کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش: روش‌هایی آسان برای مقابله با بدافزارها

28 آذر 1400 ساعت 0:20

ایتنا - هیچ یک از ما در برابر نقض داده‌ها یا درز اطلاعات محرمانه خود مصون نیستیم، اما خوشبختانه می‌توانید با پیروی از چند قانون ساده، میزان محافظت از رایانه خود را به میزان قابل توجهی بهبود دهید.



در دنیای مدرن، جرایم دیجیتالی دیگر نادر نیستند، تبهکاران فقط به پول گاوصندوق شما دستبرد نمی‌زنند، بلکه در جستجوی داده‌های دیجیتال شما نیز هستند، در این حالت، اکثر کاربران اینترنت که به این مسائل آگاهی دارند به فکر ایمنی و محافظت از رایانه‌های خود هستند.

همه ما حداقل یک بار در زندگی با ویروس‌های رایانه‌ای مواجه شده‌ایم، با توسعه فناوری رایانه، تعداد ویروس‌های رایانه‌ای در حال افزایش است؛ از بی ضررترین آنها گرفته تا آنهایی که داده‌های شما را هک می‌کنند و حتی به رایانه شخصی شما آسیب می‌رسانند، بنابراین هر روز تقاضای فزآینده‌ای برای ایجاد برنامه‌های کاربردی یا خدمات امنیتی خاص برای حفاظت از دستگاه شما وجود دارد، در اینجا می‌توانید با روش‌های مختلف برای محافظت از رایانه‌ها و افزایش امنیت سایبری آشنا شوید.

حفاظت از رایانه: بهترین روش‌های رایگان برای ایمن سازی اطلاعات
مهم‌ترین چیزی که باید درک کنید این است که نباید مسائل امنیت سایبری را ساده بگیرید. هیچ یک از ما در برابر نقض داده‌ها یا درز اطلاعات محرمانه خود مصون نیستیم، اما خوشبختانه می‌توانید با پیروی از چند قانون ساده، میزان محافظت از رایانه خود را به میزان قابل توجهی بهبود دهید.

نرم افزار خود را به طور منظم به روز کنید
این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایمن نگه داشتن شما از حملات سایبری و بهبود حفاظت از رایانه شما است، ممکن است فکر کنید که این امر غیر ممکن است، به هرحال، چگونه یک بروز رسانی می‌تواند شما را از هکرها در امان نگه دارد؟ پاسخ واقعا ساده است، اکثر مجرمان سایبری از نقاط ضعف نرم‌افزار شما سوء استفاده می‌کنند و هر چه کمتر به روز رسانی کنید، احتمال حمله به شما بیشتر می‌شود. در دنیای مدرن، شما حتی نیاز به انجام کار دستی ندارید، اکثر سیستم‌های عامل مدرن به صورت اتوماتیک این کار را انجام می‌دهند، بنابراین همیشه پیش از رد بروزرسانی، کمی تامل کنید.

از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید
اگر شما فردی هستید که دائما برای همه سایت‌ها رمزهای عبور یکسانی انتخاب می‌کنید؛ باید همین الان این کار را متوقف کنید، هر چه رمز عبور راحت‌تر پیدا شود، هکرها به راحتی می‌توانند صفحه رسانه‌های اجتماعی یا فضای ذخیره سازی ابری شما را هک کنند، استفاده از رمزهای عبور ساده، دیر یا زود منجر به نشت اطلاعات می‌شود، برای جلوگیری از این امر از رمزهای عبور پیچیده تر استفاده کنید، رمزهای عبور پیچیده ترکیبی از کلماتی هستند که حدس زدن آنها دشوار است و به هیچ عنوان نباید نام و تاریخ تولد خود را در رمز عبور قرار دهید، ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد، اما یک رمز عبور پیچیده واقعا می‌تواند داده‌های محرمانه شما را حفظ کند.

به طور منظم از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید.
پشتیبان گیری فرآیندی است که در آن اطلاعات خود را از یک مدیوم به چندین مدیوم انتقال می‌دهید، در اینجا علت این که باید پشتیبان گیری به طور منظم انجام شود، آورده شده است: اولا شما از داده‌های مهم و محرمانه خودتان در برابر خطرات محافظت می‌کنید، واقعیت این است که حتی اگر ویروسی بتواند به سیستم شما نفوذ کند و به آن آسیب برساند، فایل‌های شما تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند؛ زیرا در دستگاه های مختلف ذخیره می‌شوند، دستگاه‌های پشتیبان مناسب را پیدا کنید، به عنوان مثال، یک هارد دیسک خارجی، پشتیبان گیری را حداقل هفته‌ای یکبار انجام دهید، این اقدام ساده حفاظت از رایانه شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

ایمیل‌های اسپم را باز نکنید.
اکثر کاربران رایانه‌های شخصی مطمئنا می‌دانند که بازکردن ایمیل‌های اسپم مطلوب نیست، دلیل آن این است که بیشتر برنامه‌های مخرب از چنین ایمیل‌هایی می‌آیند، متاسفانه، گاهی اوقات حتی وجود سرویس‌های امنیتی نمی‌تواند داده‌های محرمانه شما را از تاثیر منفی هرزنامه نجات دهد، شما هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که پس از باز کردن لیست ایمیل بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد، هرگز لینک‌های مشکوک را دنبال نکنید؛ حتی اگر از طرف دوستان شما آمده باشند، زیرا ممکن است شما را در معرض هک قرار دهند.

روش‌های کم هزینه برای بهبود امنیت سایبری شما.
علاوه بر نکات فبلی، می‌توانید از خدمات امنیتی نیز استفاده کنید که ممکن است رایگان نباشد، در اغلب موارد، هزینه واقعا بالایی نخواهد داشت؛ اما ایمنی شما چند برابرافزایش می‌یابد.

از فایروال استفاده کنید
فایروال نرم افزار ویژه‌ای است که برای جلوگیری از هرگونه تلاش برای نفوذ به شبکه شما و برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه طراحی شده است، فایروال مانند یک مانع بین شبکه خانگی شما و برخی از شبکه‌های غیرقابل اعتماد عمل می‌کند، با کمک آن می‌توانید امنیت سایبری خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، بدون اغراق می‌توان گفت که فایروال یکی از موثرترین روش‌های حفاظت در میان همه ابزارهای امنیتی شناخته شده است، تنوع بسیار زیادی از این برنامه‌ها وجود دارد، به خصوص آنهایی که رایگان هستند، اما می‌توانید برای افزایش تعداد خدمات با پرداخت پول یک اشتراک خریداری کنید.

آنتی ویروس را فراموش نکنید
آنتی ویروس یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های امنیتی است، آن‌ها از سیستم شما حفاظت می‌کنند، از نقض داده‌ها جلوگیری می‌کنند و اطلاعات رایانه شخصی شما را نفوذ ویروس‌ها و تهدیدات سایبری مختلف محافظت می‌کنند، متاسفانه اکثر کاربران از چنین برنامه‌های مفیدی غفلت می‌کنندو با این کار امنیت رایانه خود را به خطر می‌اندازند و امنیت سایبری را از بین می‌برند.اکثر آنتی ویروس‌ها رایگان هستند؛ اما می‌توانید خدمات خود رابا پرداخت هزینه ارتقا دهید.

سیستم خود را امتحان کنید
شما به راحتی می‌توانید سرویسی را پیدا کنید که با پرداخت هزینه اندک، احتمال هک شدن رایانه شما را آزمایش می‌کند، این فرایند تست نفوذ نامیده می‌شود، اما نگران اطلاعات محرمانه خود نباشید. کل فرآیند فقط شبیه سازی یک حمله هکری واقعی خواهد بود، این شبیه سازی به متخصصان کمک می‎کند تا نقاظ ضعف محافظت از رایانه شما را شناسایی کرده تا توسط متجاوزان واقعی قابل استفاده نباشند، چنانچه دوست ندارید به یک شخص ثالثی دسترسی به رایانه خود را بدهید، می‌توانید نحوه ضبط ویدیو در رایانه خود را بررسی کنیدو از کلیه فرآیند تست نفوذ، یک ویدیو تهیه کنید و برای بررسی به متخصصان انتقال دهید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا


کد مطلب: 67084

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67084/آموزش-روش-هایی-آسان-مقابله-بدافزارها

ايتنا
  https://www.itna.ir