کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چین برای آزمایش گرانش، یک «ماه مصنوعی» می‌سازد

سايت خبری ايتنا , 20 بهمن 1400 ساعت 8:15

ایتنا - دانشمندان چینی در یک مرکز تحقیقاتی، یک «ماه مصنوعی» ساخته‌اند که آنها را قادر می‌سازد تا محیط‌های کم‌گرانش را با استفاده از مغناطیس شبیه‌سازی کنند.


این تأسیسات که راه‌اندازی رسمی آن برای سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است، از میدان‌های مغناطیسی قدرتمند در داخل یک محفظه خلاء به قطر ۶۰ سانتیمتر استفاده می‌کند تا گرانش را «ناپدید» نماید. گفتنی است دانشمندان از آزمایش قبلی که از آهنربا برای معلق کردن قورباغه استفاده می‌کرد، الهام گرفتند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، لی رولین (مهندس ژئوتکنیک در دانشگاه معدن و فناوری چین)، گفته است که این محفظه که به تقلید از سطح ماه، با سنگ و غبار پر شده، «نخستین اتاق در نوع خود در جهان» است و اینکه می‌تواند چنین شرایط گرانشی کم را برای هر بازه زمانی حفظ کند.
 
دانشمندان قصد دارند از این ساخته خود برای آزمایش در محیط‌های کم‌گرانش و برای طولانی‌مدت استفاده کنند و سپس آن را به ماه ارسال کنند؛ یعنی جایی که گرانش آن تنها یک‌ششم گرانش زمین است. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا هرگونه پیچیدگی فنی و پرهزینه را برطرف و همچنین آزمایش کنند که آیا ساختارهای خاصی در سطح ماه زنده می‌مانند یا خیر. آنها همینطور درنظر دارند امکان ساخت یک سکونتگاه انسانی بر روی ماه را نیز بررسی کنند.
 


آقای لی می‌گوید: «برخی آزمایش‌ها همچون آزمایش ضربه، برای شبیه‌سازی تنها به چند ثانیه نیاز دارند. اما موارد دیگر، از جمله آزمایش خزش، ممکن است چند روز طول بکشند». لازم به توضیح است که آزمایش خزش میزان تغییر شکل یک ماده تحت دما و تنش ثابت را اندازه‌گیری می‌کند.
 
به گفته محققان، آندره گیم (فیزیکدان دانشگاه منچستر در بریتانیا) الهام‌بخش این محفظه بوده است. گفتنی است او در سال ۲۰۰۰ جایزه طنز نوبل ایگ (Ig) را برای ابداع آزمایشی که در آن یک قورباغه با آهنربا شناور شده بود از آن خود کرد.
 
گفتنی است این ابداع در برنامه اکتشاف ماه چین با نام Chang'e، که اسم خود را از یک الهه چینی ماه گرفته است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این برنامه شامل Chang'e 4 است که در سال ۲۰۱۹ یک مریخ‌نورد را در سمت تاریک ماه فرود آورد، و همچنین Chang'e 5، که نمونه‌های سنگی را از سطح ماه در سال ۲۰۲۰ بازگردانی کرد. چین همچنین اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۹ یک مرکز پژوهشی در قطب جنوب ماه ایجاد خواهد کرد.


کد مطلب: 67570

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67570/چین-آزمایش-گرانش-یک-ماه-مصنوعی-می-سازد

ايتنا
  https://www.itna.ir