يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۹

پیدا شدن یک جنین دایناسور در فسیلی از تخم این حیوان منقرض شده

ایتنا- محققان به تازگی تخم دایناسوری را کشف کرده اند که بقایای نطفه آن به طرز عجیبی سالم مانده است و به نظر می‌رسد که دقیقا قبل از بیرون آمدن از تخم از بین رفته است. این دایناسور از نژاد یینگلیانگ است و به پرندگان امروزی شباهت دارد.
پیدا شدن یک جنین دایناسور در فسیلی از تخم این حیوان منقرض شده

به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، این فسیل به اواخر دوره زمین شناسی کرتاسه تعلق دارد که قدمت آن در حدود 66 تا 72 میلیون سال تخمین زده شده است. این تخم در جنوب چین کشف شده است و باقی مانده از یک دایناسور تروپود به نام اویراپتوروسور است. دانشمندان مدعی شده اند که وضعیت نگهداری جنین و موقعیت آن در داخل تخم، فسیل را به یک یافته قابل توجه تبدیل کرده است.

در بیانیه روز سه شنبه دانشگاه بیرمنگام آمده است که: «این وضعیت که قبلاً در دایناسورها شناسایی نشده بود، شبیه وضعیت جنین‌های پرندگان مدرن است.» محققان این موسسه در همکاری با کادر دانشگاه علوم زمینی پکن مطالعه‌ای را روی این فسیل انجام دادند که در هفته گذشته در مجله iScience منتشر شد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که طول این دایناسور از بین رفته حدود 10.6 اینچ (27 سانتی متر) بوده است. طول تخم یافت شده نیز 6.7 اینچ (17 سانتی متر) است و همین امر نشان دهنده این است که موجود داخل آن با طول 10.6 اینچی تا چه در این تخم 6.7 اینچی تا شده است.

فیون وایزوم ما به عنوان یکی از اصلی‌ترین نویسندگان این تحقیق و دیرینه شناس دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: «جالب است که این جنین دایناسور و جنین مرغ را به شکلی مشابه در داخل تخم مشاهده کنید که احتمالاً نشان دهنده رفتارهای مشابه قبل از جوجه ریزی است».

محققان قصد دارند رویان‌های دایناسورهایی که به خوبی حفظ شده‌اند را برای آزمایش این ایده که این حالت جمع کردن نطفه در تخم برای اولین بار در تروپودها دیده شد، تست کنند. این وضعیت خم شدن نطفه‌ها به اطمینان یافتن از خروج موفقیت آمیز پرندگان مدرن از تخم کمک می‌کند.

استیو بروسات به عنوان یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ادینبورگ این یافته را تحت عنوان «یکی از زیباترین فسیل‌هایی که تا به حال دیده‌ام» توصیف کرد و گفت: «شواهد بیشتری نشان می‌دهد که بسیاری از ویژگی‌های مشخصه پرندگان امروزی برای اولین بار در اجداد دایناسورشان تکامل یافته است».