کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علی‌بابا هم زیر ذره‌بین آمریکا

29 دی 1400 ساعت 9:07

ایتنا - ​​​​​​​دولت بایدن در حال بازبینی کسب و کار ابری غول چینی علی باباست تا ریسکی که ممکن است برای امنیت ملی آمریکا داشته باشد را ارزیابی کند.



منابع آگاه به رویترز گفتند: نقطه تمرکز این تحقیقات این است که علی بابا چگونه اطلاعات مشتریان آمریکایی خود شامل اطلاعات شخصی و مالکیت معنوی را ذخیره می کند و آیا دولت چین می تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. احتمال این که چین دسترسی کاربران آمریکایی به اطلاعات ذخیره شده در علی بابا را مختل کند هم مسئله نگران کننده دیگری است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، رگولاتورهای آمریکا می توانند نهایتا این شرکت چینی را وادار کنند اقداماتی برای کاهش ریسکهای مربوط به کسب و کاری ابری خود انجام دهد یا استفاده از خدمات واحد ابری علی بابا را برای کاربران آمریکایی در داخل و خارج ممنوع کنند.

وزارت بازرگانی در دوران دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا نگران کسب و کار ابری علی بابا بود، اما دولت بایدن پس از این که قدرت را به دست گرفت، تحقیقات رسمی در این باره را آغاز کرد.

طبق اعلام شرکت تحقیقاتی گارتنر، کسب و کار ابری آمریکایی علی بابا کوچک بوده و درآمد سالانه آن کمتر از ۵۰ میلیون دلار است. اما اگر رگولاتورها نهایتا تصمیم بگیرند مبادلات مالی بین شرکتهای آمریکایی و واحد ابری علی بابا را مسدود کنند، به سود یکی از کسب و کارهای آینده دار این شرکت آسیب می زنند و ضربه ای به شهرت این شرکت خواهد بود.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکایی اظهار کرد: این وزارتخانه درباره بازبینی مبادلاتی که وجود دارند یا نه، اظهارنظر نمی کند. سفارت چین در واشنگتن و علی بابا هم حاضر نشدند اظهارنظر کنند.

تحقیقات درباره کسب و کار ابری علی بابا توسط دفتر کوچکی با عنوان دفتر اطلاعات و امنیت در داخل وزارت بازرگانی انجام می شود. این دفتر در دوران دولت ترامپ ایجاد شد تا قدرت جدیدی برای ممنوعیت یا محدودیت مبادلات بین شرکتهای آمریکایی و شرکتهای اینترنتی، مخابراتی و فناوری کشورهایی مانند چین، روسیه، کوبا، ایران، کره شمالی و ونزوئلا اعمال کند.

یکی از این منابع آگاه گفت: در بحبوحه نگرانیها نسبت به احتمال سرقت اطلاعات و ایجاد اختلال در دسترسی از سوی دولت چین، این دفتر روی فراهم کنندگان خدمات ابری چینی متمرکز شده است.

دولت ترامپ در اوت سال ۲۰۲۰ هشداری علیه فراهم کنندگان خدمات ابری چینی از جمله علی بابا صادر کرد تا مانع شود اطلاعات شخصی مهم شهروندان آمریکایی و کسب و کارهایی که مالکیت معنوی ارزشمندی دارند در سیستمهای قابل دسترس برای دشمنان خارجی ذخیره شود.

سرورهای ابری همچنین در معرض حملات سایبری قرار دارند زیرا می توانند مبدا حمله را پنهان کرده و به مجموعه گسترده ای از شبکه‌های مشتریان دسترسی فراهم کنند.

اگرچه موارد نادری از اقدام دولت چین به مجبور کردن یک شرکت فناوری برای تسلیم اطلاعات مشتریان حساس وجود دارد اما کیفرخواستهای هکرهای چینی نشان می دهد آنها از سرورهای ابری برای دسترسی به اطلاعات محرمانه استفاده کرده اند.

پیش از ایجاد تنشهای فناوری میان آمریکا و چین، علی بابا رویاهای بزرگی برای کسب و کار ابری آمریکایی خود داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۵ یک قطب رایانش ابری در سیلیکون‌ولی راه اندازی کرد که نخستین مجموعه خارج از چین بود و هدف رقابت با آمازون، مایکروسافت و گوگل را در سر داشت. این شرکت بعدا دیتاسنترهایی را در سیلیکون‌ولی و ویرجینیا اضافه کرد. با این حال در زمان ریاست جمهوری ترامپ و تشدید تنشهای واشنگتن و پکن مجبور شد این سرمایه گذاری آمریکایی را تعدیل کند.

بر اساس گزارش رویترز، بایدن مانند ترامپ محدودیتهای بیشتر و بیشتری را علیه شرکتهای چینی اعمال می کند. دولت آمریکا ماه گذشته ده‌ها شرکت چینی را در فهرست محدودیتهای سرمایه گذاری و صادرات قرار داد.


کد مطلب: 67398

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67398/علی-بابا-هم-زیر-ذره-بین-آمریکا

ايتنا
  https://www.itna.ir