۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۰۰

دانشمندان بخش جدیدی در بدن انسان کشف کردند

ایتنا - این لایه عضلانی احتمالاً با «بالا بردن و جمع کردن» زائده کرونوئید، به تثبیت فک پایین کمک می‌کند.
دانشمندان بخش جدیدی در بدن انسان کشف کردند
دانشمندان اخیراً بخشی از بدن را کشف کرده‌اند که قبلاً هرگز مورد بررسی قرار نگرفته بود. این بخش عبارت است از یک لایه ضخیم از ماهیچه در عضله فک، که فک پایین را بالا می‌برد و نقشی بسیار حیاتی برای جویدن ایفا می‌کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Live Science، گفتنی است کتاب‌های درسی آناتومی مدرن، عضله فک را بصورت دو لایه، یکی عمیق و دیگری سطحی توصیف می‌کنند. نویسندگان این مطالعه در گزارش جدیدی که در ماه گذشته منتشر شد، نوشتند: «البته چند متن تاریخی، وجود احتمالی لایه سوم را نیز ذکر می‌کردند؛ اما در مورد موقعیت آن توافق چندانی با هم نداشتند».

بنابراین محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا این امکان وجود دارد همانطور که متون تاریخی نشان می‌دهند، عضله برجسته فک لایه پنهان و بسیار عمیقی داشته باشد یا نه.
 
سیلویا مزی (یکی از نویسندگان این مقاله و مدرس ارشد گروه زیست‌پزشکی در دانشگاه بازل سوئیس) می‌گوید: «این بخش عمیق از ماهیچه فک از نظر مسیر و عملکرد، به وضوح از دو لایه دیگر قابل تشخیص است».

این تیم تحقیقاتی در گزارش خود نوشته است که بر اساس آرایش فیبرهای عضلانی، این لایه عضلانی احتمالاً با «بالا بردن و جمع کردن» زائده کرونوئید به تثبیت فک پایین کمک می‌کند. مزی می‌گوید لایه عضلانی تازه‌یافته‌شده، تنها بخشی از فک است که می‌تواند استخوان فک را به سمت عقب بکشد.
 
این گروه تحقیقاتی در مقاله خود پیشنهاد کرده‌اند که لایه عضلانی تازه‌کشف‌شده، Musculus masseter pars coronidea نامیده شود که به معنای «قسمت کرونوئیدی فک» است.

آنها خاطرنشان کردند که این کشف می‌تواند در زمینه بالینی نیز حائز اهمیت باشد؛ زیرا دانستن مطالبی راجع به این لایه عضلانی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا هم جراحی‌ها را در آن ناحیه از فک بهتر انجام دهند و هم مشکلات مربوط به مفصلی که استخوان فک را به جمجمه پیوند می‌دهد را نیز درمان کنند.
کد مطلب: 67255
نام شما
آدرس ايميل شما


ستایش جدگال
feedback
Iran, Islamic Republic of
عالی گلم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام