۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۱
عکس روز ناسا

مشتری و لکه قرمز بزرگ آن از دید هابل

ایتنا - داده‌های مدرن راجع به لکه قرمز بزرگ نشان می‌دهند که سطح این طوفان همچنان در حال محدودتر شدن است؛ اما به صورت عمودی نیز در حال ارتفاع گرفتن است. هیچ کس از آخر و عاقبت این لکه خبر ندارد.
مشتری و لکه قرمز بزرگ آن از دید هابل
چه بر سر لکه قرمز بزرگ مشتری خواهد آمد؟ مشتری، غول گازی و بزرگترین شیء در منظومه شمسی است و جرمی نزدیک به ۳۲۰ برابر کره زمین دارد. این سیاره میزبان یکی از بزرگترین و بلندمدت‌ترین سامانه‌های طوفانی شناخته شده موسوم به لکه قرمز بزرگ است که در سمت چپ تصویر دیده می‌شود. این لکه آنقدر بزرگ است که می‌تواند زمین را ببلعد؛ هرچند که مرتباً در حال کوچک شدن است.

مقایسه یادداشت‌های تاریخی نشان می‌دهد که در حال حاضر این طوفان تنها نزدیک به یک‌سوم از مساحت سطحی ۱۵۰ سال پیش خود را داراست. برنامه میراث سیارات خارجی ناسا به تازگی ایان طوفان را با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل رصد کرده است. این تصویر برگزیده هابل، مشتری را همانطور که در سال ۲۰۱۶ ظاهر شد، نشان می‌دهد و به گونه‌ای پردازش شده است که رنگ‌های قرمز را کاملاً پرانرژی نشان می‌دهد.

داده‌های مدرن راجع به لکه قرمز بزرگ نشان می‌دهند که سطح این طوفان همچنان در حال محدودتر شدن است؛ اما به صورت عمودی نیز در حال ارتفاع گرفتن است. هیچ کس از آخر و عاقبت این لکه خبر ندارد؛ مثلاً نمی‌دانیم این احتمال وجود دارد که اگر روند کاهشی مذکور ادامه یابد، لکه بزرگ هم روزی به سرنوشت سایر نقاط کوچکتر روی مشتری (یعنی ناپدید شدن) دچار خواهد شد یا نه.
 
کد مطلب: 67333
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام