۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۵۰

مشکل جهانی کمبود پردازنده به زودی حل نخواهد شد

ایتنا- کارشناسان و فعالان عرصه ساخت پردازنده بر این باورند که روند زنجیره تامین بازار نشان می‌دهد که مشکل جهانی کمبود پردازنده تا سال 2023 ادامه خواهد داشت.
مشکل جهانی کمبود پردازنده به زودی حل نخواهد شد
کارشناسان و فعالان عرصه ساخت پردازنده بر این باورند که روند زنجیره تامین بازار نشان می‌دهد که مشکل جهانی کمبود پردازنده تا سال 2023 ادامه خواهد داشت.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، مشکل جهانی کمبود پردازنده بسیاری از ابعاد زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال خودروها گران‌تر شده و ساخت آنها سخت‌تر شده است و سازندگان کامپیوتر نیز به سختی در تلاش هستند تا بتوانند نیاز افزایش یافته بازار به دلیل دورکاری و آموزش مجازی را پاسخ بدهند. علاوه بر این عرضه بسیاری از محصولات فناوری به تاخیر افتاده است و به نظر می‌رسد که این مشکل به صورت دومینو وار از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.
 
مشکل کمبود پردازنده گیمرها را نیز با مشکلات زیادی مواجه کرده است و بسیاری از آنها حتی یک سال پس از رونمایی از پلی استیشن 5 به آن دسترسی ندارند. وضعیت برای گیمرهای کامپیوتر نیز چندان مساعد نیست و آنها به دلایلی نظیر کمبود یا گرانی بیش از حد نمی‌توانند پردازنده‌های گرافیکی خود را به روز کنند.
 
گلن اودانل از مرکز تحلیلی Forrester Analytics اظهار داشته است در اینجا با مشکل ساده هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا مواجه هستیم و عامل آن به چند مشکل اساسی برمی گردد: : خودروسازان با این فرض که مصرف کنندگان علاقه‌ای به خرید وسایل نقلیه جدید ندارند، سفارشات سخت افزاری خود را در ابتدای همه گیری کاهش دادند اما به نظر می‌رسد که عکس این فرضیه درست بوده است و تقاضای بسیار زیاد قیمت خودروهای فرسوده را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
 
 
 
تولید کنندگان پردازنده همچنین مجبور شدند با افزایش تقاضا برای رایانه‌های شخصی، کنسول‌های بازی و طیف گسترده‌ای از گجت‌ها و در عین حال با کاهش سرعت تولید در بحبوحه قرنطینه ناشی از همه گیری ویروس کرونا سایر اقدامات احتیاطی مقابله کنند. اودانل در مصاحبه اخیر خود اظهار داشته است که:«دوست داشتم بگویم مشکلات بهبود یافته است اما در واقعیت آنها حتی اندکی بدتر هم شده اند و من از این بابت تعجب نمی‌کنم»
 
او در ماه آوریل استدلال کرد که کمبود جهانی تراشه در طی سال 2022 و تا سال 2023 ادامه خواهد داشت و اکنون او حتی بیشتر  از قبل متقاعد شده است که این مشکل تا بازه زمانی پیش بینی شده ادامه خواهد داشت . در حالی که تولید پردازنده‌های آینده اینتل، تی اس ام سی و سامسونگ می‌تواند عرضه‌ را افزایش اما برای انجام این کار دو سال زمان لازم است. اینتل ساخت دو کارخانه تراشه سازی را در ماه سپتامبر آغاز کرد و انتظار ندارد تا سال 2024 بتواند از آنها بهره برداری کند.
 
پت گلسینگر به عنوان مدیر عامل اینتل نیز به تازگی در مصاحبه اخیر خود تایید کرد که انتظار دارد این وضعیت تا سال 2023 ادامه داشته باشد. او در جریان یک رویداد مطبوعاتی در مالزی گفت: « کرونا زنجیره تامین را مختل کرد و باعث منفی شدن آن شد.» به این ترتیب به نظر می‌رسد که این مشکل حداقل تا یک سال دیگر ادامه داشته باشد و باید در کوتاه مدت با آن کنار آمد.
کد مطلب: 67194
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام