۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۹

پیش نیاز های طراحی و راه اندازی اتاق سرور استاندارد

ما در این مطلب به قابلیت‌هایی که یک اتاق سرور باید از آن برخوردار باشد پرداخته و درباره شرایط راه‌اندازی اتاق سرور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
پیش نیاز های طراحی و راه اندازی اتاق سرور استاندارد
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


در حال حاضر که تمامی شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف به کامپیوتر و تجهیزات مرتبط به آن وابسته هستند نیاز است با راه‌اندازی اتاق سرور استاندارد، فضایی را برای قرار دادن سرورهای کامپیوتری در نظر گرفت. برای طراحی اتاق سرور استاندارد لازم است شرایطی در نظر گرفته شود تا راه‌اندازی شبکه‌ها به راحتی انجام پذیرد. اما اینکه راه‌اندازی دقیق و کامل این تجهیزات به چه شکل صورت پذیرد، به شرکت طراح و تکنسین‌هایی که این امر را بر عهده می‌گیرند بستگی دارد زیرا لازم است از دستگاه‌ها و تجهیزات به روز و کامل برای این منظور استفاده شود و دیگر آن که پس از راه‌اندازی نیز به پشتیبانی اتاق سرور نیاز خواهد بود تا در صورت بروز مشکل بتوانند این مشکل را برطرف نمایند. ما در این مطلب به قابلیت‌هایی که یک اتاق سرور باید از آن برخوردار باشد پرداخته و درباره شرایط راه‌اندازی اتاق سرور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در انتها نیز شرکت ایمن شبکه هوشمند را معرفی خواهیم کرد که می‌تواند صفر تا صد پروژه راه‌اندازی اتاق سرور استاندارد را برای شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف به انجام رساند.
 

اتاق سرور به چه جایی گفته می‌شود؟


اتاق سرور یا سرور روم server room فضایی است که سرورها، روترها و همچنین تجهیزات مختلف شبکه مانند سوئیچ‌ها و .... در این اتاق نگهداری می‌شود. اما آنچه که در درجه اول در خصوص راه‌اندازی اتاق سرور استاندارد اهمیت دارد تامین شرایط ایمنی آن است زیرا اگر آسیبی به این بخش وارد شود می‌تواند ضررهای بزرگ و جبران ناپذیری را برای شرکت فوق به وجود آورد. بسیاری از افرادی که اطلاعات چندانی درباره ابعاد اتاق سرور ندارند فکر می‌کنند این اتاق باید خیلی بزرگ باشد در حالی که این اتاق می‌تواند دارای هر ابعادی باشد زیرا به تعداد و ابعاد سرورها و تجهیزاتی که داخل آن قرار می‌گیرد بستگی دارد، به طوری که اگر بتواند تجهیزات کامپیوتری زیادتری را در خود جای دهد، آن وقت به یک دیتا سنتر تبدیل خواهد شد. اما طراحی اتاق سرور استاندارد به این جهت اهمیت دارد که به خاطر استفاده‌های دیگری اعم از فضای اداری، اتاق پرینت و .. که ممکن است از این فضا صورت گیرد، لازم است ابعاد آن به اندازه‌ای در نظر گرفته شود که هوا در آن جریان یافته و یا از دستگاه‌های خنک کننده برای این فضا استفاده گردد. دیگر آن که طراحی اتاق سرور استاندارد باید به گونه‌ای باشد که عاری از هر گونه گرد و خاکی بوده و امکان برخورد ضربه با هیچ‌یک از دستگاه‌ها وجود نداشته باشد.
 

برای راه‌اندازی اتاق سرور به چه تجهیزاتی نیاز است؟


با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم برای راه‌اندازی اتاق سرور استاندارد نیاز به تجهیزاتی است که البته این تجهیزات بسته به فعالیت‌ها و کسب و کارهای مختلف متفاوت خواهد بود. مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد دستگاه‌هایی هستند که در اغلب اتاق‌های سرور وجود دارند.
رک شبکه: رک‌ها قفسه‌هایی هستند که در اتاق سرور نصب می‌شوند و معمولا سخت‌افزارهایی مانند سرور، استوریج، سوییچ، روتر و یو پی اس و دیگر تجهیزات شبکه را در خود جای می‌دهند. رک شبکه از جنس استیل یا آلومینیوم با روکش‌های رنگی ساخته می‌شوند و فضایی امن و منسجم را برای نگهداری این تجهیزات فراهم می‌کنند. رک شبکه معمولا به دو صورت باز و بدون دیواره و یا به حالت بسته با دیواره و درب ساخته می‌شوند که بسته به استانداردهایی که تجهیزات شبکه به آن نیازمند است در نظر گرفته می‌شود.
 

کامپیوتر سرور: برای راه‌اندازی اتاق سرور استاندارد نیاز به کامپیوترهایی است که از نظر سخت افزاری بسیار قدرتمند باشند. سرور، دستگاه اصلی این مرکز داده به شمار می‌آید و تمامی خدمات شبکه از طریق این سرورها انجام می‌پذیرد به همین دلیل هر چه فعالیت و کسب و کار شما بزرگ‌تر و حساس‌تر باشد به کامپیوترهای قوی‌تری نیاز است تا شبکه سازی بزرگ‌تری بتواند صورت پذیرد.
روتر و سوئیچ: بخش دیگری که در طراحی اتاق سرور استاندارد لازم است وجود داشته باشد، روترو سوئیچ‌ها هستند که وظیفه ایجاد ارتباط بین سرورهای داخل اتاق و محیط بیرون بر عهده آن‌ها است. سوئیچ شبکه ارتباط داخلی بین سرورها و همچنین بین سرور و سایر تجهیزات را برقرار می‌کند.  
کابل کشی: طبیعتا برای برقرار کردن ارتباط بین سرور و سایر تجهیزات شبکه نیاز به استفاده ازتجربه و تخصص یک شرکت متخصص کابل کشی شبکه دارد و طبیعتا انجام آن بدون وجود کابل‌های ارتباطی غیرممکن خواهد بود. این کابل‌ها می‌توانند به شکل کابل های مخابراتی، شبکه و فیبر نوری باشند.
فایروال: همان طور که می‌دانید هر جا که سرورها و تجهیزات شبکه وجود دارند، امکان نفوذ به آن‌ها نیز وجود داشته و ممکن است اطلاعات مورد سرقت قرار گرفته و یا از بین بروند بنابراین فایروال‌ها می‌توانند جهت جلوگیری از این امر در اتاق سرور نصب شوند.
دستگاه ذخیره سازی اطلاعات: همان طور که اشاره کردیم یکی از دلایل طراحی اتاق سرور استاندارد به این دلیل است که بتوانند اطلاعات را به درستی ذخیره نمایند که البته هر اندازه در این خصوص دقت نظر وجود داشته باشد باز هم امکان بروز آسیب برای بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه وجود دارد، بنابراین طراحی علمی و دقیق پشتیبانی اتاق سرور می‌تواند در این  امر بسیار کمک کننده و تاثیرگذار باشد و از تجهیزات ذخیره ساز پشتیبان‌گیری انجام دهد. به این ترتیب چنانچه مشکلی به وجود آید و اطلاعات از بین بروند می‌توان دوباره آن‌ها را بازگرداند.
نکته مهمی که در خصوص راه‌اندازی اتاق سرور باید به آن توجه کرد محلی است که برای آن در نظر گرفته می‌شود. اتاق سرور محلی است که کامپیوترها و تجهیزات وابسته به آن دائما باید در حال کار باشند بنابراین بهتر است این اتاق در بخش مرکزی ساختمان و یا در نزدیکی ساختمان انتخاب شود. دیگر ان که بهتر است اتاق سرور دارای به خارج و یا پنجره به اتاق دیگر نداشته باشد و به منبعی متصل باشد که بتواند برق مورد نیاز دستگاه ها را تامین نماید. به این ترتیب امنیت و سلامت تجهیزات تامین خواهد شد.
استفاده از سیستم‌های اطفاء حریق و همچنین کنترل دما و رطوبت هوای محیط از مهم‌ترین نکات در طراحی و اتاق سرور به شمار می‌آید که کارشناسان این حوزه باید به آن توجه داشته باشند و افرادی که در این اتاق‌ها مشغول به کار بوده و یا رفت و آمد دارند نیز باید حتما مورد شناسایی قرار گیرند.
 

شرکت ایمن شبکه هوشمند
چنانچه برای کسب و کار خود نیاز به راه‌اندازی اتاق سرور استاندارد دارید باید شرکت و مجموعه‌ای را برای این منظور انتخاب کنید که بتواند خواسته شما را برآورده کرده و از تجهیزات استاندارد برای این منظور استفاده نماید. شرکت ایمن شبکه هوشمند یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه می‌باشد که تجربه 13 سال همکاری و ارائه خدمات مختلف از قبیل راه‌اندازی اتاق سرور، ارائه خدمات راه اندازی دیتاسنتر و مرکز داده ، نگهداری شبکه و همچنین دسکتاپ مجازی، تین کلاینت و زیرو کلاینت و نصب و پشتیبانی انواع دوربین مداربسته را به همراه دارد. چنانچه مایلید برای این منظور می‌توانید وب سایت این مجموعه را به آدرس  https://www.imennet.net/ ببینید و پس از اطلاع از خدمات متنوع این شرکت با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایید.

 
کد مطلب: 67414
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام