۰
plusresetminus
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۳

آموزش ملودیکا و نکاتی که قبل از یادگیری باید بدانید!

خرید ملودیکا یکی از جذاب ترین کارهایی است که هنرجویان قبل از شروع آموزش ملودیکا انجام میدهند. البته باید در این مورد به خوبی تحقیق کنند و با اساتید مشورتی داشته باشند.
آموزش ملودیکا و نکاتی که قبل از یادگیری باید بدانید!
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


پیشرفت چشم گیر موسیقی از گذشته های بسیار دور تا به امروز باعث ایجاد تنوع های جذابی در این عرصه شده است. خلق آلات موسیقی نیز از گذشته تا به امروز ادامه داشته و مدام در حال پیشرفت و تکامل بوده است. تا جایی پیش رفته که در حال حاضر با آلات موسیقی بسیار زیادی سرو کار داریم و قدرت انتخاب را بسیار بالا برده است.
یکی از این آلات موسیقی ملودیکا میباشد. شاید این اسم برای بعضی آشنا و برای بعضی دیگر نا آشنا باشد ولی یقینا شما نیز مانند بسیاری بعد از شناخت این ساز رویایی و دلنشین حتما جذب آن خواهید شد. در این مقاله میخواهیم شما را با این ساز جذاب آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید آن را وارد زندگی خود کنید و از تاثیرات آن حیرت زده شوید.
 

ملودیکا چیست؟


قبل از شروع آموزش ملودیکا شما باید ابتدا شناختی در مورد این ساز پیدا کنید. ملودیکا که به نام های ملودیا، پیانیکا، ویند پیانو و هارمونیکای کلیدی نیز معروف است، از دسته ساز های بادی به شمار میرود. از طرفی این ساز جزع سازهای زبانه آزاد نیز میباشد.
این ساز رویایی و دلنشین به خاطر ظاهر زیبای خود بسیار مورد پسند کودکان و خرد سالان میباشد. اما این تا جایی پیش میرود که صدای ساز شنیده شود. پس از شنیدن صدای این ساز حتی بزرگسالان نیز جذب این ساز میشوند و میخواهند یادگیری آن را هر چه زودتر شروع کنند.
برخلاف تصور عموم ملودیکا مخصوص کودکان نیست، چرا که هم دارای صدای پر و دلنشینی میباشد هم قدرت اجرای بالایی دارد به طوری که میتوانید خیلی راحت هر قطعه ای را که میخواهید با آن بنوازید.
همانطور که گفتیم ملودیکا جزء سازهای بادی است یعنی با دمش هوا صدا ایجاد میشود همانند سازدهنی کروماتیک. در داخل ملودیکا زبانه های فلزی وجود دارد که یک طرف آن به صفحه ارتعاش ساز وصل میباشد و طرف دیگر آن آزاد است. پس ما با دمش هوا به داخل ساز در اصل هوا را به سمت این زبانه ها هدایت میکنیم. در حالت عادی ( بدون فشردن کلید های هارمونیکا ) مسیر هوا به داخل ساز بسته میباشد.
اما با فشردن هر کلید جریان هوا به سمت زبانه مورد نظر هدایت میشود و دقیقا همان صدایی اجرا میشود که ما میخواهیم. هر کلید ملودیکا به سمت یک زبانه هدف گرفته شده و هر زبانه مسئول اجرا کردن نت خاصی است.
 

ویژگی های ملودیکا


یکی از زیباترین ویژگی های ملودیکا این است که اجرایی شبیه به پیانو دارد. از این رو بسیاری ملودیکا را با نام پیانوی بادی میشناسند. اکثر پیانیست ها یک ملودیکا را نیز خریداری میکنند تا در مکان هایی که به پیانوی خود دسترسی ندارند به راحتی با پیانوی بادی خود قطعاتی را اجرا کنند و از آن لذت ببرند.
ویژگی دیگر ملودیکا که در بالا نیز به آن اشاره کردیم ابعاد مناسب آن است که به راحتی میتوانید آن را در هر جا و مکانی همراه خود داشته باشید. بلافاصله آن را از کیف یا جعبه خود درآورید و قطعاتی را اجرا کنید تا بدین صورت روز خود را بسازید.
فرقی نمیکند که شما به مسافرت میروید یا گردش روزانه، کنار دریا هستید یا در اعماق جنگل، در هر جایی که باشید ملودیکا همراه همیشگی شماست و با صدای دلنشین و زیبای خود مسافرت و گردش شما را بسیار خاطره انگیز خواهد کرد. فقط کافیست آموزش ملودیکا را شروع کنید تا از تاثیرات آن در زندگی خود شگفت زده شوید.
 

انواع ملودیکا از نظر ساختار


ملودیکا نیز مانند هر ساز دیگری انواع مختلفی دارد. به دلیل وجود سلیقه ها و کاربرد های مختلف تولید کنندگان، ملودیکا را در ابعاد و در طرح های مختلفی تولید میکنند. به طور کلی ملودیکا در 3 مدل 26 کلید، 32 کلید و 37 کلید ساخته شده است که به ترتیب 2، 2/5 و 3 اکتاور صدا را پوشش میدهند. ملودیکاهای 26 کلید با 2 اکتاو صدا به دلیل ابعاد کوچتر آن معمولا برای کودکان و دانش آموزان گزینه مناسب تری است.
و ملودیکاهای 37 کلید با 3 اکتاو صدای کامل گزینه ی مناسبی بری حرفه ای ها و پیانیست ها نیز میباشد. کسانی که قصد یادگیری ملودیکا را دارند میتوانند از بین ملودیکاهای 32 کلید یا 37 کلید یک گزینه را انتخاب کنند. دقت داشته باشید که هرچه ملودیکای شما اکتاو بیشتری را پوشش دهد دست شما برای اجرای قطعه های مختلف باز تر است.
علاوه بر تعداد کلید ها و وسعت صدا، ملودیکا ها در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید میشوند، از این رو علاوه بر جذب کودکان و سلیقه های مختلف در بزرگسالان میتواند کادویی زیبا و جذاب برای کسانی که دوستشان دارید باشد.
خرید ملودیکا یکی از جذاب ترین کارهایی است که هنرجویان قبل از شروع آموزش ملودیکا انجام میدهند. البته باید در این مورد به خوبی تحقیق کنند و با اساتید مشورتی داشته باشند.

 
 

انواع ملودیکا از نظر سبک و صدا


ملودیکاها از نظر سبک و نوع صدا به 4 دسته ی سوپرانو، آلتو، تنور و بیس تقسیم بندی میشوند که آموزش ملودیکا با هر کدام میتواند تفاوت هایی داشته باشد.
سوپرانو: در بین تمامی ملودیکاها این مدل بالاترین دامنه صدا را پوشش میدهد و نسبت به بقیه صدای نازک تری دارد. به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد.
آلتو: ملودیکا آلتو دامنه صدایی کمتر از سوپرانو دارد، این مدل گزینه خوبی برای مبتدی ها و کسانی که میخواهند آموزش ملودیکا را شروع کنند میباشد.
تنور: ملودیکای تنور اندازه بزرگ تری دارد و صدای آن به نسبت بقیه بم تر است. این مدل نیز برای آموزش ملودیکا گزینه خوبی است اگر به صدای بم علاقه دارید.
بیس: ملودیکای بیس بم ترین صداها را در بین ملودیکا ها تولید میکند و جزع کم یاب ترین ملودیکاها میباشد.

 
 

قیمت ملودیکا


ملودیکا نسبت به سایر سازهای بادی قیمتی مناسبی دارد. بسیار مهم است که سازی با چنین قابلیت اجرا، قیمت مناسبی داشته باشد به طوری که هر کسی قادر به تهیه و استفاده از آن باشد. حتی بهترین ملودیکاها هم نسبت به سایر سازهای بادی قیمت پایین تری دارد که همین مهم باعث محبوبیت بالای آن شده است.
توجه داشته باشید که به سراغ سازهای بسیار ارزان قیمت نباشید چرا که ممکن است تقلبی و فیک باشد. پس همیشه سعی کنید ساز خود را از فروشگاهی مثل نواکده تهیه کنید که تمام محصولات خود را از نظر سلامت و اصل و اورجینال بودن ضمانت کند.
 

برند های معتبر ملودیکا


بسیاری از اساتید اتفاق نظر دارند که اولین بار ملودیکا به دست شخصی به اسم آندره بورل ساخته شده است که استایلی شبیه به پیانو داشت و نام آن را کلاویتا گزاشته بود. رفته رفته ملودیکا تغییرات بسیاری داشت و در قرن 19 مدل پیشرفته آن توسط شرکت هوهنر طراحی و ساخته شد. از آن زمان ملودیکا طرفداران بسیاری را به دست آورد و هیچ گاه دست از به روز شدن بر نداشت.
همانطور که گفتیم شرکت هوهنر یکی از معتبر ترین برند ها در حوزه تولید ساز های بادی به خصوص ساز ملودیکا میباشد. البته برند های معتبر دیگیری نظیر سوزوکی و یاماها نیز دست به ساخت ملودیکاهای با کیفیت و عالی زدند و آن ها نیز توانستند در دنیای بزرگ ملودیکا جای خود را باز کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. هر 3 برند گفته شده کیفیتی بسیار عالی و مناسب دارند و میتوانید با خیال راحت ساز مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری کنید.

 
کد مطلب: 67486
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام