۱
۶
plusresetminus
جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۱

امواج وای.فای کدام عضو بدن را دچار اختلال می‌کند؟

ایتنا - «قرار گرفتن مغز، غدد جنسی و سایر نقاط حساس بدن انسان در نزدیکی یک منبع تولیدکننده امواج الکترومغناطیسی و wifi، می تواند به فعالیت طبیعی آنها لطمه زده و عملکرد عادی آنها را مختل نماید.»
امواج وای.فای کدام عضو بدن را دچار اختلال می‌کند؟
با پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی،امروز این امکان را داریم که بدون هرگونه اتصالی که به واسطه سیم های الکتریکی حاصل شود، با دیگران و حتی با دنیاهای مجازی ارتباط داشته باشیم. اما امواجی که چنین ارتباطاتی را فراهم می کنند، تاچه حد می توانند بی خطر باشد؟
در معرض اشعه های مختلف قرار گرفتن، گاهی می تواند در بدن انسان ایجاد آسیب نماید و عدم ترمیم کامل چنین آسیبی نیز ممکن است از ادامه بقا یا تولیدمثل سلول ها ممانعت به عمل آورد. نتیجه چنین اتفاقی می تواند ایجاد سلول زنده اما تغییریافته ای باشد که متحمل یک جهش ژنتیکی ناشی از تابش اشعه شده است.

موارد مذکور برای شخصی که این سلول‌ها بخشی از وجود او است، ممکن است نتایج متفاوتی به بار آورد. بیشتر اندام‌ها یا بافت‌های بدن با از دست دادن تنها چند سلول، تأثیر خاصی نمی پذیرند، اما اگر تعداد سلول‌های از بین رفته زیاد باشد، می تواند موجب عدم عملکرد صحیح بافت مورد نظر و بروز آسیب باشد.

در مورد اشعه‌ها، احتمال بروز چنین آسیب هایی در دوزهای کم اشعه صفر است، اما بالاتر از حد معینی از اشعه که از آن با «دوز آستانه» یاد می شود، احتمال بروز آسیب در بافت می‌تواند حتی تا صد درصد افزایش یابد.
معمولاً بالاتر از دوز آستانه، شدت آسیب، وابسته به دوز بوده و هرچه دوز بیشتر شود، بالاتر می رود. این نوع آثار، آثار قطعی نامیده می شوند. ازجمله این صدمات می‌توان به بروز سرطان و یا آثار وراثتی دیگر اشاره کرد.
درواقع در صورت تحت تابش قرار گرفتن سلول های سوماتیک یا بدنی احتمال بروز سرطان با دوز اشعه افزایش می‌یابد. این اتفاق در مورد سلول‌های جنسی نیز می تواند به عقیمی بینجامد.
 

تحقیقات در باره اثرات امواج  وای فای


موضوع مورد اشاره فوق، نظر گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی شیراز را به خود جلب نموده تا در خصوص آن مطالعه‌ای را انجام دهند.
در این مطالعه، اثر امواج وای فای که این روزها به شکلی گسترده در محیط ما وجود دارند در کنار اشعه رادیواکتیو گاما بر وضعیت سلول‌های جنسی نر مورد بررسی واقع شده اند.
در این مطالعه از 60 رأس موش آزمایشگاهی استفاده شده است که روی آنها برای بررسی تأثیرات فوق، از تزریق ماده رادیواکتیو تکنسیوم ۹۹ و امواج وای فای به صورت مجزا از یکدیگر یا ترکیب با هم استفاده شده است.

بر اساس نتایج این مطالعه، قرار گرفتن غدد و سایر نقاط حساس بدن موجود زنده در نزدیکی یک منبع تولیدکننده امواج الکترومغناطیسی نظیر امواج وای.فای، می‌تواند به فعالیت طبیعی آنها لطمه زده و عملکرد نرمال آنان را مختل نماید.
 
آثار امواج وای فای بر بدن

به گفته محمد عاطفی، پژوهشگر مرکز تحقیقات حفاظت در برابر پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همکارانش: «نتایج بررسی‌های ما نشان داد که تعداد اسپرم و همچنین درصد اسپرم‌های متحرک و دارای شکل نرمال چه در گروه موش‌هایی که تحت تأثیر هر دو نوع اشعه قرار گرفتند و چه آنهایی که صرفاً یکی از دو اشعه فوق به آنها تابانده شد، کاهش معنادار و قابل توجهی پیدا کردند.»

این محققان می گویند: اگرچه از رواج تلفن همراه و شبکه های وای فای کمتر از دو دهه می گذرد و نیاز به تحقیقات طولی بیشتری در این زمینه وجود دارد، اما آثار زیان بار بیولوژیکی ناشی از امواج میدان الکترومغناطیس غیرقابل اغماض است.
آنها می‌افزایند: «قرار گرفتن مغز، غدد جنسی و سایر نقاط حساس بدن انسان در نزدیکی یک منبع تولیدکننده امواج الکترومغناطیسی، می‌تواند به فعالیت طبیعی آنها لطمه زده و عملکرد عادی آنها را مختل نماید.»

این نتایج نشان می دهند که برای سالم ماندن عملکردهای مختلف بدن و بقای قدرت تولیدمثل و تولد فرزندان سالم، بایستی نسبت به در معرض امواج وای فای بودن، به شکلی محتاط‌تر عمل نمود.(منبع: برنا)
 
کد مطلب: 67282
نام شما
آدرس ايميل شما


رضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
تاثیرات این امواج بر بدن بسیار بیشتر از آنیست که تصور میشود. متاسفانه کاربران چندان جدی نمیگیرند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام