۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۷

نامه وزارت ارتباطات ایران خطاب به فیس بوک و اینستاگرام: به سانسور خاتمه دهید!

ایتنا - مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای خطاب مدیران متا و اینستاگرام ضمن محکوم کردن سانسور مطالب و تصاویر مرتبط با شهید سلیمانی، خواستار توضیح این پلتفرم‌ها درباره این سیاست غیرقانونی برای کاربران شد.
وزارت ارتباطات ایران و انتقاد از سانسور در اینستاگرام
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در نامه‌ای خطاب به مدیران پلتفرم‌های متا(فیس بوک) و اینستاگرام با محکوم کردن «سانسور مطالب و تصاویر مرتبط با شهید سلیمانی در اینستاگرام»، خواستار پایان دادن به این سانسور و بازگرداندن حساب‌ها و پست‌های تعلیق شده در پی اعمال این سیاست شد.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و افزایش دوباره حذف و سانسور مطالب مرتبط با این شهید والامقام در شبکه اجتماعی اینستاگرام، مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای خطاب مدیران متا و اینستاگرام ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار توضیح این پلتفرم‌ها درباره این سیاست غیرقانونی برای کاربران شد.

به گزارش ایتنا در بخشی از این نامه که خطاب به مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا پلتفرم کورپوریشن نوشته شده و رونوشت آن برای آدام موسری، رئیس اینستاگرام و جسیکا روزن وورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ارسال شده آمده است که «حذف و سانسور تصاویر و مطالب مرتبط با سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و محوکننده داعش جنایتکار با هیچ‌یک از معیارهای بین‌المللی سازگاری ندارد.»
در
بخشی از نامه وزارت ارتباطات خطاب به مدیران متا و اینستاگرام: برخی این اقدام را مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دانسته‌اند، اما ما معتقدیم که این سانسور گسترده شبکه‌های اجتماعی بخشی از جنگ روانی دولت ترامپ علیه ایران بوده است
ادامه تأکید شده است: «از مدیران اینستاگرام انتظار می‌رود به احترام میلیون‌ها کاربر علاقه‌مند به این قهرمان مبارزه با تروریسم هر چه زودتر به این سانسور گسترده پایان داده شود.»

به گزارش ایتنا گزیده‌ای از متن نامه مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به مدیران متا و اینستاگرام به این شرح است:

موضوع این نامه دفاع از حقوق میلیون‌ها کاربر ایرانی و علاقه‌مندان به ایران در یکی از پلتفرم‌های تحت مدیریت جنابعالی است، کاربرانی که به ناحق و بدون هیچ توجیه منطقی، از گرامیداشت قهرمان ترور شده خود، یعنی ژنرال قاسم سلیمانی که پرچمدار مبارزه با تروریزم و خشونت در جهان بود، به شکل بی‌سابقه‌ای منع شده‌اند.
امروز دومین سالروز ترور ناجوانمردانه ژنرال قاسم سلیمانی است، همان کسی که حتی رسانه‌های غربی او را به خاطر شکست دادن گروه تروریستی داعش تمجید می‌کردند و در حالیکه برای یک سفر دیپلماتیک رسمی در عراق بود، با پهپاد مورد هدف جنگ‌افروزان افراطی دولت ترامپ قرار گرفت و به شهادت رسید.
در پی این حمله تروریستی، در حالیکه ملت‌های زیادی در منطقه در غم و اندوه بودند، در یک سانسور آنلاین گسترده، که در تاریخ شبکه های اجتماعی بی‌سابقه بود، اینستاگرام بدون توجه به قوانین بین‌المللی، شروع به حذف تمام محتواهای مرتبط با این شهید نمود. از آن زمان تاکنون، میلیون‌ها کاربر ایرانی و غیر‌ایرانی اینستاگرام از به اشتراک گذاشتن تصاویر، متن‌ها و هر نوع اطلاعات مرتبط با این قهرمان محبوب خود منع شده‌اند. اکانت کاربرانی که تحت تاثیر این سانسور شدید قرار گرفته‌اند صرفا با دریافت پیامی مبنی بر اینکه «شما مقررات و چارچوب‌های پلتفرم را نادیده گرفته‌اید» حذف شده و هیچ توضیحی در این خصوص و هیچ راهنمایی برای نحوه بازیابی اکانت به آنها داده
ما همیشه آمادگی لازم برای شکل‌گیری کانال ارتباطی مشترک(با شما) را داریم
نشده است.
تا لحظه نگارش این نامه، هیچ کدام از رسانه‌های خبری ایالات متحده خبر این سانسور گسترده اینستاگرام علیه کاربران خود را منعکس نکرده‌اند و تاکنون هیچ کسی از سوی اینستاگرام هم منطق حاکم بر این اقدام غیرقانونی را توضیح نداده است. برخی این اقدام را مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دانسته‌اند اما ما معتقدیم که این سانسور گسترده شبکه‌های اجتماعی بخشی از جنگ روانی دولت ترامپ علیه ایران بوده است. ما معتقدیم که حذف یا تعلیق اکانت‌هایی که روایت‌های آمریکا از رویدادهای جهان را به چالش می‌کشد راهکار مناسبی نیست و به اصل بی‌طرف بودن اینترنت ضربه می‌زند، فلسفه‌ای که اینترنت بر اساس آن بنیان نهاده شده است. ما صریحا معتقدیم که «قواعد صنفی» اینستاگرام نباید گروهای خاصی از کاربران را هدف قرار دهد و چنین سیاستی به صورت اخلاقی و فلسفی غیرقابل قبول است.

با در نظر گرفتن قواعد بین‌المللی حاکم بر اینترنت، به عنوان بخش حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، رسما از شما می‌خواهم:
1- توضیحات کافی و منطق حاکم بر این سیاست غیرسازنده ارائه شود.
2- تمامی اکانت‌های حذف یا معلق شده و پست‌های حذف شده بازیابی شود.
3- اطمینان حاصل شود که چنین اتفاقاتی در آینده بروز نخواهد کرد.
ما همیشه آمادگی لازم برای شکل‌گیری کانال ارتباطی مشترک را داریم و منتظر دریافت پاسخ فوری آن شرکت در این خصوص هستیم.
 
کد مطلب: 67253
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
انگاری مردم دو سویه با فیلترینگ مواجه هستند ، هم از درون و هم از برون!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام