص سقوط ۷ پله‌ای در سرعت اینترنت همراه بیان کرد: این موضوع به خاطر سرعت سایر کشورها است. متأسفانه در حوزه توسعه ارتباطات ثابت عقب بوده‌ایم. یکی از دلایل این موضوع این است که یک کار را نمی‌توان یک شبه پیش برد و نیاز به کار مداوم دارد. پروژه امروز توسعه دسترسی به اینترنت مبتنی بر فیبر نوری بوده که بنا داریم آن را با سرعت ادامه دهیم تا سرعت ارتباطات سیار و ثابت افزایش یابد. مردم شریف ایران شایسته سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه هستند.


تا پایان دولت سیزدهم، ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را راه‌اندازی می‌کنیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر مردم کمی صبور باشند بنا داریم تا پایان دولت ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری پرسرعت را برایشان فراهم کنیم افزود: اما این پروژه به زیرساخت‌هایی نیاز دارد. بسیاری از کشورها کمبود فیبر نوری دارند و تهیه برخی تجهیزات برای این موضوع از جمله چالش‌های پروژه در این کشورها است. ما برای رفع این چالش‌ها تدابیری اندیشیده‌ایم و بنا داریم با بومی‌سازی، نیاز به فیبرهای نوری و تجهیزات آن را برطرف کنیم.

زارع‌پور درخصوص بودجه و هزینه تامین پورت فیبر نوری طی ۳.۵ سال آینده گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که این پروژه به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. دولت قدم اول را برای تحقق بودجه این پروژه برداشته و حق‌السهم خود از اپراتورها را به آن اختصاص داده است؛ همچنین یک سوم اعتبار مورد نیاز پروژه در قالب‌های مختلف تسهیلاتی در نظر گرفته شده است اما موضوع اصلی پروژه به بخش خصوصی بازمی‌گردد که باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا دولت، سرمایه‌گذار چنین پروژه‌هایی است؛ به دلیل اینکه این پروژه‌ها کوتاه‌مدت نیستند، دولت‌هایشان ۳۰ میلیارد دلار روی چنین پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. همه دولت‌ها اجرای چنین پروژه‌هایی را جدی گرفته‌اند و دولت سیزدهم هم اراده کرده که پروژه را به خوبی دنبال کند تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشاند. همچنین به دلیل هزینه‌های بالای راه‌اندازی فیبر نوری، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا امکانی را برای مردم فراهم کنیم که به شکل اقساطی تجهیزات این فناوری را تهیه کنند.

هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطع اینترنت و مسدودسازی نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح صیانت بیان کرد: هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطع اینترنت و مسدودسازی نیست و ما هم در وزارت ارتباطات به دنبال چنین موضوعی نیستیم. هدف از طرح صیانت این است که فضای فعالیت در حوزه فضای مجازی قاعده‌مند و نظام‌مند شود تا حداکثر استفاده از آنها صورت گیرد. نگاه دولت نیز همین است و ما به دنبال فرصت‌های فناوری هستیم. فضای مجازی چالش‌ها و مخاطراتی دارد که گریبانگیر همه جای دنیا است و ما هم باید تدابیری بیاندیشیم تا مشکلات مختلف در این زمینه را برطرف کند.
کد مطلب: 67670
نام شما
آدرس ايميل شما


سلام
feedback
Iran, Islamic Republic of
سرعت اینترنت در ایران مثل سرعت پیکان در سر بالایی است
در بعض از مناطق افتضاح است مخصوصا روستاها
بخصوص برای دانش آموزان
feedback
Iran, Islamic Republic of
«امروز زندگی بشر با این تکنولوژی گره خورده و همه جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. نمی‌توان گفت که امروز بدون استفاده از فناوری اطلاعات چرخ زندگی انسان‌ها می‌چرخد. اکنون تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات محال است.»
برادر گرامی و بزرگوار ، کاملا صحیح است ، و جای بسی خوشحالی ست که شما به این موضوع اشراف کامل دارید و بدون شک هم ، مطلعید که ستون اصلی فن آوری های نوین ، همانا اینترنت جهانی ست ، امید که با این دیدگاه شاهد پیشرفت و رشد روزافزون دانش ملت بزرگوار و نجیب این دیار باشیم.انشااله.
feedback
Iran, Islamic Republic of
«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آمار وب‌سایت اسپیدتست، ایران ۱۰۰ پله از نظر سرعت اینترنت از کشور افغانستان جلوتر است»
برادر بزرگوار ، مقایسه با کشوری که درگیر هزاران معضل اقتصادی و نابسامانی ست از پایه اشتباه است ، قدیما نگاه این بود که برترین ها را نگاه و مقایسه می کردند ، بزرکوار در زندگی شاید اگر اولی ها را نگاه و مقایسه کنیم ، بدون شک انرژی مثبت را به جامعه تزریق خواهد شد ،آیا چنین مقایسه هایی به نوعی موجب سرخوردکی نخواهد شد؟ امید که اینطور نباشد و نشود.انشااله.
ناشناس
feedback
Iran, Islamic Republic of
دارن برای ماه و مریخ تجهیزات اینترنت پر سرعت میبرن اونوقت ما هنوز داریم اینترنتمونو با افغانستان مقایسه میکنیم.الان باید خوشحال باشیم که اینترنتمون از افغانستان پرسرعت تره؟؟؟ تازه والله والله اگه باشه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام