کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار! مراقب اطلاعاتی که به واتس‌اپ می‌دهید باشید!

12 بهمن 1400 ساعت 9:42

ایتنا - پلتفرم واتس‌اپ به دلایل مختلف و به صورت مستقیم و غیر مستقیم اطلاعات زیاد و مهمی را از شما جمع آوری می کند.



واتس‌اپ می گوید برای ارائه خدمات به کاربران ملزم به دریافت و جمع آوری برخی از اطلاعات کاربران خود است.

به گزارش nypost، گفته می شود سه نوع اطلاعات وجود دارند که واتس‌اپ از کاربران خود جمع آوری می کند و همه آن‌ها به نحوه استفاده از خدمات واتس‌اپ بستگی دارد.

در مرحله اول، کاربر باید شماره تلفن همراه خود را برای ایجاد حساب در این پلتفرم ارائه کند تا از خدمات WhatsApp استفاده کند.

در مرحله دوم، برخی از ویژگی هایی در این برنامه پیام‌رسانی وجود دارد که فقط در صورت استفاده ، به اطلاعات کاربر نیاز دارند. اگر کاربر تمایلی به ارائه اطلاعات مورد نیاز نداشته باشد، مسلما نمی تواند از آن ها استفاده کند.

اطلاعاتی که شما به واتس‌اپ ارائه می کنید
اطلاعات حساب شما: برای ایجاد یک حساب در واتس‌اپ باید شماره تلفن همراه و اطلاعات اولیه خود را ارائه دهید. اگر این اطلاعات را به واتس‌اپ ندهید، نمی توانید از این برنامه استفاده کنید.

پیام‌های شما: پیام های شما در دستگاه شما ذخیره می شوند و "معمولا" در سرورهای واتس‌اپ ذخیره نمی شوند. هنگامی که پیام های شما تحویل داده شد، از سرورهای واتس‌اپ حذف می شوند.

اگر پیامی را نمی‌توان فوراً تحویل داد (مثلاً اگر گیرنده آفلاین است)، واتس‌اپ آن را تا ۳۰ روز در سرور‌های خود نگه می‌دارد. اگر پیامی پس از ۳۰ روز تحویل داده نشود، حذف می‌شود.

اتصالات: شما می توانید از ویژگی تماس های واتس‌اپ استفاده کنید، اما برای این کار باید تمام شماره تلفن های موجود در گوشی خود را به طور منظم به واتس‌اپ ارائه دهید.

اطلاعات وضعیت: اگر بخواهید وضعیت خود را در حساب کاربری خود قرار دهید، باید آن را با واتس‌اپ درمیان بگذارید.

داده های تراکنش‌ها و پرداخت‌ها: اگر از خدمات پرداخت واتس‌اپ استفاده می کنید یا از واتس‌اپ برای خرید یا انجام سایر تراکنش های مالی استفاده می کنید، این شرکت اطلاعات اضافی درباره شما، از جمله اطلاعات حساب پرداخت و تراکنش را پردازش می کند. اطلاعات حساب، پرداخت و تراکنش، شامل اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل تراکنش است.

پشتیبانی مشتری و سایر ارتباطات: هنگامی که برای پشتیبانی با واتس‌اپ تماس می گیرید یا به شکل دیگری با این شرکت ارتباط برقرار می کنید، می‌توانید اطلاعات مربوط به استفاده خود از خدمات واتس‌اپ را نیز ارائه دهید.
 


اطلاعات جمع آوری شده به صورت خودکار
اطلاعات استفاده و گزارش: واتس‌اپ اطلاعاتی را درباره فعالیت شما در سرویس های برنامه، مانند اطلاعات مربوط به خدمات، عملکرد و... جمع آوری می کند. این موارد شامل اطلاعات مربوط به فعالیت شما (از جمله نحوه استفاده از خدمات واتس‌اپ)، تنظیمات سرویس های شما، نحوه تعامل شما با دیگران، زمان، دفعات و مدت فعالیت ها ، تعاملات، گزارش ها کلی و گزارش های تشخیصی، خرابی، وب سایت و عملکرد ... می شود.

همچنین اطلاعات دیگری از جمله تماس‌ها، وضعیت، گروه ها (از جمله نام گروه، تصویر گروه، توضیحات گروه)، پرداخت ها یا ویژگی های تجاری، عکس نمایه، اطلاعات درباره، وضعیت آنلاین بودن، زمان آخرین استفاده و زمانی که آخرین بار اطلاعات درباره خود را به روز کردید، توسط واتس‌اپ دریافت می شود.

اطلاعات دستگاه و اتصال: پیام‌رسان واتس‌اپ اطلاعات مربوط به دستگاه و اتصال را هنگام نصب، دسترسی یا استفاده از خدمات، جمع آوری می کند. این شامل اطلاعاتی مانند مدل سخت افزار، اطلاعات سیستم عامل، سطح باتری، قدرت سیگنال، نسخه برنامه، اطلاعات مرورگر، شبکه تلفن همراه، اطلاعات اتصال (شامل شماره تلفن، اپراتور تلفن همراه یا ISP)، زبان و منطقه زمانی، آدرس IP و ... است.

اطلاعات مکان: هنگامی که می خواهید از ویژگی های مربوط به موقعیت مکانی استفاده کنید، مانند زمانی که می خواهید موقعیت مکانی خود را با کسی به اشتراک بگذارید یا مکان های اطراف و مکان هایی که دیگران با شما به اشتراک گذاشته اند را مشاهده کنید، واتس‌اپ اطلاعات موقعیت مکانی دقیق شما را جمع آوری و استفاده می کند. البته حتی اگر از ویژگی های مربوط به موقعیت مکانی واتس‌اپ هم استفاده نمیکنید، این برنامه از آدرس های IP و سایر اطلاعات مانند کدهای منطقه شماره تلفن، برای تخمین موقعیت مکانی شما استفاده می کند.

کوکی ها: واتس‌اپ از کوکی ها برای ارائه خدمات استفاده می کند. از کوکی ها برای ارائه خدمات مبتنی بر وب، بهبود تجربیات شما، درک نحوه استفاده از خدمات واتس‌اپ و سفارشی کردن آن ها استفاده می شود. علاوه بر این، واتس‌اپ از کوکی ها برای به خاطر سپردن انتخاب ها و عادت های شما استفاده می کند.

اطلاعات شخص ثالث
اطلاعاتی که دیگران در مورد شما ارائه می دهند: واتس‌اپ اطلاعاتی درباره شما از سایر کاربران دریافت می کند.

گزارش های کاربر: همانطور که شما می توانید تخلف ها و دیگر موارد سایر کاربران را گزارش دهید، سایر کاربران یا اشخاص ثالث نیز ممکن است تصمیم بگیرند که تعاملات و پیام های شما با آن ها یا دیگران را در سرویس های واتس‌اپ گزارش دهند.

هنگامی که یک گزارش تهیه می شود، شرکت اطلاعاتی را، هم در مورد کاربر گزارش دهنده و هم کاربر گزارش شده جمع آوری می کند.

کسب و کارها در واتس‌اپ: کسب و کارهایی که با استفاده از خدمات واتس‌اپ با آن ها تعامل دارید، ممکن است اطلاعاتی در مورد تعامل خود با شما را در اختیار واتس‌اپ قرار دهند. واتس‌اپ از هر یک از این کسب و کارها می خواهد هنگام ارائه هرگونه اطلاعات، مطابق با قوانین قابل اجرا عمل کنند.
 

وقتی با یک کسب و کار در واتس‌اپ تعامل دارید، به خاطر داشته باشید که محتوایی که به اشتراک می گذارید ممکن است برای چندین نفر در آن کسب و کار قابل مشاهده باشد. علاوه بر این، برخی از کسب و کارها ممکن است با ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث (که ممکن است شامل فیس بوک باشد) کار می کنند تا به مدیریت ارتباطات خود با مشتریان خود کمک کنند.

برای مثال، یک کسب و کار ممکن است به چنین ارائه دهنده خدمات شخص ثالث، دسترسی به ارتباطات خود را برای ارسال، ذخیره، خواندن، مدیریت، پردازش و ... را بدهد پس مراقب باشید، مخصوصا مراقب اطلاعات شخصی و مهم.

ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث: واتس‌اپ با ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث و سایر شرکت های فیس بوک، در حوزه های مختلفی از جمله ارائه، بهبود، درک، سفارشی سازی، پشتیبانی و بازاریابی خدمات خود، همکاری می کند.

خدمات شخص ثالث: برنامه پیام‌رسانی واتس‌اپ به شما امکان می دهد از خدمات این پلتفرم در ارتباط با خدمات شخص ثالث و سایر محصولات شرکت فیس بوک استفاده کنید. پس باید بدانید که اگر از اینگونه خدمات استفاده کنید، واتس‌اپ اطلاعات شما را از آن ها دریافت می کند.

همانطور که متوجه شدید واتس‌اپ داده‌های زیادی را از شما جمع آوری می کند، پس مراقب اطلاعات خود باشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کد مطلب: 67545

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67545/هشدار-مراقب-اطلاعاتی-واتس-اپ-می-دهید-باشید

ايتنا
  https://www.itna.ir