۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۲۲

متا مدعی ساخت سریع‌ترین کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی شد

ایتنا – شرکت متا نخستین فاز ابرکامپیوتر هوش مصنوعی خود را با موفقیت به پایان رسانده است و پروژه ابرخوشه تحقیقات یا RSC سرانجام یک سال پس از شروع فرایند کاری خود به نخستین خروجی‌ها دست یافته است.
ابرکامپیوتر متا مجهز به هوش مصنوعی
شرکت متا نخستین فاز ابرکامپیوتر هوش مصنوعی خود را با موفقیت به پایان رسانده است و پروژه ابرخوشه تحقیقات یا RSC سرانجام یک سال پس از شروع فرایند کاری خود به نخستین خروجی‌ها دست یافته است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Engadget، شرکت متا معتقد است که این پروژه سریع‌ترین ابرکامپیوتر از جنس هوش مصنوعی در جهان خواهد بود و قابلیت این را دارد تا تقریبا محاسباتی در سطح 5 اگزافلاپ را انجام بدهد.
 
بر اساس اعلام این شرکت، سیستم RSC قرار است تا برای توسعه دادن مدل‌های بهتر هوش مصنوعی که می‌تواند از تریلیون‌ها مثال یاد بگیرد به کار خواهد رفت.
 
البته این تنها بخشی از قابلیت‌های این سیستم خواهد بود و یکی از کاربری‌های دیگر این سیستم جذاب امکان استفاده از آن برای ساختن ابزارهای بهینه‌تر برای واقعیت افزوده و تحلیل متن، عکس و ویدیو به صورت همزمان است.
 
بر اساس گفته متا بیشتر کار این سیستم در خدمت هدف بزرگ امتاورس خواهد بود، جایی که قرار است تا نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و محسولاتی از این دست، نقش اول را ایفا کنند.
 
کوین لی به عنوان مدیر فنی این برنامه درباره این موضوع در یک پست نوشت: «ما امیدواریم که RSC به ما کمک کند تا بتوانید یک سیستم جدید هوش مصنوعی ایجاد کنیم که برای مثال می‌تواند سیستم‌های ترجمه صوتی همزمان را برای گروه‌های بزرگی از افراد که هر یک باز زبان متفاوتی صحبت می‌کنند مهیا کند تا هر یک بتوانند به صورت آسان و بی دردسر بر روی یک تخقیق علمی با هم کار کرده یا یک بازی واقعیت افزوده را بازی کنند.»
 

در حال حاضر سیستم RSC به تعداد 760 سیستم DGX A100 شرکت اونیدیا مجهز است که مجموع 6 هزار و 80 پردازنده گرافیکی را در خود جای داده‌اند.
 
متا بر این باور است که نسخه فعلی در میان سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان قرار دارد و بر اساس بنچ‌مارک‌های اولیه منتشر شده، RSC می‌تواند در مقایسه با سیستم قدیمی‌تر همین شرکت به میزان 20 برابر سریع‌تر کار کند.
 
وقتی که این مقایاس بر روی کتابخانه ارتباطات جمعی انویدیا انجام می‌شود، سرعت عملکرد به 9 برابر بیشتر از قبل خواهد رسید. همچنین متا مدعی شده است که این سیستم امکان تمرین مدل پردازشی چندزبانه در مقیاس بزرگ را با سرعت سه برابر بیش از قبل خواهد داشت.
 
متا برنامه دارد تا در سال جاری تعداد پردازنده‌های RSC را افزایش داده و به 16 هزار عدد برسانه که این امر می‌تواند توان پردازشی این سیستم را به میزان 2.5 برابر افزایش بدهد.
 
برای درک بهتر قدرت این سیستم کافی است بدانید که یک نمونه از سیستم‌های دارای توانایی عملکرد در مقیاس اگزا در آمریکا، سیستم ابرکامپیوتر آرورا است که توسط وزارت انرژی آمریکا در حال توسعه است تا بتواند توانایی عمرکرد 2 اگزافلاپ را فراهم سازد و احتمالا در سال آینده عرضه خواهد شد.
 
کد مطلب: 67533
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام