۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۴۵

هشدار ایرباس و بوئینگ نسبت به اختلالی که 5G در پرواز هواپیماها ایجاد می‌کند

ایتنا - در مناقشه بر سر امنیت فناوری 5G برای صنعت هوانوردی، دو شرکت ایرباس و بوئینگ مخالفت خود را با آغاز استفاده از این فناوری در آمریکا اعلام کردند. این دو شرکت نسبت به تأثیرات منفی عظیم بر صنعت هوانوردی هشدار می‌دهند.
هشدار ایرباس و بوئینگ نسبت به اختلالی که 5G در پرواز هواپیماها ایجاد می‌کند

در آمریکا در آستانه اجرای نسل پنجم اینترنت بی‌سیم همراه یا ۵جی (5G) اختلاف بر سر خطرات این فناوری در حوزه ایمنی پرواز بالا گرفته است. دو غول صنعت هواپیماسازی در جهان، بوئینگ و ایرباس از دولت آمریکا خواسته‌اند، اجازه استفاده از امواج 5G باند متوسط توسط شرکت‌های مخابراتی آمریکا ( AT&T و ورایزن) را به دلیل نگرانی‌های امنیتی به تعویق بیندازد.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، در نامه‌ای که این شرکت‌ها مشترکا به وزارت ترابری آمریکا ارسال کرده‌اند، آمده است: «تداخل امواج 5G می‌تواند ایمنی پروازها را به مخاطره بیندازد و تأثیر بسیار منفی بر صنعت هوانوردی بگذارد.»

پیش از این هم شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی و اداره هوانوردی فدرال آمریکا نگرانی‌های خود در مورد احتمال تداخل امواج ۵جی و تجهیزات الکترونیکی حساس هواپیماها را اعلام کرده بودند.

اسکات کربی، مدیر یونایتد ایرلاینز که در جلسه‌ای به همین منظور در سنای آمریکا سخن می‌گفت، تأکید کرده بود، برنامه‌‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های مخابراتی برای استفاده از باند متوسط برای خدمات 5G، "بزرگترین و مخرب‌ترین مشکلی" است که خطوط هوایی با آن روبرو هستند.

 گروه تجاری خطوط هوایی آمریکا (A4A) اشاره کرده است که اگر دستورالعمل‌های اخیر اداره هوانوردی فدرال آمریکا در مورد چگونگی مقابله با اختلالات احتمالی ناشی از امواج 5G باند متوسط در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کرونا اجرا می‌شدند، این مسئله برای مثال باعث می‌شد "۳۴۵ هزار هواپیمای مسافربری، ۳۲ میلیون مسافر و ۵۴۰۰۰ پرواز باربری با تأخیر، تغییر مسیر یا لغو پرواز روبرو شوند."

گری کلی، مدیر "ساوت‌وست ایرلاینز" در آمریکا هشدار داده است که مقررات‌های اداره هوانوردی فدرال در صورت اجرایی شدن از ۵ ژانویه ۲۰۲۲، تأثیر قابل توجهی بر پروازهای این شرکت هوایی خواهد داشت.

برنامه شرکت‌های مخابراتی آمریکایی استفاده از این باند از ژانویه پیش روست.

اداره هوانوردی فدرال چه می‌خواهد؟

اداره هوانوردی فدرال در تازه‌ترین دستورالعمل خود، خواستار بازنویسی و تغییر کتابچه‌های راهنمای پرواز برای هواپیماها و هلیکوپترها شده است.

طبق این دستورالعمل، برخی از مانورهای هوایی که اجرای آنها ملزم به دریافت داده‌های ارسال شده از ارتفاع‌سنج رادیویی است، باید در صورت وجود سیگنال‌های 5G باند متوسط به دلایل امنیتی ممنوع شوند. احتمال داده می‌شود که ۵ جی به تداخل امواج با تجهیزات الکترونیکی حساس هواپیماها منجر شود.

در ماه نوامبر و پس از آنکه اداره فدرال هوانوردی آمریکا نگرانی‌ها در مورد امنیت پرواز را بازتاب داد، شرکت‌های مخابراتی آمریکا (ای‌تی اند تی و ورایزن) آمادگی خود را برای به تأخیر انداختن برنامه‌ها تا ۵ ژانویه ۲۰۲۲ اعلام کردند. انجمن صنایع ارتباطات بی‌سیم آمریکا اما با اعلام اینکه 5G مطمئن است، صنعت هوانوردی را متهم به ایجاد ترس و تحریف واقعیت کرده است. 

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا اختلالات احتمالی 5G را بررسی می‌کند
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا هم مدت‌هاست که در حال بررسی احتمال ایجاد اختلال در عملکرد هواپیماها و اختلال در ارتفاع‌سنج تحت تأثیر ۵‌جی است. باندهای فرکانس نسل پنجم در اروپا به اندازه آنچه که در آمریکا برنامه‌ریزی شده نیست و به طیف فرکانسی که از سوی هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نزدیک نیست.

سخنگوی این آژانس اعلام کرده است که تا کنون در اروپا گزارشی در مورد اختلالات تجهیزات الکترونیک هواپیماها در این زمینه گزارش نشده است. با این حال این آژانس تأکید می‌کند که همچنان وضعیت را زیرنظر خواهد گرفت.

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا می‌گوید، مجوز نصب ایستگاه‌های پایه (برای خدمات زمینی سیار) در نزدیکی فرودگاه‌ها در حوزه اختیارات کشورهای عضو اتحادیه است. کشورهای زیادی همانند آنچه که در آمریکا در نظر گرفته شده است از پهنای باند متوسط استفاده می‌کنند. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا می‌گوید که با کشورهایی که از این باند استفاده می‌کنند و همچنین با کنفرانس اروپایی مدیریت مخابرات و پست (CEPT) در حال گفت‌وگو و رایزنی است.
کد مطلب: 67137
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام